Keď padne trakčné vedenie

Tento článok je možno informácia pre tých, ktorí nadávajú na železničiarov, nadávajú na systém, pýtajú sa prečo tak dlho v prípade, že príde na železnici k mimoriadnej udalosti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

Zima sa nám prehupla a v podstate to bol zatiaľ pre Slovensko taký malý zázrak, pretože sme nemali žiadne väčšie kalamity, aj keď v rámci hospodárenia s rozpočtom hlavného mesta Bratislavy, by sa dalo povedať, že sa opakovala zima z roku 1986/87. keď to zhrniem, vlaky chodili teda na čas až na pár mimoriadností sa mohol západ presúvať na východ a opačne bez vážnejších problémov. Pár dní nazad prebehla v správach informácia o strhnutom trakčnom (trolejovom) vedení pri Novom Meste nad Váhom. Pre železničiarov je toto mimoriadna udalosť, pretože okamžite nastanú problémy. Robil som na železnici, ľudia čo ma poznajú vedia, že som robil rušňovodiča, takže tento blog je práve o nich.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na Slovensku máme dve napájacie sústavy. 3Kv jednosmerné a 25kV 50Hz striedavé. Začiatky elektrickej trakcie by sme mohli priradiť k 20 rokom 20 storočia. Prvé boli elektrizované tzv. Pražské spojky. Časom sa elektrifikácia rozširovala ďalej smer na východ a keby sme mohli rozdeliť bývalé ČSSR rovníkovou čiarou, tak všetko čo bolo smerom na sever sa elektrifikovalo jednosmernou sústavou 3kV. Nuž zistilo sa, že jednosmerné napätie nie je tip-top, pretože napájacie body musia byť v kratších intervaloch, väčší počet meniarní, zvýšená spotreba medi, to všetko malo za následok o úvahách zmeniť napájaciu sústavu na striedavú. A tak sa aj stalo, keď sa začal postupne juh ČSSR elektrifikovať 25kV 50Hz striedavým. Nebudem rozpisovať vznik a rozvoj elektrických lokomotív, nebudem písať, že ľudí z Košíc do Bratislavy a opačne ťahajú rušne dvojsystémové, pretože v Púchove sa mení napájacia sústava...

SkryťVypnúť reklamu

Vrátim sa k trolejom. Trolejové vedenie je reťazovkové. Skladá sa z dvoch častí a to je závesné lano a trolejový drôt. Závesné lano je takpovediac nosič trolejového drôtu. Lano je vyrobené z iného materiálu a trolej tiež z iného. Každých 30 až 35 metrov je stožiar, ktorý drží jak závesné lano, tak aj trolej. Každých x metrov, sú stožiare so závažím, ktorých úlohov je napínať trolej, aby pri jazde vlaku a veľkých rýchlostiach nedochádzalo k odskakovaniu troleja od zberača a dochádzalo by k oblúkom.

Čo sa stane, keď príde k poškodeniu? Je viac prípadov, kedy k tomu môže prísť. Spadne cudzí predmet na trolej, únava materiálu či v rámci trakčného vedenia alebo sa poškodí zberač lokomotívy, ktorý trolej začne trhať. Príklad je toto video, aby ste vedeli čo sa deje, keď príde k takému niečomu.

SkryťVypnúť reklamu

X príčin môže nastať, ale výsledkom je poškodené vedenie, nezjazdná trať. Čo najprv? Najsamskôr sa musí odstrániť uviaznutý vlak. K tomu treba samozrejme pomocné prostriedky, ktoré prídu ako inak po trati k vlaku, trolejári (pracovníci, čo majú na starosti trakčné vedenie) zistia rozsah škôd a začne sa oprava. Vlak, ktorý zapríčinil pohromu sa odtiahne motorovým rušňom a následne sa pracuje na oprave vedenia. Keď príde k menšiemu poškodeniu, tak je to super, ale ak vlak strhne komplet úsek a poškodí aj stožiare a možno aj susedné vedenie druhej koľaje, je to horšie. Najprv sa musí sprevádzkovať aspoň jedna koľaj, aby mohli vlaky nezávislej trakcie ťahať vlaky s elektrickým rušňom cez inkriminovaý úsek a potom mohli pokračovať už bez nezávislej trakcie v ďalšej stanici ďalej. To všetko prináša meškanie a nervy ľudí. A teraz toto skoordinovať a do toho nedajbože silný vietor, zima, dážď a námraza, tak sa všetko časovo natiahne. Vy ako cestujúci síce meškáte, nadávate, ale čo majú povedať tí, ktorí to vedenie v noci a silnom vetre a daždi musia na novo naťahovať a komplet opraviť, aby mohli vlaky jazdiť bez obmedzenia ďalej.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavne neporovnávajme západ so Slovenskom, pretože takto to chodí v Čechách, Rakúsku, Nemecku.. skrátka všade. Len u nás sme si zvykli na luxus a ako je známe pre Slováka, nadáva na všetko, ale to čo sa jeho netýka ho samozrejme nezaujíma.... Tak keď na budúce budete sedieť vo vlaku a ten bude meškať pre poškodené trolejové vedenie, spomeňte si aj na tento článok a tých nešťastníkov, ktorí robia čo môžu a čo je v ich silách.

A záver zábery zo Slovinska, kde ľadovica zničila komplet trolejové vedenie v stanici a na trati (január 2014), aby ste vedeli, čo môže spraviť príroda s trolejovým vedením.. Aj v tomto prípade by ste nadávali na železničiarov? Mimochodom, toto v správach nebolo, pretože sú veci, čo berú ľudia ako samozrejmosť bežného života a nie ako na Slovensku, keď mešká rýchlik alebo IC z Košíc do Bratislavy 120 minút a berie sa to v masmédiach ako príchod konca sveta...

Radovan Bajer

Radovan Bajer

Bloger 
  • Počet článkov:  68
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som človek, ktorý má rád Bratislavu. Mám rád industriálne pamiatky a všetko čo sa týka priemyslu. Som Ružinovčan, mám rád prírodu a ľudí. Rád im pomáham a chcem pomáhať. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu