Vzostup popularity digitálnych bánk je – zdá sa – neodvratný. Klasické banky to však zatiaľ nevzdávajú

Online banky narástli cez pandémiu a ich popularita ďalej rastie. Ak sa tie klasické nezmobilizujú, nedokážu konkurovať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Väčšinu bankových transakcií dnes ľudia robia z pohodlia domova. Digitálny vek umožňuje takmer neobmedzenú dostupnosť takýchto úkonov, bez potreby fyzickej návštevy pobočiek, vďaka čomu sa stále viac na trhu rozrastajú digitálne banky, ktoré ponúkajú svoje služby iba online. Spoločnosti ako Revolut, Manzo alebo Monese sa tešia nesmiernej popularite hlavne u mladšej generácie. Avšak táto transformácia predstavuje aj nové výzvy. Naše digitálne stopy sú všade a preto je zabezpečenie našich finančných údajov kľúčové.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Revolut: z nuly na 40 miliónov

Nepochybne najznámejšou bankou tohto charakteru u nás je Revolut. Vo februári tohto roku prekročil počet zákazníkov banky 40 miliónov, pričom 28 miliónov z nich bolo v Európe. Spoločnosť momentálne pôsobí v 35 krajinách sveta. Podľa Vytautasa Dantu, zástupcu generálneho riaditeľa a člena vedenia Revolut Bank, je prelomové to, že banka má jedinú jadrovú platformu pre všetky krajiny a produkty, čo jej umožňuje prispôsobiť sa zákazníkom na základe ich regiónu. Revolut získava väčšinu svojich príjmov z tzv. interchange poplatkov, ktoré predstavujú 0,2 % z každej transakcie. Zameriava sa najmä na európske trhy, pričom postupne expanduje aj do iných krajín. Ďalšou populárnou online bankou je Monzo, ktorá mala na konci roka 2023 viac ako 9 miliónov zákazníkov, pričom za minulý rok pribudli asi 2 milióny. Monzo ponúka rôzne služby ako monitorovanie hypoték, investičnú platformu alebo nástroj Call Status na prevenciu podvodov. Množstvo používateľov si získava aj Monese, ktoré dosiahlo v roku 2023 na počet 2 milióny zákazníkov. Je ľahké si v nej otvoriť účet, nevyžaduje príliš veľa bezpečnostných krokov a poskytuje rýchli prístup k bankovým službám alebo nákupom.

SkryťVypnúť reklamu

Klasické banky musia viac počúvať zákazníkov

Podľa Richa Clowa, riaditeľa pre inovácie a stratégiu v globálnych platobných riešeniach Bank of America, je potrebné aby banky smerovali k integrovanému prístupu, ktorý zahŕňa digitálne aj osobné služby a vyhoveli tak vyhoveli požiadavkám zákazníkov. Zákazníci sú stále viac naklonení využívať svoje mobilné zariadenia a elektroniku na vykonávanie bankových transakcií, no zároveň si vážia možnosť osobnej interakcie a odborného poradenstva v tradičných bankových pobočkách. Integrácia vyspelých technológií, ako je umelá inteligencia, je kľúčová pri tvorbe nových produktov a služieb, ktoré zákazníkom pomáhajú pri dosahovaní ich finančných cieľov. Tieto technológie tiež pomáhajú pri bezpečnosti transakcií a prevencii podvodov.

SkryťVypnúť reklamu

Pandémia fintechom pomohla

Napriek online bankovníctvu stále nevymizli ani kamenné pobočky, ale postupne sa transformujú, keďže zmenilo správanie spotrebiteľov. Tí sú čoraz viac naklonení vykonávať bankové transakcie online a práve toto pohodlie sa stalo kľúčovým faktorom rozšírenej implementácie digitálnych bánk. Najviac sa tento vývoj akceleroval počas pandémie Covid-19, keď boli ľudia nútení zostať doma a pobočky fyzických bánk boli zavreté. Online transakcie a platby sa stali primárnym spôsobom využívania bankových služieb. Subjekty, ktoré sa rýchlo neprispôsobili tejto zmene, začali zaostávať za konkurenciou. Aj keď pandémia výrazne posilnila vplyv digitálneho bankovníctva, tradičné banky celkom nezanikli, tak ako sa niektorí domnievali. Zákazníci stále preferujú osobný kontakt, hlavne pri väčších bankových úkonoch, keďže tento prístup im pripadá bezpečnejší, zatiaľ čo online priestor čelí bezpečnostným hrozbám a podvodom. Navyše, stále veľa ľudí nemá prístup k online službám alebo nedisponuje schopnosťami orientovať sa v digitálnom priestore. Toto sa týka najmä staršej generácie alebo chudobnejších komunít.

SkryťVypnúť reklamu

Čo generácia, to iné preferencie

Podľa štúdie s názvom Používanie elektronického bankovníctva generáciami X, Y a Z od AHFE International, dnešná mladá generácia je závislá od digitálnych nástrojov a to zahŕňa aj bankovníctvo. Štúdia zdôrazňuje potrebu pochopenia rôznych potrieb týchto generácií, čo by malo bankám pomôcť pre lepšie prispôsobenie svojich služieb. Každá generácia má iné priority a očakávania. Staršia generácia sa sústreďuje na lepšiu dostupnosť služieb, stredná generácia využíva digitálne banky na prieskumy finančných trhov, zatiaľ čo tá najmladšia väčšinou len prevádza peňažné prostriedky. Porozumenie týmto potrebám je kľúčové pre poskytovateľov bankových služieb, aby udržali krok s rýchlo meniacim sa ekosystémom.

Online priestor má problém s bezpečnosťou. To je šanca pre klasické banky

Môžeme konštatovať, že digitálne bankovníctvo reprezentuje budúcnosť a pre štandardne banky je potrebné prispôsobiť sa novým trendom, ak chcú zostať v hre. Vykonávanie platieb a iných úkonov nikdy nebolo pohodlnejšie a efektívnejšie. Je tu ale aj otázka bezpečnosti, keďže online priestor je citlivé miesto, kde sa užívatelia môžu ľahko stať obeťami rôznych podvodov a kybernetických útokov. Zároveň je zrejmé, že osobný prístup je stále dôležitou súčasťou bankovníctva ako takého, hlavne pre služby s komplexnejším charakterom.

Adam Austera

Adam Austera

Bloger 
  • Počet článkov:  45
  •  | 
  • Páči sa:  54x

Vyštudoval som vysokú školu v Nitre, avšak už počas štúdia ma zlákala oblasť obchodovania na kapitálových trhoch. Najskôr som obchodoval súkromne, no neskôr som sa zamestnal na oddelení dealingu a postupne sa vypracoval až na aktuálnu pozíciu finančného analytika značky Ozios. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu