Tesla hľadá alternatívne cesty k expanzii. Robotické taxíky v Austine majú ukázať investorom potenciál spoločnosti

Robotaxi už jazdia po USA, preto Tesla musí ponúknuť niečo navyše, ak chce preraziť. Zatiaľ však čelí kritike.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Odbyt elektromobilov Tesla sa znižuje, ázijská konkurencia zrazuje cenové úrovne a investori vyžadujú presvedčivé argumenty, prečo by mali udržať svoju lojalitu voči spoločnosti s pochybným vysokým trhovým ohodnotením. Odpoveďou na túto situáciu má byť zavedenie automatizovaných taxislužieb - označovaných ako robotaxi - v texaskom Austine. Aj keď Tesla nie je priekopníkom v tomto odvetí, pokúša sa demonštrovať investorom, že klesajúce zisky z predaja elektromobilov možno vykompenzovať výnosmi z robotických transportných riešení ako novým zdrojom budúcej prosperity.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tesla preorientuje stratégiu na autonómnu prepravu ľudí

Tesla za uplynulé roky zvládla nespočetné komplikácie - od problémov s produkciou, nestálej kvality výrobkov a softvérových porúch, cez regulačné konfrontácie až po výčitky súvisiace s bezpečnosťou jej autonómnych technológií. Aj tak si zachováva stabilnú pozíciu na trhu a argumentuje voči skeptickým investorom predovšetkým svojou schopnosťou prinášať inovácie a perspektívami pokračujúceho vývoja v bezpilotnej mobilite či energetických riešeniach. Tesla má v úmysle radikálne preformulovať dopravu výmenou ľudských operátorov za plne robotizované vozidlá bez kontrolných mechanizmov, pričom paralelne bude distribuovať masovo škálovateľnú robotaxi službu ako cenovo efektívnu, široko dostupnú a bezpečnú náhradu konvenčnej mobility. Namiesto toho, aby si zachovala pozíciu čisto ako producent elektromobilov, sa orientuje na líderské postavenie v umelej inteligencii a robotických technológiách, kde autonómna mobilita má tvoriť základný pilier jej budúceho podnikania.

SkryťVypnúť reklamu

A je tu ďalšie robotaxi. Tentoraz od Tesly a v Texase

V nedeľu 22. júna 2025 Tesla spustila limitovanú komerčnú službu robotaxi s flotou vozidiel Model Y SUV v Austine. Vozidlá sa pohybujú v vymedzenom priestore a transportujú platiacich pasažierov za ustanovenú cenu 4,20 USD. Na pozícii spolujazdca je umiestnený reprezentant Tesly kvôli bezpečnostným opatreniam, avšak za volantom už nie je prítomný žiadny operátor. Uvedenie je úmyselne zúžené na selektívny okruh prizvaných cestujúcich a zhruba tucet automobilov, ktoré sa dodatočne vyhýbajú nepriaznivým poveternostným podmienkam a komplikovaným križovatkám, čo dokumentuje, že firma k verejnému spusteniu služby pristupuje s opatrnosťou. Navyše to vyžadujú aj regulačné normy, ktorými robotaxi od Tesly ešte neprešli.

SkryťVypnúť reklamu

Strategická dôležitosť iniciatívy

Robotaxi služba nepredstavuje technologickú revolúciu (už ju ponúkajú konkurenčné firmy), ale ide predovšetkým o strategický ťah pre Teslu ako takú. Keďže expanzia predaja jej elektromobilov sa globálne spomaľuje a konfrontuje sa s agresívnou konkurenciou najmä od ázijských producentov ako BYD, Elon Musk reorientoval pozornosť korporácie na autonómne automobily a robotiku. Táto orientácia je rozhodujúca pre udržanie vysokého trhového ocenenia. Investori totiž kalkulujú s tým, že robotaxi by pre firmu mohlo znamenať významný príjem. Prednosti tohto konceptu spočívajú v odstránení operátorov a implementácii systému Full Self-Driving (FSD), čo môže rozrušiť sektor individuálnej dopravy a konkurovať spoločnostiam ako Uber, avšak s radikálne nižšími nákladmi na kilometer. Spoločnosť ARK Invest prognostikuje, že do roku 2029 môže až 90 % hodnoty Tesly plynúť z autonómnej mobility.

SkryťVypnúť reklamu

Regulačné bariéry pretrvávajú

Podstatnou prekážkou pre ambície Tesly sú neustále regulačné obmedzenia. Americký úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) dlhodobo artikuluje znepokojenie týkajúce sa softvéru pre autonómne automobily. Tento systém bol asociovaný s nehodami, ktorým sa podľa úradu dalo vyhnúť. Texanskí zákonodarcovia už Teslu vyzýali, aby odložila implementáciu služby do ratifikácie nových štátnych regulácií, ktoré môžu vyžadovať licencie pre prevádzkovateľov. Z tohto dôvodu sa Tesla rozhodla spustiť službu v reštrikčnej forme.

Aká je komparatívna pozícia robotaxi od Tesly voči službe Waymo?

Tesla je pod zvýšenou kontrolou kvôli bezpečnostným incidentom v histórii, zatiaľ čo Waymo od spoločnosti Google doposiaľ neeviduje žiadne fatálne nehody súvisiace so svojou službou. Waymo už má pritom viac ako 1500 vozidiel v mnohých metropolách, predkladá excelenčné bezpečnostné štatistiky a disponuje miliónmi najazdených kilometrov. Tesla stavia prioritne na kamery a svoj FSD softvér, pričom kladie dôraz na masívnu škálovateľnosť vďaka enormnému objemu informácií z reálnych jázd svojich vozidiel. Jej robotaxi služba v súčasnosti funguje len s extrémne obmedzeným počtom vozidiel a pod bezpečnostnou supervíziou. Waymo zabezpečuje jazdy v vybraných oblastiach úplne bez vodiča a profituje z etablovaných partnerstiev a dôvery užívateľov.

Odpoveď finančných trhov

Bezprostredne po spustení pilotných jázd robotaxi v Austine zareagovale trhy kladne, keď v pondelok 23. júna 2025 akcie Tesly stúpli o viac ako 10 %, čo indikuje obnovenú dôveru investorov v autonómne ambície korporácie. Vzostup sa uskutočnil napriek tomu, že segment elektromobilov zažíva tlak, kvôli čomu sa akcie od začiatku roka pohybujú v záporných hodnotách. Dodávky za prvý kvartál dosiahli najnižšiu úroveň za uplynulé dva roky. Pozornosť investorov sa čoskoro sústredí na výsledky za druhý kvartál.

Vývoj ceny akcií spoločnosti Tesla za posledných 5 rokov.
Vývoj ceny akcií spoločnosti Tesla za posledných 5 rokov. (zdroj: Zdroj: Google Finance; Autor: Adam Austera, Ozios)

Finančné výsledky klesajú

Finančná kondícia Tesly tak narastajúco závisí od autonómnych vozidiel, ktoré majú byť primárnym motorom budúceho rastu príjmov a profitability. Hoci automobilová sekcia zostáva hlavným zdrojom výnosov, v prvom štvrťroku 2025 zazmenala 20 % pokles tržieb a dramatický pokles marží, čo sa odrazilo v celkovom poklese tržieb spoločnosti o 9 % na 19,34 miliardy USD a v poklese čistého zisku o 71 % na 409 miliónov USD. Energetická sekcia naopak expanduje a dosiahla výnosy 1,64 miliardy USD, čo predstavuje o 67 % viac ako v predchádzajúcom roku.

Tesla sa ocitla na rozhodujúcom momente. Musk z nej musí vytvoriť technologickú platformu

Vyzerá to tak, že perspektíva Tesly naozaj spočíva v autonómnej doprave. Stagnácia rastu a znižujúca sa rentabilita demonštrujú, že existujúci model už nie je adekvátny. Uvedenie robotaxi nie je iba dodatočný produkt, ale snaha o reformuláciu naratívu firmy z výrobcu automobilov na technologickú platformu s celosveetovým dosahom. Musk potrebuje investorom prezentovať nový príbeh predtým, ako sa dôvera nezvratne obráti. Ak autonómne služby preukážu škálovateľnosť a profitabilitu, Tesla získa novú trajektóriu rastu. V opačnom prípade stratí nielen konkurenčnú výhodu, ale aj status rastúcej ikony.

Adam Austera

Adam Austera

Bloger 
  • Počet článkov:  50
  •  | 
  • Páči sa:  58x

Vyštudoval som vysokú školu v Nitre, avšak už počas štúdia ma zlákala oblasť obchodovania na kapitálových trhoch. Najskôr som obchodoval súkromne, no neskôr som sa zamestnal na oddelení dealingu a postupne sa vypracoval až na aktuálnu pozíciu finančného analytika značky Ozios. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Anna Brawne

Anna Brawne

108 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

768 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

104 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu