
Kto môže dať učiteľom peniaze? Štát, ten dáva odrobiny. Rodičia a priatelia škôl, nízka priemerná mzda neumožňuje väčšine rodičov dotovať učiteľov. Ostávajú už len tretí sektor a podniky. V našom navrhovanom modeli by sme sa práve chceli zamerať na upútanie pozornosti domácich podnikov, pretože práve tu je v prvom rade smerovanie vzdelanej pracovnej sily. Prečo by mohli dať firmy priamo peniaze učiteľom?
Vzdelávanie na školách musí priamo konkurovať externým plateným poskytovateľom.
Pre firmy musí byť lacnejšie vypracovať si kapacity už na školách, ako keby ich mali dať školiť inde. Firma len musí jasne zadefinovať požiadavky (napr. v profile na internetovej platforme)
Učitelia musia nechať študentov vykonávať úlohy pre prax. Aktivity, ktoré sa robia na školách na vyučovaní musia mať priamo prepojenie na firmy. Teraz ako dostať zadanie od firmy k študentom, s tým je spojená ďalšia práca navyše a byrokracia. Nie však na internetovej platforme!
Naša platforma bude predstavovať miesto, kde sa študenti a učitelia prepoja priamo s firmami a prostredníctvom rôznych foriem budú vykonávať riešenie rozličných typov úloh.
Takýto model fungovania vytvára sieťový efekt. Čím viac učiteľov a študentov sa zaregistruje a začne používať internetovú platformu, tým viac rôznych aktivít sa vytvorí. Veľa aktivít znamená pritiahnutie pozornosti viac firiem. Firmy si sledujú aktivity a budú oslovovať profily študentov, ktoré im vyhovujú, prípadne študenti oslovia firmy, aby pracovali na jej zadaniach a projektoch. Čo môže byť lepšie ako presvedčený študent s jasnou voľbou firmy? Aj keď nevie, naučiť sa je otázkou času, ale platí lojalita.
Zadania od firiem majú pre nich pridanú hodnotu a preto budú ochotné si za nich niečo priplatiť. Z toho, čo zaplatia, časť bude smerovaná pre učiteľa a časť pre študenta. Takto vieme efektívne pridať učiteľom viac peňazí, bez navýšenia ďalšieho pracovného času. Stačí, keď učitelia budú vyučovať takým spôsobom, aby to malo pridanú hodnotu pre nejakú firmu, ktorá to potom zaplatí.
Zase firmy, by mohli sledovať štandardy pre vzdelávanie a podľa toho prispôsobovať úlohy.
Myslím, že tento model môže v praxi fungovať. Preto to stojí za to otestovať v praxi.
Aký problém sa vyrieši?
Základným problémom je chýbajúce miesto, kde by si komunita študentov a učiteľov mohla zdieľať svoje aktivity s firmami a profitovať z týchto aktivít. Odpadne byrokracia pri vybavovaní spolupráce. Všetko bude prebiehať plynule v platforme. Učitelia dstanú peniaze. Študenti dostanú peniaze. A firmy pri zlepšenej kvalite škôl ušetria za vzdelávanie zamestnancov,
Firmy – Firmy na Slovensku čelia štrukturálnej nezamestnanosti. Chýbajú im znalostné kapacity a sú nútené dovážať pracovnú silu zo zahraničia. Na našej platforme firmy môžu nájsť ľudí s požadovanými zručnosťami, alebo si ich vychovať pre budúcu kariéru. Medzera na trhu a chýbajúce kapacity (napr. IT) vytvárajú tlak na HR oddelenia. Je veľmi dôležité pre firmu prezentovať sa ako jasná voľba pre absolventov. Na druhej strane prestížne firmy si budú voliť najlepších absolventov. Alebo si práve môžu firmy vytrénovať uchádzača z radov nadšencov. Tieto efekty spravia našu platformu atraktívnu pre firmy. Firmy si môžu vytvoriť dohody s učiteľmi, ktorí budú koordinovať riešenia zadaní. Úlohy pre študentov budú založené na riešení skutočných problémov zo života. To spraví vzdelávací proces atraktívnejším, alebo aspoň menej nudným.
