Začnem snáď menšími spoilermi, čo ale pri MMORPG nikdy nebolo veľkým problémom. Aion je svet zmietaný krízou. Jeho hlavná planéta, Atreia, bola roztrhnutá na 2 polovice v pradávnom konflikte. Teda, technicky hovoríme o troch častiach Atreiy: Elysea, svet plný slnečného svetla, ktorý obývajú elyosania, Asmodea, druhá polovica planéty, na ktorú slnečné svetlo nikdy nedopadne a ktorá sa stala domovom pre asmodiánov a stred – Abyss, skladajúci sa primárne z malých ostrovčekov a pevností. Po roztrhnutí planéty o sebe elyosania a asmodiáni nevedeli, oba národy si mysleli, že sú jediní, ktorí prežili.... kým skrze tajomné portály zvané rifty neprešli do abyssu, kde sa stretli. Očakávali by ste možno radostné stretnutie, ale kombinácia dôvodov minulosti a vzájomnej nevraživosti spôsobila, že expedície z oboch národov sa v abysse povraždili. To bol začiatok tvrdej vojny medzi elyosanmi a asmodiánmi. Aby toho ale nebolo málo, je tu ešte jeden „národ“: démoni zvaní balaurijci. V nemalej miere sú to oni, kto bol zodpovedný za roztrhnutie planéty a tým pádom sa stali nepriateľmi tak elyosanov, ako asmodiánov (no, možno to bolo aj preto, lebo sú to krvilačné a škaredé monštrá, ktovie). A kde sa v tomto boji nachádzate vy? Na začiatku hry o tom síce ešte neviete, ale ste daeva, akýsi „ubermensch“, alebo, ako to wiki popisuje, poloboh. Rozdielov od bežných ľudí je niekoľko: asi najdôležitejšie sú nesmrteľnosť a krásne krídla. Začínate sa chytať?
Teraz si prejdime hrateľnosť: pri hraní Aionu zistíme, že má všetko, čo má „štandardná MMORPG“ mať (inventár, skilly, triedy, rôzne typy brnení a zbraní, rýchle presuny, fortress siege, veľké množstvo PvP), dokonca i veci navyše. Grafika je veľmi pekná, questov je plno a vyzerajú pútavo a boj PvPvE vrámci siegeov (bojujete vy v roli elyoského, alebo asmodiánskeho daevu proti druhému národu a balaurijcom, čo je vlastne NPC) je osviežujúci, nehovoriac už o „chain-skilloch“ (špecifické skilly, ktoré môžete urobiť iba tesne po vykonaní predchádzajúceho skillu). Taktiež je tu priestor pre veľké množstvo kraftenia (špecifikom oproti iným hrám je to, že nie ste obmedzení iba na 3, či 4 druhy povolaní, ale teoreticky môžete robiť všetky povolania naraz) a lietanie „po svojom“ v niektorých lokáciách poskytuje unikátne pohľady, a to ani nehovorím o vzdušných súbojoch.
Prejdime si ale i negatíva: asi prvým negatívom, ktoré vám bude žrať nervy, je absencia akýchkoľvek koní, či psov, či obrovských dážďoviek, na ktorých by ste sa viezli. Už na prvom kontinente budete pociťovať, ako sú veci ďaleko od seba. Niektoré classy majú skilly na dočasné (niekoľko sekundové) zrýchlenie behu a existujú k tomuto účelu i scrolly, ale ak ste napríklad mág a nie ste na high-drop servere, pripravte sa na to, že drvivú väčšinu času budete niekde behať. Samotné lietanie by mohlo byť riešením (letíte rýchlejšie, než bežíte), keby nebolo na viac než polovici lokácií (vrátane hlavného mesta) zakázané. Ani vývoj postavy mi nie je zasa až tak po chuti: vyberiete si jednu zo 4 tried (bojovník, skaut, mág a kňaz) a okolo desiateho levelu máte na výber 2 rozdielne vyššie triedy. Následne potom dostávate skilly podľa tohto a jediné „špecifikum“ sú stigma kamene, ktoré vám umožnia získať nejaký ten skill navyše. To je ono? Viem si teda predstaviť aj viac „custom“ riešenie. Negatíva pokračujú absenciou bojových petov – iba jedna špecifická trieda (Spiritmaster) má petov, ktorí bojujú po vašom boku, čo je podľa mňa slabé. A chcete zavŕšenie? Skúste lietať a zaútočiť na príšeru, ktorá lietať nevie, prípadne skúste útočiť so svojim petom, ak ste Spiritmaster. Príšera začne chodiť, ako keby mala pod sebou normálnu zem, aj keď pri tom levituje. Trochu nedomyslené.
Záverom, aby som si odpovedal na otázku z úvodu: kebyže je Aion vydaný okolo roku 2005, bol by som ochotný tieto nedostatky prehliadnuť a odporúčať ho. Aion bol ale vydaný 2009 (v Kórei 2008) a teraz je rok 2011, takže je vyššia konkurencia. Nebaví vás už Lineage 2, či World of Warcraft? Prechod na Aion pre vás bude zábava tak na mesiac, dlhšie asi nie.