"Učiace sa Slovensko" - bezprostredná reakcia

Využime šancu pomenovať problémy a urobiť zmysluplnú zmenu - šanca pre všetkých zainteresovaných. Je to aj v našich rukách.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Materiál „Učiace sa Slovensko“ som so záujmom očakávala a samozrejme, s veľkým záujmom prečítala. Materiál je označený ako „Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania“, a v úvode deklaruje že „má pokrývať v 10-ročnom výhľade strategické zámery v oblasti výchovy a vzdelávania“. Ak dobre rozumiem, má teda predstavovať strategický plán výchovy a vzdelávania na dobu 10 rokov.

Vážim si snahu autorov tohto materiálu, pretože to nie je jednoduchá úloha. V snahe posunúť riešenie kvality vedy na Slovensku, zapájam sa do diskusie, tu sú moje prvé reflexie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Materiál pomenoval mnoho problémov, a naznačil niektoré riešenia. Celkovo je popísaných 67 problémov a následne cieľov, ako aj množstvo opatrení na ich riešenie. Nakoľko sa venujem medzinárodným aktivitám v oblasti vzdelávania výskumných pracovníkov, zaujímali ma predovšetkým dve kapitoly: Kapitola 5: Kvalita, otvorenosť a dostupnosť vysokoškolského vzdelávania (13 cieľov) a Kapitola 6: Veda, výskum a tvorivé činnosti na vysokých školách (6 cieľov).

Ak je predkladaný materiál strategickým zámerom, ciele musia mať atribúty strategických cieľov a teda musia byť:

  • špecifické: to znamená - koho sa to týka, kto to robí/ zabezpečí, čo chceme dosiahnuť, kde to chceme dosiahnuť, kedy, čo bude k tomu potrebné a prečo je to potrebné dosiahnuť.

  • merateľné: to znamená, že sú definované konkrétne ukazovatele na hodnotenie dosahovania/ splnenia cieľa.

  • dosiahnuteľné,

  • realistické a 

  • časovo definované.

    Cieľom, ktoré sa uvádzajú v materiáli ako aj následným opatreniam, väčšina týchto atribútov chýba. Materiál poukazuje na množstvo závažných čiastkových problémov, ale zoznam uvedených cieľov a opatrení ešte nepredstavuje stratégiu. Jednotlivé ciele a opatrenia v materiáli sú viac-menej čiastkové riešenia, ktoré nie sú vnútorne prepojené.

    Viackrát som počula, ako sa o tomto materiáli hovorí ako o vízii. Z tohto materiálu však nie je jasné kde chceme byť o 10 rokov. Toto potrebujeme definovať v konkrétnej zrozumiteľnej podobe s ktorou sa zainteresovaní stotožnia. Ak nevieme kde chceme byť, sotva sa tam dostaneme.

Ljuba Bachárová

Ljuba Bachárová

Bloger 
  • Počet článkov:  16
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Vedecká pracovníčka, univerzitný pedagóg, výkonná redaktorka amerického vedeckého časopisu, organizátorka medzinárodných vedeckých letných škôl. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu