
Ostrava je tretie najväčšie mesto v Česku na hraniciach Moravy a Sliezska, pri hraniciach s Poľskom, v Ostravskej panve na sútoku Odry, Opavy a Ostravice. Ide o aglomeráciu pôvodne 33 samostatných obcí rozkladajúcu sa na 214 km². Mesto vytvára veľkú metropolitnú oblasť, kde žije až 1,164 milióna obyvateľov na ploche 3896 km². Od konca 18. storočia, kedy sa tu našlo kamenné uhlie, bola Ostrava v Česku centrom ťažby uhlia a ťažkého priemyslu. V meste je jeden z najväčších českých priemyselných koncernov Vítkovické železiarne. Sústreďuje sa tu metalurgia a strojná výroba. Podnik bol založený v roku 1828 a Nová huť, ktorá bola založená v roku 1951 a teraz patrí medzinárodnému koncernu ArcelorMittal, je ďalším dôležitým metalurgickým komplexom.
Vítkovické železiarne, obrázok parostroj.net
Vítkovické železiarne vznikli v roku 1828, keď sa začali stavať vysoké pece. Výhodou bola poloha, pretože v tesnej blízkosti bol zdroj vody (Ostravice) a samozrejme čierne uhlie. Výroba surového železa neostala osamotená a už v roku 1831 vzniká nová prevádzka: Valcovňa, Sústružňa, Zámočnícka dielňa. V roku 1843 majú Vítkovice už dve vysoké pece. Hlavným výrobným artiklom boli hlavne koľajnice, výhybky, dvojkolia a dokonca aj vagóny.
Dva pohľady na Vítkovické pece, súčasnosť a minulosť. "zdroj ucebna.seniortip.cz"
Píše sa rok 1856 a začína tavba v peci číslo 3 a v roku 1872 pec 4, ktorá bola škótskeho typu. Bola najvyššia v celom Rakúsko-Uhorsku. Vplyvom rozvoja sa železiarne stávajú taktiež strojárenským podnikom. No bohužiaľ koncom 20 storočia sa podnik dostáva do finančných problémov a podnik sa predáva. Pece vychladli, ostáva len oceliareň, ktorú vlastní Evraz Vítkovice steel, iné prevádzky Třinecké železiarne.
Hneď vedľa pecí 4, 6 a 6 stála bývala koksovňa Karolina, súčasťou bola aj baňa Hlubina "zdarbuh.cz"
Vítkovická železničná doprava je veľmi zaujímavá. Okrem normálneho rozchodu je v závode aj úzka železnička rozchodu 790mm. Je to veľmi zaujímavý a môžem povedať atypický rozchod. Drážka slúži pre dopravu polotovarov, ale aj normálne rozchodná sieť má svoje čaro. Jedným z nich sú nápadne pomaľované podnikové lokomotívy portrétmi zvierat. Keďže surové železo už nedodáva Vítkovická pec, železo sa dopravuje v súčasnosti špeciálnymi vozňami, ktoré volajú „Veronika“. Jedná sa o pojazdný termo-miešač železa, v ktorom sa udrží železo v tekutom stave veľmi dlho. Dodávateľom je Nová huť Ostrava, ktorá zabezpečuje spolu s Vítkovickou dopravou prevoz takýchto vozňov z pecí do oceliarní. Paradoxne teda okrem Novej huti má oceliarne aj Vítkovice.
Lokomotívka rady DH200 v podniku Vítkovice
Záber, ktorý už nebudete nikdy vidieť, DH200 posunuje s Ingotami. Rozchod 790mm "spz.logout.cz"
Atypické rozchody ako príkladne 790mm alebo 800mm sa využívali preto, aby počas prvej svetovej vojny nezhabal štát lokomotívky úzkych rozchodov pre potreby armády, ktorá ich využívala pri stavbách strategických objektov. Keďže úrady poznali rozchod 760mm, 600mm a iné, stačilo zmeniť rozchod o pár mm a lokomotíva sa zachránila pred zhabaním.
T448 v podniku Vítkovice
Silný ako tiger pri posune T448 v podniku Vítkovice
Moderná lokomotiva T419 po novom rada 729 výrobca ČKD Praha určená čisto pre hutné kombináty ťahá vozne so surovým železom.
Nová Huť, bývala Nová huť Klemetna Gottwalda sa nachádza v oblasti Ostrava-Kunčice. Ako vznikla potreba novej huti? Už v roku 1942 vedenie Vítkovíckých železiarní muselo uvažovať o výstavbe nového závodu, pretože pôvodná závod bol umiestnení priamo v meste. A preto sa rozhodlo uberať sa smerom, na ktorého konci bol zrod nového poniku. Stavba začala po vojne 1947. Začali sa budovať vysoké pece, 1951 až 1958 sa vybudovala koksovňa s piatimi koksárenskými batériami. Vybudovali sa siemens-martinské pece, hlbinné pece, sochorové trate, válcovne, ale aj energo-blok. Podnik postupne prešiel modernizáciou, ktorá končila v roku 1985 výstavbou tandemových pecí. To malo za následok postupne od odlievania ocele do ingotov k plynulému odlievaniu. V súčasnostu sa podnik volá ArcelorMittal Ostrava.
Záber na podnik Nová Huť Ostrava. V pozadí 4 pece.
Pece Novej Huti Ostrava
Lokomotiva rady 729 ťahá súpravu vozňov so surovým železom
Tak takéto niečo sa vidí málokedy. Lokomotíva T444.1 bola vybavená pancierom z dôvodu ochrany pri prevádzke, kde je veľmi vysoká teplota. Najčastejšie bola viditeľná pri doprave Ingotov z oceliarní do stripovacej haly. V súčasnosti je aj hala v pozadí už minulosťou.
T419 pri posune v Novej Huti.
Prevádzka na vlečke je rozmanitá, pretože každá časť závodu potrebuje iné suroviny. A k tomuto účelu sa upravujú aj lokomotívy a hlavne vagóny, ktoré sa bežne alebo vôbec nedostanú za hranice podniku. A tak pri návšteve môžete vidieť rôzne zaujímavosti, ako príklad uvediem Veroniky a hlavne struskové vozy, ktoré vylievajú svoj obsah na halde Ostrava Lihovarská ulica.
Lokomotiva rady T458 výrobca ČKD posunuje so struskovými vagónmi. Zaujímavosťou sú ochranné vagóny pred a za lokomotívou. Tieto vozne majú na jednej strane bežné spriahadlo voz + lokomotíva a na druhej strane majú spriahlo typu SA3, ktoré je známe hlavne v Amerike a Rusku. Prečo takéto spriahlo? Je jednoduchšie na manipuláciu a hlavne posunovač nemusí chodiť medzi vagóny, ktoré vyžarujú sálavé teplo. Klopenie strusky na odvale, struska sa po zatuhnutí a spracovaní používa ako materiál do stavebných hmôt
Klopenie strusky
Záverom tohto článku by som Vás chcel pozvať do Ostravy na výlet, kde sa každý industriálny fanda dozvie veľa užitočného a kde každý laik pochopí, ako treba narábať s dedičstvom našich otcova a dedov. Ostrava je mesto, kde developer pochopil ako spojiť staré s novým a vytvoriť krásne umelecké dielo.
Poďakovanie stránkam spz.logout.cz, prototypy.cz, zelpage,