Sfušovaná lotéria alebo mali hrať o Počiatkovu vilu

15 miliónov z našich daní sa dá minúť lepšie ako na lotériu, ktorá nebude fungovať. Neúspech má slovenská štátna lotéria na podporu očkovania doslova zapísaný v génoch - zvolená mechanika je komplikovaná a nemôže fungovať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Promotion je komunikačný nástroj a má svoje pravidlá. Vie byť účinný, často aj mimoriadne efektívny, ale musí byť vymyslený a realizovaný odborne. Teraz vôbec nejde o názor na politiku alebo očkovanie, ide o to, že autori štátnej lotérie sú amatéri.


Nie sú úplná výnimka. V dnešnej dobe je v mediálnom a online priestore množstvo súťaží a treba povedať, že z komunikačného hľadiska neplnia nijaký účel, predstavujú zbytočné investície - finančné, ľudské, vo vyplytvanom mediálnom priestore. Zvyčajne vznikajú na princípe - konkurencia urobila súťaž, poďme aj my. Očkovacia lotéria je učebnicovým príkladom, ktorý v sebe kumuluje všetky bežné chyby a môže sa z toho poučiť aj bežný marketér.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Problém 1. - Súťaž pre súťaž


Na očkovacej lotérii pekne vidno, že bola vymyslená, aby bola. Hra pre hru. Oficiálne tvrdí, že jej cieľom je zvýšiť motiváciu zaočkovať sa. V realite z toho vyšla televízna show pre zaočkovaných, kde sa hrá o finančné ceny. Nezaočkovaným komunikuje - bude televízna show, budú sa tam dať vyhrať ceny, ale vás sa to netýka. Nezaočkovaní ju sledovať nepôjdu (prečo by to robili) a tak sa k nim vôbec nedostane informácia o lákavých výhrach, sprostredkovaná radosť víťazov - nič z toho, čo by ho mohlo presvedčiť a motivovať neuvidia. (Dôkazom tohto komunikačného efektu je fakt, že protestujúci v Bratislave sa dožadovali vlastnej lotérie pre nezaočkovaných.)

SkryťVypnúť reklamu


Problém 2. - Komplikované pravidlá


Základné pravidlo každej dobrej promotion je - ak nevieš mechaniku ľuďom vysvetliť v troch vetách, je zlá a nebude fungovať. Už len prihlásenie sa do súťaže je tortúra o mnohých krokoch a overovaniach (https://www.noviny.sk/slovensko/622603-manual-takto-sa-prihlasite-do-ockovacej-loterie). Čiže už len prihlásenie nemožno vysvetliť v troch vetách, o nutnosti sledovať prenos a vedieť heslo ani nehovoriac. Súťažiaci ani poriadne nevie, čo vyhrá - aj štruktúra cien je zbytočne komplikovaná.


Problém 3. - Nejasná cieľová skupina


Ani samotnému zadávateľovi/realizátorovi nie je jasné, čo má byť výsledok. Povedali by sme, že nárast záujmu o očkovanie - nárast registrácií. Ministerstvo financií ale ako úspech komunikuje počet registrovaných do televíznej hry, nie na očkovanie. Ešte raz - z lotérie sa stala výherná televízna show pre cieľovú skupinu, s ktorou v tomto prípade komunikovať vôbec netreba. Cieľovou skupinou sú nezaočkovaní - všetky mediálne a online aktivity by sa mali snažiť zachytiť ich. To znamená, že nemá zmysel vytvárať novú televíznu show, ale informácie o víťazoch a výhrach dať tam, kde už diváci sú a informácie si ich nájdu - správy, televízne žrebovania Tiposu, najsledovanejšie médiá.

SkryťVypnúť reklamu


Dá sa to inak? Dá.


Keď v Hong Kongu vláda dala do lotérie byt za 1,4 milióna USD, hneď v prvý možný deň sa zaregistrovalo na očkovanie 430 000 obyvateľov. Jednoduché žrebovanie a šanca vyhrať to, čo má v Hong Kongu obrovskú cenu - vlastný byt. Postupne pribudli ďalšie ceny - Tesla, zlato, peniaze. K Hong Kongskej vláde sa pridali podnikatelia, ktorí potrebujú mesto čo najviac zaočkované a bez obmedzení a vypisujú ďalšie lotérie (https://www.timeout.com/hong-kong/things-to-do/your-guide-to-vaccine-incentives-and-prizes-in-hong-kong). Príbeh očkovania v Hong Kongu je odlišný od slovenského. Legitímnou otázkou zostáva, či je vôbec očkovacia lotéria to správne riešenie - ale keď už, tak takto. Fantastické ceny a celkom jasné pravidlá.

SkryťVypnúť reklamu


Zlé jazyky hovoria, že možno je slovenská očkovacia lotéria taká sfušovaná, lebo mala iný reálny cieľ, ako riešiť očkovanie. Ale ak mala zároveň riešiť aj politickú kampaň - nič nebolo pre príbeh Igora Matoviča jednoduchšie - mal dať do súťaže majetok zhabaný skorumpovaným oligarchom. Ficov byt. Alebo úplne najlepšia by bola Počiatkova vila. A ešte by o tom písali svetové médiá.


Eva Babitzova

Eva Babitzova

Bloger 
  • Počet článkov:  32
  •  | 
  • Páči sa:  21x

Strávila som svoj doterajší profesijný život v biznise a v médiách. Som človek, ktorého zaujíma a trápi stav sveta a krajiny, kde žijeme. www.evababitzova.skhttps://www.facebook.com/evababitzova Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

214 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

89 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu