reklama

Porovnanie pedagogiky Marie Montessori a Rudolfa Steinera (tzv. waldorfskej pedagogiky)

Maria Montessori je na Slovensku už veľmi známa, ja som o nej počula ešte skôr, než som sa stala mamou.

Porovnanie pedagogiky Marie Montessori a Rudolfa Steinera (tzv. waldorfskej pedagogiky)
Maria Montessori (Zdroj: https://www.montessori-wetterau.de/150-jahre-maria-montessori/)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Zaujalo ma, že bola jednou z prvých lekárok v Taliansku, pôvodne nechcela byť učiteľkou. Život ju k tomu nakoniec aj tak nasmeroval, najskôr pracovala ako riaditeľka v inštitúte pre deti s postihnutím, neskôr bol pod jej vedením „Dom detí“ - škôlka pre deti zo znevýhodnených rodín. Na základe týchto skúseností vypracovala reformnú pedagogiku.

Filozof Rudolf Steiner sa narodil na území dnešného Chorvátska v rakúskej rodine. V Chorvátsku a v nemecky hovoriacich krajinách sa často spomína, u nás menej. Začiatkom 20. storočia založil prvú waldorfskú školu v Stuttgarte. Dnes sú už waldorfské školy a škôlky, podobne ako Montessori škôlky, na celom svete, aj na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spoločné majú to, že sa snažia rozvíjať dieťa na základe jeho prirodzenosti. Montessori aj Steiner vypracovali koncept rozdelený na životné obdobia, v ktorých treba s dieťaťom pracovať určitým spôsobom. Veľa majú spoločného, v niečom sa líšia. Montessori zdôrazňuje úlohu učiteľa ako pozorovateľa, Steiner chce, aby učitelia išli príkladom, lebo deti sa učia v prvom rade napodobňovaním. Montessori navrhla pomôcky, ktorými sa deti zdokonalia v určitej zručnosti. Zdôrazňuje poriadok, každá vec má svoje miesto, nie je toho veľa na výber, aby bolo pre dieťa jednoduchšie rozhodnúť sa, čomu sa bude venovať. Waldorfské škôlky dávajú veľký dôraz na kvalitné prírodné materiály, snažia sa, aby miestnosť pôsobila prívetivo a hrejivo. Veľa sa spieva, čítajú sa básne, hrá sa divadlo. Rozprávky tu majú svoje miesto. Tí, čo dôsledne dodržiavajú princípy pedagogiky Marie Montessori, sú však veľmi opatrní, čo sa týka rozprávok. A to z toho dôvodu, že najmladšie deti ešte nevedia rozlíšiť, čo je realita a čo skutočnosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Priznám sa, že sama som dlho nevedela, ako k tomuto problému pristúpiť. Zaujala ma preto kniha Bruna Bettelheima Za tajemstvím pohádek, ktorá vyšla v českom vydavateľstve Portál. Bettelheim bol psychoanalytik a detský psychológ, ktorý na základe svojich skúseností s deťmi, obhajuje rozprávky. Všimol si totiž, aké populárne sa stávajú rôzne smery hlásajúce ich škodlivosť. Tvrdí, že deti majú magické myslenie, ktorým si pomáhajú poskladať obraz skutočnosti. Keďže všetkému nerozumejú alebo rozumejú len čiastočne, musia si tieto informácie v hlave poskladať tak, aby v tom nebol chaos. Práve rozprávky berú toto magické myslenie do úvahy. Bettelheim tvrdí, že ak napríklad vysvetľujeme deťom fungovanie vesmíru, ktoré je vedecky správne, dieťa sa to vie naučiť a zopakovať, ale pripomína však skôr papagája, lebo tomu v skutočnosti nerozumie. Malé deti vedia pochopiť realitu, s ktorou majú bezprostredné skúsenosti. Ak hodia loptičku, spadne. Ako teda môže Zem obiehať okolo Slnka, keď nie je o nič pripevnená? Najmenšie deti, ktoré potrebujú cítiť v živote bezpečie a istotu, to zneisťuje. Nerozumejú tomu, navyše ich skúsenosti tomu nenasvedčujú. Steiner s týmto vo svojej pedagogike počíta, snaží sa vysvetlenie prispôsobiť realite dieťaťa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mnoho rodičov, a ja patrím medzi nich, sa snaží deťom ponúknuť Montessori pomôcky aj doma. Veľkou výhodou popularity Marie Montessori je to, že sa tieto veci dajú kúpiť pomerne lacno - aj cez bazáre a je veľa alternatív. Zároveň sme však bombardovaní produktami, ktoré s prístupom Marie Montessori nemajú veľa spoločného, je to marketing. Ešte sa žiada zvážiť, či má význam dieťa zapísať do Montessori škôlky, ak bude mať rovnaké aktivity aj doma. Škôlka by ho mohla nudiť.

Waldorfské zariadenie je cenovo drahšie, lebo je zvyčajne z masívu, pravej ovčej vlny, kvalitných látok, biobavlny, používa sa včelí vosk napríklad aj na modelovanie. Veľký význam majú umelecké diela, ručná práca, vyrába sa v menšom, čo zvyšuje náklady. Pre veľa rodín bude skôr zaujímavé osvojiť si určité prvky waldorfskej pedagogiky. Napríklad maľovanie na mokrý papier. Môj syn ešte celkom nechápe, prečo používame pri maľovaní aj vodu alebo že farbičku ešte má, ale z druhej strany štetca, takže sa stávalo, že sa farby míňali rýchlejšie než mohli a obrázky boli príliš krikľavé. Tomu sa dá vyhnúť, ak je papier mokrý. Štetec dlhšie maľuje bez toho, aby ho bolo treba namáčať alebo otáčať a odtieň farby je mäkší.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O čom sa menej hovorí je, že Montessori aj Steiner, majú na zreteli celostný rozvoj dieťaťa, t.j. nielen fyzický, ale aj duševný a duchovný. S náboženskými prvkami sa stretneme v oboch. Maria Montessori v knihe The Child in the Church popisuje ako sa s deťmi starali o vinič, ako boli deti, ktoré sa pripravovali na prvé sväté prijímanie, oddelené od iných, aby mohli rozjímať a zároveň potom slávnostne prísť medzi iné deti už „premenené“. Steinerov prístup vychádza z jeho učenia „antropozofie“, v ktorom má kresťanstvo a kresťanské tradície tiež miesto. Vo waldorfských škôlkach môžete nájsť obraz madony s dieťaťom, z ktorého má vyžarovať pokoj a bezpečie. Znovu by som sa tu rada odvolala na to, čo píše Bettelheim. Deti, aby sa správne vyvíjali, potrebujú bezpečie a práve viera v nadprirodzenú ochranu im to bezpečie vie sprostredkovať.

Myslím, že oba prístupy majú svoju logiku, ponúkajú zaujímavé aktivity či riešenia. Bola by škoda to nevyužiť.

Odporúčaná literatúra:

Maria Montessori – Tajuplné dětství

Simone Davies – The Montessori Toddler

Anna Magdošková – Metamorfózy waldorskej materskej školy

Bruno Bettelheim – Za tajemstvím pohádek


Barbora Kujundžić

Barbora Kujundžić

Bloger 
  • Počet článkov:  31
  •  | 
  • Páči sa:  24x

Som aktívna mama, žijem v zahraničí, rada čítam knihy a sem-tam niečo napíšem. Zoznam autorových rubrík:  SpoločnosťLiptovský MikulášZo svetaIné

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu