Mladí prozaici, starí básnici a iní blázni...

...alebo stretnutie s Lavríkom a Horváthom. Pre nich Dan Brown nie je spisovateľom, Milana Rúfusa volajú „poeta motlitbičkus“ a s láskou spomínajú na svoju profesorku slovenčiny: riaditeľ rádia Devín Silvester Lavrík a šéfredaktor rádia Devín Karol Horváth (možno skôr známy ako poštár zo seriálu Susedia).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Pred pár týždňami sme- na podnet našej profesorky- mali s nimi dvomabesedu.Títo dvaja sú skutočne zvláštna dvojica- ale len v tom najlepšom zmysleslova. Na prvý pohľad je každý iný.

Silvo, ako ho Karol oslovoval, jevysoký, charizmatický, typicky riaditeľovsky vyťažený typ (tento opisnemám tak celkom z vlastnej hlavy, ale od osoby, ktorú pán riaditeľzjavne „zaujal“:)), ktorý ešte aj počas besedy odskakoval vybavovať„dôležité telefonáty“.

Karol oproti nemu pôsobil ako svetaznalýpohodový vtipný týpek, ktorému zdanlivo absolútne nezáleží na tom, čosi o ňom ľudia myslia. Keď teraz pozerám Susedov, mám pocit, akoby vnich Karol občas hrával sám seba.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď však začali rozprávať, bolo jasné, že oni dvaja sa profesionálne„našli“. Diskutovali s nami o ich literárnej tvorbe a snažili saporadiť ako/ kedy/ kde/ máme vlastne písať my. Na svoje literárnezačiatky nespomínajú veľmi radi. Karol nám porozprával o časoch, keď siako šesnásťročný myslel, že lepšie ako teraz už písať nebude. Teraz sak svojím vtedajším dielam nepriznáva a posledné po čom túži je, opäť siich prečítať. Silvo nám zase porozprával ako podľa neho prebiehaprofesionálny život spisovateľa. V prvých rokoch sa potrebuje vypísať„zo seba“- teda písať o sebe, len o sebe a v podstate stále o sebe a ažkeď preklenie toto obdobie „egoizmu“, môže písať aj o iných veciach.

SkryťVypnúť reklamu

Najviac ma však prekvapili spoločnou myšlienkou, že pre nich každý, ktopíše pred tridsiatkou prózu a po nej poéziu, je ČUDNÝ. Vraj to totižnie je normálne. Človek píšuci prózu potrebuje skúsenosti, ktoré všaknaberie až vekom. A na poéziu treba mať vrodený cit a keď ho človekneobjavil v mladosti, v starobe ho zrejme nenájde vôbec.

Každopádne to bola najlepšia literárna beseda, akú som zažila. Doterazsom totiž bola len na dvoch a to v našej knižnici, kde nám tety sícehovorili o knihách, ale len v tej súvislosti, že ich nemáme polepiťžuvačkami a zamastiť špinavými rukami (no čo, mala som osem) a že ichmáme vždy načas vrátiť späť.Samozrejme, že nesúhlasím so všetkým, čo duo Horváth- Lavrík povedalo,pretože na poéziu cit zjavne nemám a vyše desať rokov čakať nebudem,kým moje písanie prózy už nebude ČUDNÉ.

SkryťVypnúť reklamu

Ale jedno si určite zapamätám:a to, že spisovateľova tvorba sa nikdy nebude páčiť všetkým. Človek simusí vybrať skupinu ľudí, pre ktorých chce písať(Karol to vysvetlil napríklade Táne Keleovej-Vasilkovej) a vtedy bude písať dobre a tá nímvybraná skupina ho bude aj čítať. K tomu by som len rada dodala, že toisté platí aj pre čitateľov. Ak niekoho tvorbu „nemusia“, zjavne nie súv jeho skupine zaradení. Skrátka: ak sa ti nepáči, nečítaj a nechajtak!

Barbora Budinska

Barbora Budinska

Bloger 
  • Počet článkov:  50
  •  | 
  • Páči sa:  0x

"wibbly wobbly timey wimey... stuff" Zoznam autorových rubrík:  Berlin, BerlinPrahatrošku kultúrypersonal observationsSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu