Opäť som si zaspomínala na ten mladistvý pocit, že sa napriek snahe učiť sa a pochopiť, cítim ako úplný dement, keďže neviem zo školskej látky vybrať zo štyroch možností a to, či Hviezdoslav ako jediný písal v daktyle, jambe, slabeji či trocheji. Po dlhom hľadaní som našla, že Hájnikovu ženu napísal v osem a deväťslabičnom jambickom verši s rôznymi variáciami rytmovej výstavby oživenou piesňovými vložkami, ktoré majú trochejský alebo daktylo - trochejský verš. Naozaj. Znie to ako úplná sprostosť ale nie je.
Toto majú naše deti vedieť, aby spravili monitor. A ešte veľa ďalších zbytočností. Vy mi viete povedať, načo mám vedieť, čo je prísudok? Naozaj bez toho nemôžem byť vzdelaná či dokonca dobre písať? Vôbec si to nepamätám a nepamätám si ani, čo sú to slovotvorné útvary, odporúčam si to pozrieť priamo na http://www.tahaky-referaty.sk/Slovotvorne-postupy/19026/&i9=&hl=slovotvorne+utvary a napriek tomu po slovensky hádam viem a snáď aj lepšie ako tí, čo vedia povedať: "pani, vy ste chcela povedať" alebo " do tankoch na Budapešť"....čo je podľa mňa vrchol "slovenskej sprostonárodnej tvorivosti".
Pri tejto príležitosti som si spomenula na moju poslednú pani profesorku slovenčiny zo Štiavnice. Na moju písomnú maturitnú prácu zo SJ povedala, že mi dáva dvojku lebo ju nepochopila....na môj šokovaný protest dostala naša najlepšia spolužiačka právo, si moju prácu prečítať a povedať, či má pani profesorka pravdu a práca je nepochopiteľná. Až keď ona povedala, že lepšiu prácu nečítala, pani profesorka ma vzala na milosť, hoci známka sa mi nezmenila. Vďaka ti Inka, zostávaš v mojej večnej pamäti.
Myslím, že je čas prenechať detaily o typoch veršov študentom poézie či slovenského jazyka na VŠ. Teda fajnšmekrom a odborníkom. Nič proti ich štúdiu, sú dôležitou hodnotou, ale nemyslím, že je ich treba predčasne a nasilu trepať do mladých hláv. Je dôležité vedieť, že sú rôzne druhy veršov a prečo je to tak, ale načo sú im veci, ktoré im poéziu akurát tak zhnusia. Stačí sa pozrieť na film Nebezpečné myšlienky, ako to je, keď učiteľ chce zaujať študentov a naučiť ich čítať či dokonca milovať poéziu. Verš trochej, o ktorom som podľa mňa nikdy nepočula, alebo áno?...im k tomu nijako nepomôže.
Milovala som sa učiť, asi tak v prvej triede. Potom mi to dokonale zhnusili kopou nepotrebných somarín. Dodnes nechápem, ako mi mohli zhnusiť takú fyziku, veď tak rada skúmam svet. Ale vypočítať som ju nikdy vedieť nechcela a ani neviem. Odvtedy celý život študujem a filtrujem preč somariny. Niet divu, poviem si, veď som študovala v neslobodnom svete.
Žiaľ naše deti žijú v slobodnom svete plnom možností a ešte stále sa musia učiť zbytočnosti, ktoré zabudnú ihneď na druhý deň. A možno ešte skôr.
10.Krvavý sonet P.O.Hviezdoslava
- Nuž, človeče, tys’ pánom prírody?
ty že máš právo rozhodovať nad ňou
Prv seba opanuj! skroť kázňou vládnou:
kto pán je nad sebou, ten vývodí,
i hrdina je pravej slobody,
bo s každým sdieľny na nej mierou riadnou;
ináč je otrok len, čo rukou kradnou
tak seba, ako iných oškodí
Och, plytkosť srdečná! Och zmätok umov!
I azúrove čistí duchovia
pohŕdli naraz veľkolepou dumou
u dlátka, farieb, zvukov, u slova;
šli v smes… Nuž, v barbarstva noc, v cmiter rumov
ťa, človeče, ta vracia výchova!?