Sektor výroby automobilov v Európe bol počas prvej štvrtiny 21. storočia zasiahnutý viacerými náročnými obdobiami. Prvá vlna problémov sa objavila po finančnom otrase v období 2008-2009, kedy štáty masívne intervenovali na záchranu tohto strategického odvetvia, pričom druhá kríza nastala o dvanásť rokov neskôr s nástupom pandémie Covid-19, ktorá dramaticky narušila logistické reťazce. Len čo sa európski producenti začali spamätávať, na scéne sa zjavila agresívna konkurencia z Číny a najnovšie prichádza hrozba zo Spojených štátov s potenciálnym navýšením colných sadzieb na import európskych vozidiel.
Tieto problémy navyše sprevádzajú dlhodobé úsilie o redukciu emisií skleníkových plynov, ktoré bolo "akcelerované" jedným z najväčších škandálov v histórii automobilového odvetvia spojeným so značkou Volkswagen. Zatiaľ čo európski výrobcovia sa usilujú napĺňať ciele európskej ekologickej transformácie, konkurencia zo Severnej Ameriky aj z Číny nezaháľa. Oblasti, v ktorých európski producenti dlhodobo dominovali, sa im postupne vymykajú z rúk a snažia sa dobehnúť zmeškaný vývoj. Pri bližšom pohľade na jednotlivé krajiny však môžeme pozorovať značné rozdiely v ich situácii.
Nemecko: Výrobcovia automobilov strácajú pozície v Číne, podobná situácia môže čoskoro nastať aj v Európe
Napriek rozšírenému názoru, že nemecký automobilový priemysel zasiahla najmä pandémia Covid-19, štatistické údaje naznačujú, že problémy sa začali už niekoľko rokov predtým. Kým v období 2015 až 2018 nemecká produkcia dosahovala približne 500 000 vozidiel mesačne, v roku 2019 klesla na približne 350 000 jednotiek. V súčasnosti sa mesačný objem pohybuje okolo 250 000 vozidiel (konkrétne december 2024 zaznamenal necelých 233 000 kusov).
Celoročná produkcia v Nemecku za rok 2024 dosiahla 4,1 milióna automobilov, z čoho zhruba 3,2 milióna smerovalo na exportné trhy. Medziročne sa celková produkcia nemenila, zatiaľ čo export zaznamenal mierny nárast o dve percentá oproti roku 2023. Počet nových registrácií v Nemecku klesol o jedno percento na približne 2,8 milióna vozidiel. Podľa štatistických dát Nemeckého zväzu automobilového priemyslu najvýraznejší medziročný pokles o 27% zaznamenali registrácie plne elektrických vozidiel (zníženie o pätinu) a hybridov (bez možnosti externého nabíjania).
Nemecké automobilky sa snažia obnoviť aspoň produkčnú úroveň z obdobia pred implementáciou Zelenej dohody, no zďaleka nedosahujú objemy z rokov 2015-2018. Čiastočne je to zapríčinené rastúcim konkurenčným tlakom zo strany čínskych výrobcov a čiastočne prebiehajúcou ekologickou transformáciou výroby, ktorá fundamentálne mení celé odvetvie.
Je potrebné zdôrazniť, že nemecké koncerny nečelia silnej čínskej konkurencii primárne na domácom či európskom trhu, ale predovšetkým priamo na čínskom území. Tam hlavní nemeckí producenti (Mercedes-Benz, Volkswagen a BMW) ešte v roku 2019 kontrolovali viac ako 26% trhový podiel, dnes je to však už len necelých 19%. V roku 2023 zaznamenal Volkswagen v Číne prepad predajov takmer o desatinu, Mercedes registroval 7-percentný pokles a BMW dokonca viac ako 13-percentný prepad.
Ak sa čínskym značkám podarí výraznejšie preraziť na európsky trh, nemecké automobilky by mohli zažiť podobnú porážku aj vo svojom domovskom regióne. Tento scenár sa môže relatívne ľahko naplniť v dôsledku obchodného konfliktu, ktorý USA otvorene rozpútali voči Číne prostredníctvom dodatočných colných bariér. Čínski výrobcovia, ktorých produkty sa na americkom trhu stanú cenovo nekonkurencieschopnými, budú logicky hľadať odbytové možnosti inde, pričom Európa predstavuje z tohto pohľadu mimoriadne atraktívny trh.
Česká republika dosahuje historický vrchol produkcie v roku 2024
Hoci ide o klišé, platí to absolútne presne: ekonomiky Českej republiky a Nemecka sú tak úzko prepojené, že keď Nemecko dostane nádchu, Česko už liečí zápal pľúc.
Je preto paradoxné, že české automobilky zatiaľ nepociťujú výrazné ťažkosti. Práve naopak - rok 2024 bol podľa údajov českého Združenia automobilového priemyslu rekordný s objemom 1,45 milióna vyrobených osobných vozidiel, čo predstavuje historicky najvyššiu úroveň.
Produkcia osobných vozidiel v Českej republike medziročne vzrástla o takmer štyri percentá. Výrobcovia nákladných automobilov zaznamenali nárast o 6,3% a produkcia motocyklov až o pozoruhodných 20,4%. Jediné dve kategórie s medziročným poklesom boli segment autobusov (zníženie o 14,5%) a ľahkých úžitkových vozidiel s hmotnosťou do 3,5 tony (pokles o 6,4%). Elektrifikované vozidlá tvorili v roku 2024 necelých osem percent z celkového objemu výroby.
Český automobilový sektor je však mimoriadne zraniteľný, keďže prakticky úplne závisí od zahraničného dopytu. Viac ako 93% osobných vozidiel vyrobených v Českej republike smeruje na exportné trhy, pričom na domácom trhu zostáva len sedem percent produkcie, čo predstavuje približne stotisíc vozidiel ročne.
Nie je preto prekvapujúce, že český automobilový priemysel s obavami sleduje vývoj obchodnej politiky Spojených štátov. Práve v automobilovom sektore existuje výrazná colná nerovnováha medzi USA a Európskou úniou v prospech krajín EÚ-27. Ak Donald Trump skutočne naplní svoje vyhrážky a zavedie dodatočné clá na európske produkty (vrátane automobilov), český automobilový priemysel by mohol byť významne zasiahnutý.
Slovensko dosahuje úroveň spred desiatich rokov
Slovensko je svetovou jednotkou v počte vyrobených vozidiel na obyvateľa, keď v roku 2024 opustilo slovenské montážne linky 993 000 vozidiel. To predstavuje 182 vozidiel na každých tisíc obyvateľov.
Napriek tomu je minuloročný výsledok približne o 90 000 jednotiek nižší v porovnaní s rokom 2023. Pokles značne ovplyvnil trnavský závod Stelantis, ktorý prechádza zmenou modelového portfólia. Produkcia ostatných značiek na Slovensku zostala v podstate na úrovni roka 2023.
Slovenský automobilový priemysel sa však stále nevrátil na úroveň spred pandémie Covid-19. V roku 2019 sa na Slovensku vyprodukovalo 1,1 milióna automobilov, pričom rok predtým to bolo tiež takmer 1,1 milióna. Minuloročný objem výroby zodpovedá približne úrovni z roku 2014. Slovensko musí – podobne ako Česko – počítať aj s potenciálnymi následkami amerických colných opatrení na európske automobily.
Ako sa aktuálna situácia odráža na burzovom vývoji automobilových akcií?
Akcie nemeckého koncernu Volkswagen sa momentálne obchodujú tesne nad hranicou 100 eur za akciu. Ich hodnota za posledných päť rokov klesla o takmer 30%. Historické maximum dosiahli akcie Volkswagenu v marci 2015, keď sa obchodovali približne za 250 eur. Blízko tejto úrovne sa pohybovali ešte v roku 2021 s hodnotou okolo 240 eur. V súčasnosti však akcie Volkswagenu vykazujú stúpajúcu tendenciu od decembrového minima 2024, keď sa ich cena pohybovala tesne nad 80 eur za akciu.