Študenti – pridanie sa na našu platformu bude mať značný dopad na produktivitu študentov. Podľa nás sú pre študentov najdôležitejšie tieto veci v profesionálnom rozvoji, ktoré by mali zistiť v škole
V čom som dobrý, lepší ako ostatní
2. Chcem robiť to, v čom som dobrý ako svoje zamestnanie?
Aj v mojom školskom živote som postrehol, že niektoré veci, ktoré som sa učil som nikdy v praxi nepoužil. Na našej platforme študenti dostanú spätnú väzbu od doménových expertov. Študenti poskytnú priamu spätnú väzbu učiteľom a oni tak zlepšia proces vzdelávania. Študenti budú mať radosť, z toho, čo robia. A budú vidieť účel svojej práce prostredníctvom porovnania s ostatnými na platforme. Kolaborácia a súťaživosť sú zábavné. Ďalším aspektom je šanca na lepšie vzdelanie pre sociálne znevýhodnené skupiny. Aj študenti z chudobných pomerov môžu takto získať dodatočnú finančnú alebo inú podporu pre svoje aktivity.
Učitelia – v krajinách strednej Európy alebo v ďalších postkomunistických krajinách, alebo krajinách prechodu štátneho systému (po revolúcii) zamestnanci v sektore vzdelávania nepožívajú primeraný sociálny status a ich platy sú pod úrovňou priemernej mzdy v hospodárstve. To má priamy dopad na ekonomické ukazovatele ako HDP. Krajiny nevyužívajú naplno svoje možnosti a ľudský kapitál sa stráca. Ľudia nerobia to, čo by mohli robiť, kedy dostali kvalitné vzdelanie. Odmena za prácu učiteľov je nízka a ostatné aktivity navyše nie sú odmenené. Nadčasy sa nepreplácajú. S pomocou našej platformy učitelia dostanú priamu finančnú odmenu za spoluúčasť na zadaní (prípadová štúdia, analýza, príklad, návrh, softvér…) alebo na úspešnom výsledku študenta v súťaži. Kvalita vzdelávania narastie.
Podporovatelia – v modeli uvažujem aj s podporovateľmi (mentormi) ktorí sú ľudia so skúsenosťami a náhľadom z praxe. Podporovatelia sa môžu rozhodnúť podporiť vzdelávacie aktivity osobnou účasťou alebo finančne. Môžu to byť rodičia alebo opatrovatelia alebo iní darcovia. Podporovatelia sledujú aktivitu a majú silný motivačný efekt na študentov. Podporovatelia si môžu žiadať odmenu za svoje služby, alebo to môžu robiť pre radosť a spoločenský prospech. Týmto im narastie morálny kredit.
Zapojením všetkých skupín v dobrej miere budú všetky zúčastnené strany profitovať.
Náš prieskum je mierený na doladenie programu, internetovej aplikácie, ktorý chcem spustiť ako beta verziu v septembri tohoto roka. Aby sme zistili, čo by ste tam chceli mať.
Preto by som veľmi ocenil vyjadrenia študentov, učiteľov a firiem.
Je to pre Vás. Učitelia, študenti, Keď sa to podarí, tak dostanete prilepšené.
A firmy dostanú riešenia a hotových ľudí.
--Postav školu na hlavu!
Digitálne technológie rozumne na školách
Nasleduje: Postav školu na hlavu! – 3.časť - O odmeňovaní
barej.blog.sme.sk/c/512251/postav-skolu-na-hlavu-3-cast-o-odmenovani.html
--1. časť
https://barej.blog.sme.sk/c/512024/postav-skolu-na-hlavu-1-cast.html