
Odpoveď na túto otázku by sme mohli hľadať už na samom začiatku v dobe, keď došlo k rozpadu Československa a prerozdeleniu vtedajších štátnych dráh vystupujúcich pod skratkou ČSD. Rozpadom museli prísť dve riaditeľstvá a obrovský manažment riadiaci tento štátny podnik. Železnice fungovali od vtedy režimom, ktorý by som mohol charakterizovať ako voľnobežný stav s postupným zastavovaním. Kto bol vinný? Ministerstvo dopravy? Riadiaci aparát? Ľudia, ktorí riadia železnicu sú podľa mňa totálny amatéri a o to horšie, že sa tam podaktorí dostali priamo z prevádzky. Či to už boli dielmajstri, strojmajstri. Stačilo si na rýchlo spraviť vysokú školu a funkcia bola istá. Ako to môžem vedieť? Vyrastal som tam, robil som rušňovodiča, za čo samozrejme ďakujem pretože sa splnil detský sen, ale časom človek vytriezve a musí ísť ďalej. V dobe, keď som končil som sa zamestnal u súkromného dopravcu LTE. Bol to prvý dopravca na železnici mimo organizácie ZSSK a Cargo. Koľko nenávisti bolo pri pohľade na naše rušne nemeckej výroby. Neochota železničného personálu sa prelievala s vražedným pohľadom. Veď mali strach. Nečudujem sa, pretože mali vymyté mozgy od vedúceho aparátu, že chudáci prídu o robotu, pretože sú tu súkromný dopravcovia. No jo, lenže im nenapadlo, štátny dopravca upadá, výkony klesajú a zárobok pre nich predstavoval súkromník, ktorý musí platiť za využívanie dopravnej cesty. Ale to je ekonomika, to sem ťahať nechcem. Železnice museli tiež prejsť rekonštrukciou. Tak sa začalo modernizovať. Trate pod vedením Skanska, Dopravstav a iné.. Ale zvyčajne Skanska a nie raz sme počuli, koľko bolo okolo toho z času na čas káuz a kartelov.. Modernizáciou prešli aj staručké rušne vyrobené v 70 rokoch. A aký sme boli pyšný, že tie rušne budú ťahať vlaky 160k/h. Jop, áno, ale len v Čechách, ktorý ich do toho dotlačili na vozbu EC vlakov, pretože sa mohlo stať, že EC vlaky budú obchádzať Bratislavu a pôjdu cez Budapešť, Viedeň, Břeclav. Tak sme do toho zainvestovali. Móricova ŽOS Vrútky začala rekonštruovať staručké vozne nemeckej výroby a zrazu sme mali modernizované vozne. A pozor, koľko reklamy okolo toho, že vozne na 160k/h. Ha ha ha. Ako železničiar som vedel a zbytok osadenstva, že EC a IC vlaky prevádzkované 160k/h museli mať aj magnetické brzdy. "Tieto vozne to nemali, len hodnota na boku vozňa." To je taký trám medzi nápravami, ktorý sa pri rýchločinnom brzdení oprel o temeno koľajnice a vyvinul obrovsku brzdnú silu. Niečo podobné majú električky. Si to všimnite.
Čas ide do predu a máme tu súčasnosť. Stačí sa pozrieť do Maďarska, Poľska, Čiech. Narástol neskutočne počet súkromných dopravcov, čo dotlačilo železnice tiež na to reagovať a modernizovať svoju infraštruktúru, aby stíhalo trend súkromníkov, ktorý jazdili síce aj na straších rušňoch zvyčajne odkúpených od železnice alebo vlečkového dopravcu (fabrika), ale aj na nových rušňoch Siemens, Bombardier a iné. Slovensko? Horko-ťažko a to aj takým spôsobom, že nechcem nikoho obviňovať, ale neskutočná buzerácia z drážneho úradu na povolenia a pečiatky... Výkon na Slovensku klesá, Poľsko, Česko, Maďarsko stúpa. Vyradil som Rakúsko, to je samozrejmosť. A čo Slovensko? Treba investovať do dialnic a Skytol, aby sme vyberali peniaze za mýto od kamionistov. Namiesto toho, aby sme kamióny donútili presedlať na RoLa vlaky. Nie... Verejnosť je oblbovaná z času na čas PushPull vlakmi, ktoré sa na západe, severe a juhu bežne premávajú. Na Slovensku je okolo toho rozruch a predstavujú sa pri nich ministri, papaláši a je to vysielané v správach. Slováci, máme nové vlaky. Ani v Poľsku okolo toho nie je toľko rozruchu ako u nás. Tam je to samozrejmosť modernizovať, u nás je to politická kampaň. Česko má x nových lokomotív, u nás len dve alebo jedna? Stroj rady 380. Pekná hanba.
A teraz kladivko do rakvy, že TGV možno na SK ani nepríde. Samozrejme, pretože na Slovensku sa len kradne a kradne a rušia sa vlaky pre nezáujem cestovnej verejnosti. Kebyže spravníme osvetu, prieskum, tak donútime cestujúcu verejnosť presedlať z auta do vlaku. Ale to musí štát chcieť. Nechce. Jemu to vyhovuje, aby sa platilo mýto za "super deravé" dialnice, ktoré sú najdrahšie na celom svete ba dokonca našej slnečnej sústave. Nebude tu nič. Je to hanba a poďakujme sa za to ministrom, čo videli vlak zo svojej limuzíny, a odborníkom na neviem čo, ale dopravu nie.