Slovo cashback je jednoznačne anglického pôvodu. Stretla som sa s ním - asi najvýraznejšie - keď sa vrátila kamarátka z Ameriky. Tvrdila, že okrem ostatných vecí jej chýba cashback. Stretnete sa s tým pri pokladniach supermarketov, keď vám pokladníčka položí otázku: „Any cashback?" A vy poviete: „No, thanks." alebo „Yes, please, 20 dollars.". Vtedy vám pani naúčtuje nákup, pripíše k nemu 20 dolárov, zaplatíte a tých 20 dolárov vám dá v hotovosti. Ideálne. Nemusíte hľadať najbližší bankomat. (Mimochodom, už to prišlo aj k nám.)
Mám ďalšiu kamošku. Žije v Londýne. Od nej viem, že existujú cashback-portály, kde nakúpite a časť peňazí z toho nákupu vám príde na účet. Ona takto nakupuje vraj cez tri cashback portály. Netušila som, o čo ide, ale páčila sa mi myšlienka, že mi niekto vráti peniaze. O čo teda ide?
Čo je to cashback?
Jedna z internetových definícií: cashback je odmena za nakupovanie prostredníctvom určitej webovej stránky. Suma sa vypočítava väčšinou z ceny tovaru bez DPH a bez zasielacích poplatkov.
Princíp je veľmi jednoduchý: zaregistrujete sa (väčšinou zadarmo) na cashbackovom portále a nakúpite ako zvyčajne vo svojom obľúbenom online obchode, ktorý je uverejnený v databáze portálu. Kliknutím na odkaz uvedený na stránke cashback-portálu sa totiž dostanete priamo do e-shopu. Existuje systém, ktorý vás ako zákazníka cashback-portálu eviduje už pri príchode na stránku e-shopu a nech sa pohybujete po e-shope akokoľvek, stále vás tam evidujú ako klienta, ktorý prišiel z cashback-portálu. A ich systém zaeviduje potom vašu objednávku.
Ako to vlastne funguje?
Cashback si získava stále väčšiu popularitu. Zahraničné siete ho poznajú 7-8 rokov, v susedných Čechách je už tiež známy a populárny.
Od roku 2008 sa v našich životoch skloňuje slovo kríza. Logicky sa natíska otázka, ako počas krízy ušetriť, získať z nákupov nejaký bonus či zľavu. Cashback je čosi medzi tým.
Ide o systém provízneho predaja v malom. Keď si kupujete byt, nikoho neprekvapí, že realitný agent si za sprostredkovanie predaja vypýta províziu. Takisto predajca áut získa odmenu za to, že auto od výrobcu presunul k vám. Rovnako to funguje v malom - kúpte si topánky, dovolenku, letenku či kancelársky papier a sprostredkovateľ za tento nákup získava províziu.
Všeobecne obľúbeným a častokrát lacnejším riešením nákupov je nakupovanie na internete. Online obchody sa predháňajú v promo akciách, zľavách a darčekoch, aby prilákali ľudí práve k sebe. Tak vznikla myšlienka rozšíriť sieť reklamných partnerov a poskytovať im za to províziu. A reklamní partneri prišli s lákavou myšlienkou pre bežného človeka - budeme ľuďom z našej provízie časť vracať. A toto sa volá cashback.
Princíp vyplácania cashbacku: cashback-portál je reklamným partnerom e-shopu, čo znamená, že dostane províziu za to, že ste nakúpili cez ich stránku. A portál sa potom s vami o túto províziu delí. Ide o podnikateľské lákadlo, z ktorého majú osoh tri strany - e-shop predá vďaka marketingu cashback-portálu, ten dostane províziu z predaja a svojho zákazníka (vás) láka na vrátenie časti zaplatenej sumy.
O dva dni si posvietime na slovenské portály.
Vyhlásenie o možnom konflikte záujmov: Autorka pracuje pre portál BaBar.sk