99% komunikácií má asfaltový povrch nie vždy vyhovujúcej kvality. V mestách a obciach pod nimi vedú inžinierske siete so súčasťami vyvedenými priamo do vozovky. Pri súčasnej premávke sa nedajú opraviť, tak aby sa závady stále neopakovali. Samozrejme - neboli projektované na taký objem nákladnej dopravy a sú predimenzované. A pokiaľ budú vystavené neustálemu tlaku často preťažených náprav nákladných vozidiel, situácia sa bude stále zhoršovať. Navyše, každé dobudovavanie, respektíve oprava cestných sietí znamená rozkopávku cesty, ktorá sa veľakrát nevráti do pôvodneho stavu - naopak - láta sa rôznymi spôsobmi a rýchlejšie sa objavia jamy, keďže asfalt pod ťažkými nápravami nákladných áut stále pracuje a už nie je celistvý.
2.Nákladnej dorave i ľuďom vyhovujú diaľnice a rýchlostné cesty, ktoré obchádzajú mestá a obce. Koniec-koncov - sú na to určené a prispôsobené. Otázka znie: nakoľko je efektívny výber mýta, keď odklonil veľkú časť tranzitu na poddimenzované cesty I. a II. triedy? Zavedenie mýta totiž odklonilo ťažké nákladné vozidlá na pre tento účel nevyhovujúce cestné komunikácie "vo vnútrozemí" miest a obcí a Ministerstvo ešte stále nenašlo model, ktorým by situáciu vyriešilo. Často preťažené kamióny tieto cesty ničia a štátu so samosprávami chýbajú peniaze (rádovo v desiatkach miliónov eur) na ich opravu. V neposlednom rade treba spomenúť s premávkou spojený hluk, ktorý obťažuje občanov dotknutých obcí a miest pri každodennom živote a bezpečnosť, často spojenú arogantnou jazdou niektorých vodičov nákladných áut, spoliehajúcich sa pri riskantnej jazde na pravidlo "slabší ustúpi". A určite nemusím spomínať prípady, keď takýto vodič precenil svoje schopnosti, kamión aj s nákladom sa prevrhol a skrížený cez vozovku ochromil na niekoľko hodín dopravu v dotknutej oblasti...
Ako najlepšie riešenie by sa v súčasnej situáciii javilo prevziať model legislatívy pre postup pri vážení, postihoch pri nedodržaní predpisov a výbere mýta niektorej z vyspelých Európskych krajín :)
Skúste si teraz prečítať odstavec o náraste poškodenia ciest I. triedy od roku 2004 do roku 2009 v blogu pána Jozefa Drahovského, ktorého si ako odborníka na dopravu nesmierne vážim - citujem:
"Uvedené porovnanie potvrdzuje predchádzajúce zistenia. Za niekoľko rokov neváženia došlo k poškodeniu významnej dĺžky ciest prvej triedy na cestách nižších tried je situácia ešte horšia. Jedna jediná jazda priemerne preťaženým nákladným vozidlom spôsobí opotrebenie vozovky ako 100 000 osobných vozidiel (do 3,5 tony). Z uvedeného je zrejmé, že šetrenie na vážení vozidiel bude štát stáť mnohonásobne viac. V najbližšej dobe sa plánuje nutná oprava 670 km ciest prvej triedy a 40 mostov za 190 mil. Eur. Opravy ciest v správe VÚC sú dnes viac-menej v nedohľadne."
Pritom, rok 2009 bol podľa blogu p.Drahovského "prvým rokom (od r.2004) kedy sa začalo opätovne vážiť. Počet preťažených vozidiel bol cez 30%!"
Čítajte viac:
http://drahovsky.blog.sme.sk/c/260891/Vazenie-nakladnych-vozidiel-na-Slovensku.html#ixzz1kxTzwfZW
To sú katastrofálne čísla, nemyslíte?! No problém poškodzovania ciest, nie je len v neefektívnom vážení nákladných vozidiel, problémov je hneď viac - a to najmä (a tu opäť musím súhlasiť s p. Drahovským a ďalšími odborníkmi) nedostatočne fungujúca legislatíva, s ňou súvisiace neefektívne pokutovanie a nelogicky nastavený mýtny systém... (Napríklad možnosť prepojiť GPS navigáciu s palubnými jednotkami jednotlivých nákladných vozidiel, ktoré by zaznamenávali každé vybočenie z vopred určenej a naplánovanej trasy, ktoré by ako priestupky alebo akési "čierne jazdy" mohli byť postihované dopravnou políciou. Dôležité bude tiež efektívna podpora intermodálnej dopravy a koordinácia efektívne kombinovanej cestnej nákladnej a železničnej nákladnej dopravy http://www.intermodal.sk/dobudovanie-infrastruktury-kombinovanej-dopravy-ref/603s