od detstva milujem železnice. silné rušne a dlhé vlaky. ako nebohý Jozef Bednárik som zástancom cestovania železnicou. boli roky keď som medzi Trnavou a Prešovom cestoval dva krát do týždňa hore dolu. zopár kníh som napísal vo vlaku. tu vzniklo i mnoho vizuálnych konceptov a skíc. veď šesť hodín cesty, bolo treba účelne využiť.
regionálne expresy (REX) medzi Prešovom a Košicami mali byť pýchou bývalej primátorky Prešova Andrey Turčanovej a Richarda Rašiho, niekdajšieho primátora Košíc. okolo „REX-ov“ bolo mnoho kriku i mediálnych výstupov. mali podľa slov primátorov presunúť cestujúcich z áut do vlakov a pomôcť tak riešiť zlú dopravnú situáciu oboch miest. Turčanová i Raši vlaky zaviedli po dohode so Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) a vyvolali zdanie, že sa konečne začne aj koncepčne pripravovať tzv. integrovaná doprava na východe SR. týchto pár lastovičiek či skôr „REX-ov“ malo spraviť jar.
lenže… po komunálnych voľbách a zmene grafikonu nadišla zima, či skôr realita. grafikon posunul odchody vlaku REX 1935 z 8:01 na 8:19. vlak mal slúžiť Prešovčanom pracujúcim v Košiciach, ktorí prichádzajú do práce na 9:00. posun o celých 18 minút, však kedysi plný vlak úplne vyprázdnil. teraz v ňom ZSSK preváža zopár neplatiacich študentov a prázdny vzduch. prečo? sú v tom jednoduché počty. ak cesta „REXom“ z PO do KE trvá v lepšom prípade 33 minút (podľa toho či vlak čaká len pred stanicou č. 6 v KE, čo sa deje denne, nie 29´ ako udáva ZSSK, alebo vlak stojí dva razy. raz buď na Stanici Ťahanovce alebo rovno za Ťahanovským tunelom, alebo na stanici v KE bez možnosti získať voľnú koľaj) a touto neschopnosťou košickej stanice sa cesta z PO do KE Rexom predĺži až na 40´! rátajme ďalej. ak presun zo stanice na pracovisko zaberie cestujúcemu minimálne 20 minút, musel by REX 1935 z PO vyraziť najneskôr 8:05 ideálne 8:00, aby pracujúci stihli prísť do práce načas. vďaka súčasnému grafikonu ZSSK však REX 1935 vyráža 8:19. navyše neraz mešká i 15 minút, lebo čaká na voľnú koľaj pred KE, či na povestnej stanici č.6, kde stojí denne kým vlak zo 2 razy nezatrúbi, aby sa kompetentní pracovníci ŽSR zobudili a láskavo prehodili výhybku a vlak mohol cez priecestie do stanice!
takže REXom 1935 necestujú ani tí najväčší dobrodruhovia. meškanie do práce nie je obľúbený šport šéfov. že vo vozňoch nefunguje WIFI, že je tam špina, plastové fľaše, papierové vreckovky a obaly od napolitánok po sedadlách i na stolíkoch pod oknom… že WC už o 9:00 vyzerá akoby v ňom … a vôbec…, je márne hovoriť. manažérov ZSSK hrdého „národného dopravcu“ to nezaujíma. tí nám len v médiach už y ohlasujú nové súpravy na východnom SK potom, čo odtiaľ stiahli všetky do Trnavského a Bratislavského kraja s odôvodnením, že koľaje na východe SK ničia podvozky nových súprav. a tak sa tu vozíme v starých dobytčákoch zo 70 rokov pôvodne zo stanice Trnava (napriek presprejovaným nápisom je domovská stanica starých vozňov zrejmá i dnes).
kde sa počas druhého volebného obdobia vytratila predvolebná agenda dnes už bývalej Primátorky Turčanovej nevieme. cestovanie občanov zatiaľ netrápi ani opätovne zvoleného primátora Košíc Poláčka, napriek tomu,že v Košiciach pracujú tisícky Prešovčanov. ale čo chceme od človeka, ktorý nevie zariadiť ani zákaz vstupu kamiónov do KE počas spičky od 6:30 do 9:30 hod. každý deň, a ich odstavenie na parkoviskách mimo mesta, aby tým zmiernil katastrofálne ranné zápchy, ako je to bežné v zahraničí. a to stačí osadiť dve značky :D a pri odbočke na krematórium dobudovať odstavné parkovisko. možno sa len spolieha, že problémy Košíc vyrieši župan Trnka, ktorý sa občanom po znovuzvolení poďakoval vysťahovaním múzea z priestorov VUCky, aby vo výstavných priestoroch vytvoril nové kancelárie pre rastúci počet úradníkov župy, presne na mieste kde boli aj za komunizmu (aké symbolické). no a národný dopravca ZSSK radšej za peniaze nás všetkých prepravuje teplý vzduch v prázdnych vozňoch, akoby mal slúžiť potrebám občanov – daňových poplatníkov 100 tisícového Prešova a 250 tisícových Košíc. alebo žeby vtom bol pragmatický zámer ? počkáme si, či po analýze manažérov ŽSSK bude nasledovať optimalizácia a spoj zrušia. lebo nevedno komu slúži takto nastavený grafikon. napokon o novom grafikone od r. 2023 sa toho popísalo veľa. akurát že ak obmedzí alebo zruší jestvujúce prepojenie Prešova a Košíc, opätovne tým zhorší už beztak katastrofálnu dopravnú situáciu v Košiciach, pre ktorú si ráno stále menej ľudí vyberá autobusovú dopravu, väčšina by rada cestovala železnicou, ak by sa prepravné podmienky na nej a grafikon bol prispôsobený reálnym potrebám tu žijúcich a pracujúcich ľudí, nie tomu čo si o tom myslia samozvaní dopravní experti ZSSK za stolom v BA.