Akcie spoločnosti BMW si z päťročného horizontu vedú výrazne lepšie než akcie Volkswagenu. Obchodujú sa o takmer 46% vyššie než pred piatimi rokmi a ich cena sa pohybuje nad úrovňou 83 eur. Od začiatku roka však akcie BMW stratili takmer štvrtinu hodnoty a zatiaľ nenaznačujú výraznejší obrat k rastu. Akcie BMW dosiahli najvyššiu hodnotu taktiež v marci 2015 (nad 116 eur), pričom túto úroveň sa im podarilo takmer opätovne dosiahnuť aj v rokoch 2023 a 2024.

Akciám automobilky Mercedes-Benz sa za posledné päťročné obdobie mimoriadne darilo, keď ich hodnota vzrástla o viac než sto percent na súčasných približne 60 eur. Treba však poznamenať, že prevažná väčšina tohto rastu sa uskutočnila v období od marca 2020 do novembra 2021. Odvtedy môžeme pozorovať dlhodobú stabilizáciu akcií s fluktuáciami prevažne v pásme 60 až 80 eur.

Čínska spoločnosť BYD predstavuje v súčasnosti najhodnotnejšiu čínsku automobilku. Jej trhová kapitalizácia presahuje 776 miliárd CNY, čo zodpovedá približne 107 miliardám USD. Akcie BYD za posledných päť rokov posilnili o viac než 440% a koncom predchádzajúceho roka dosiahli svoje historické maximum.

Druhým najhodnotnejším čínskym automobilovým producentom je Li Auto s trhovou hodnotou prevyšujúcou 230 miliárd hongkonských dolárov (30 miliárd USD). Akcie tejto relatívne mladej automobilky (založenej v roku 2015) sa na burzovom parkete obchodujú iba od roku 2021. Za toto obdobie zažili vzostupy aj pády a v súčasnosti sú približne o štyri percentá slabšie než pri svojom burzovom debute.

Tretím najhodnotnejším čínskym výrobcom automobilov je spoločnosť Xpeng Inc. Jej trhová hodnota mierne prevyšuje 20,5 miliardy USD. Táto automobilka bola taktiež založená len v roku 2015 a na burze je kótovaná od roku 2020. Jej aktuálna trhová hodnota je približne o päť percent nižšia než na začiatku jej burzovej existencie a zatiaľ nevidno známky výraznejšieho odrazenia od dna smerom k novým maximám.

Vo vývoji cien akcií popredných nemeckých a čínskych automobiliek zatiaľ nepozorujeme zásadné rozdiely, snáď s výnimkou Volkswagenu. Bude však zaujímavé sledovať budúci vývoj, ktorý významne ovplyvnia prípadné americké colné opatrenia a miera, do akej sa na európskom trhu presadia cenovo dostupné čínske elektrické vozidlá.