Podľa blogu dopravného analytika, pána Jozefa Drahovského je však potrebná urgentná oprava "670 km ciest prvej triedy a 40 mostov za 190 mil. EUR", práve v dôsledku ich poškodenia preťaženými nákladnými vozidlami, ktoré obchádzajú drahšiu diaľnicu. Zhrniem to. Na opravu ciest I. triedy a mosty potrebujeme o 7 mil. EUR viac ako je celkový očakávaný príjem z mýta za rok 2012.
A teraz k cene samotného mýtneho systému...
Ešte v roku 2007 portál aktuálne.sk v článku z 11.júla 2007 o mýte v Čechách a na Slovensku napísal, že za prvého 6,5 mesiaca zarobil tento systém 2,853 miliárd českých korún, teda 109,5 miliónov EUR.
V článku sa ďalej píše: "Je to presne zmluvná cena dodávky mýtneho systému v Českej republike, ktorý v súčasnosti funguje na približne tisíc kilometroch českých diaľnic a rýchlostných ciest. Od dnešného dňa bude mýtny systém ďalších desať rokov zarábať už iba pre Českú republiku," tvrdí Karel Feix, generálny riaditeľ spoločnosti Kapsch, ktorá dodala a prevádzkuje elektronický mýtny systém v Česku...." ...."Každoročne tak štátu zostane z príjmov z mýta pri súčasných sadzbách mýta najmenej 4 až 4,5 miliárd českých korún."
Sumarizácia
za 6 a pol mesiaca komplet splatené mýto v hodnote cca 109,5 miliónov EUR!
celkom cca 1000 km spoplatnených ciest
príjem 4 - 4,5 mld. českých korún (cca 158,5 - 178 mil. EUR) ročne po dobu 10 rokov pre ČR
český systém je mikrovlnný
Ale vráťme sa na Slovensko :
V článku o mýte, ktorý uvádza jeho "stvoriteľ ", p.Vážny, na svojej webstránke sa v tabuľke "Bilancia mýtneho systému" uvádza, že Slovensko by mýto malo splácať 4 roky v sume 64 022 794 EUR = celkovo cca 256 miliónov EUR. Pán Vážny predpovedá príjem pre štát na základe informácií spol. Skytoll cca 146 miliónov EUR ročne (s narastajúcim trendom) od roku 2014 (rozumej prvý rok po splatení mýta, pozn.autorky) po dobu 9 rokov bez dodatočných nákladov.
Dávam do pozornosti dva články, ktoré poukazujú na transparentnosť výberu mýtneho systému:
http://www.vyvlastnenie.sk/clanok/a/brusel-potvrdil-chyby-myta/
http://www.vyvlastnenie.sk/clanok/a/myto-uz-posudzuje-europsky-sud/
V inom článku s názvom Zmeny v mýte zostali iba na polceste z 18.januára tohto roku, uverejnenom na portáli vyvlastnenie.sk sa píše: "Za systém dostane SkyToll asi miliardu EUR."
Ak je pravda to, že mýtny systém na Slovensku bude stáť 852 miliónov EUR alebo viac, ako sa píše v článku, ku ktorému sa prekliknete cez link nižšie (teda 7,78 X drahšie ako mýto v Čechách) za pochybenie priebehu tendra a výber najdrahšej ponuky (vylúčení boli súťažiaci s cenou o 200 miliónov EUR menšou..., pozn.autorky) možno bude v podobe mastnej pokuty pykať celá krajina vrátane každého jedného človeka.
http://www.vyvlastnenie.sk/clanok/a/janis-nechcu-zverejnit-zmluvu-so-skytollom/
http://www.vyvlastnenie.sk/clanok/a/brusel-sa-zaujima-o-priebeh-slovenskeho-mytneho-tendra/
Sumarizácia
za 48 mesiacov (oproti 6,5! českým) komplet splatený mýtny systém v hodnote cca 852 miliónov EUR! alebo viac (7,78 x drahšie ako súčasný systém v Čechách!)
2371 spoplatnených km ciest (od 1.1.2012)
146 miliónov EUR ročne (s narastajúcim trendom) od roku 2014 (rozumej prvý rok po splatení mýta, pozn.autorky) po dobu 9 rokov
slovenský systém je satelitný
Azda najviac podozrivé je že spoločnosť SkyToll ponúkla rozšírenie mýtneho systému v ČR s pokrytím dlhšieho úseku ciest ako na Slovensku (celkom 5500 km ciest I.triedy a 3600 km ciest II. a III.triedy, čo je spolu 9100 km ciest!!! v porovnaní s celkovými 2371! momentálne spoplatnenými kilometrami na Slovensku) za menej peňazí ako na Slovensku - celkovo za 142, 6 mil. EUR oproti cene nášho mýta 852 mil. EUR, teda 5,97x menej ako za mýto na Slovensku!!!
http://www.webnoviny.sk/ekonomika/skytoll-ponukol-cesku-lacnejsie-myto/248763-clanok.html
http://ekonomika.sme.sk/c/5634048/skytoll-a-kapsch-bojuju-o-cesko-cez-inzeraty.html
Povšimnutia hodná je tiež informácia, že niektoré slovenské mýtne sadzby sú dokonca drahšie ako v Nemecku alebo Rakúsku:
http://drahovsky.blog.sme.sk/c/215846/nadpis.html
Jedno je isté - treba do celého mýta konečne vniesť absolútnu transparentnosť. Ako aj do cien samotného systému, tak aj poplatkov.
A samozrejme, ak na základe rozhodnutia Európskeho súdu v súvislosti s výberom mýtneho systému bude musieť náhodou SR platiť pokutu - treba vyvodiť osobnú zodpovednosť.
Možno potom bude aj na opravu ciest ... :)
Volám sa Katarína Augustinič a myslím si, že by sme nemali "odtrúbiť" to, čo sa dá naozaj zmeniť. Moje číslo na kandidátke SaS je 59. Váš krúžok je dôležitý.