Prešovčanom chýba REX, ktorý by pracujúcich o 17:17(27) odviezol z KE domov do PO. vlak azda chýba preto, že ani Turčanová ani Raši vlakmi necestovali a tak sa Prešovčania dosiaľ po práci vezú z KE vlakom Os 8529 o 17:42 stojacom pri každej vŕbe. v Drienovskej N. Vsi nepochopiteľne pri dvoch vŕbach, kde nikto nenastupuje ani nevystupuje. a 33 km prekoná súprava v lepšom prípade za nekonečných 55 minút (nie 42´ ako uvádza ZSSK). v 21. storočí unikátny výkon medzi dvomi z trojice najväčších miest republiky. pričom trať má z PO až po Obišovce dobre smerové a výškové usporiadanie a železničný zvršok tu umožňuje omnoho vyššiu rýchlosť. tú pred rokmi overil nočný rýchlik z Budapešti do Krakova, ktorý však tiež záhadne zmizol z tratí. a tak musia východniari cestovať vlakom do Poľska dookola – naprieč Slovenskom cez Čadcu a Zwardon za 12 a pol až 15 a pol hodiny! vskutku na zamyslenie!
O tom, že košická stanica denne zruší minimálne jeden REX do Prešova je ukážka desivej neschopnosti vedenia stanice. najčastejšie ide o REX 15:12. výprava stanice to robí stále rovnakým spôsobom. najprv ohlási meškanie 10´, potom zrazu 20´ a v zapätí oznámi, že REX bol z dopravných dôvodov ZRUŠENÝ. všetci vieme, že pre REX sa využíva súprava, ktorá prichádza z Budapešti. no výprava stanice - dispečer už vopred vie, koľko ma vlak meškanie a teda vie cestujúcim pripraviť náhradný spoj do PO. v skutočnosti si stanica robí z cestujúcich 20´rukojemníkov (zatiaľ cestujúcim odídu všetky autobusy SAD) a potom cestujúcich bezohľadne naženie do osobného vlaku, ktorý stojí pri každej vŕbe a je natrieskaný na prasknutie. toto je denná praktika na košickej stanici. darmo, že vopred platíme týždenne lístky. spoje na ktoré sme si ich kupovali nielenže nechodia podľa našich potrieb, nechodia ani na čas, a sú bezohľadným spôsobom zrušené a nenahradené. a to všetko denne, s plným vedomím vedenia stanice.
a ešte jeden otvorený podnet pre ministra dopravy: dokedy bude Prešov – stotisícové mesto, sídlo najväčšieho VÚC s najširšou spádovou oblasťou a najpočetnejšou aglomeráciou v republike stáť mimo hlavnej železničnej trate?! je najvyšší čas použiť fondy EU na výstavbu tunelov z Krompách do Prešova a tiež novej trate pre rýchliky popri diaľnici z PO do KE. alebo necháte Prešovčanov čakať ďalšie storočie na prípoje v Kysaku…?! lebo od zriadenia Košícko-Bohumínskej železnice sa tam nič neudialo a to bolo ešte za Habsburga !
nezrušenie Ficových socialistických vlakov zadarmo hneď na začiatku vládnutia bola veľká chyba. Ficov sociálny experiment nikomu nepomáha, akurát študenti namiesto brigád chodia domov vyjedať rodičov týždeň čo týždeň ! vlaky sú preplnené a tí ktorí by mali cestovať za prácou a platia tu nachádzajú stále horšie služby a komfort. peniaze za nulové cestovné štát samozrejme ŽSSK nehradí a tým vytvára stále väčší investičný dlh, stále sa zhoršuje údržba tratí (ŽSR), a spomínané služby a komfort cestujúcich. všetko napriek tomu, že štát má presné dáta a vie koľko voľných lístkov sa predalo. využite už konečne možnosti cezhraničnej spolupráce a EU fondov pre vlakový koridor z Miškolca do Krakova cez KE a PO je to vec rozumu! najvyšší čas pán minister zobudiť sa! inak koridor na Vašu hanbu postavia Poliaci, ktorí na rozdiel od Vás chápu význam tranzitu sever - juh na východe SK. vyfúknu vám to rovnako ako Maďari diaľnicu z KE do BA cez Budapešť!
ja osobne naďalej pocestujem vlakom. napriek tomu, že sa u nás i v 21 storočí nosí viac osobná pohodlnosť ako ekológia.
i.b. kráľ, December 2018, December 2022