Odvodový bonus zvýši kvalitu zdravotníctva pre všetkých

V minulom blogu som sa venoval financovaniu zdravotníctva vo všeobecnosti, v tomto opíšem ako by systém fungoval po zavedení odvodového bonusu1.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Projekt zavedenia odvodového bonusu ráta s 9% (prípadne 10%) zdravotným odvodom, ktorý sa bude počítať z súčtu odvodového bonusu a tzv. superhrubej mzdy, čo je dnešná hrubá mzda plus odvody zamestnávateľa. Jednoduchým prepočtom sa dá zistiť, že takto nastavené zdravotné odvody ekonomicky aktívnych občanov (EAO) sú rozpočtovo neutrálne.

V súčasnosti odvody EAO tvoria už 80% zdrojov v verejnom (solidárnom ) zdravotníctve. V budúcich rokoch by sa mal tento podiel zvyšovať[2]. To znamená, že sa postupne de facto odkláňame od poistného systému a posúvame sa k systému štátneho zdravotníctva. Tu však narážame na systém viacerých nákupcov a poskytovateľov zdravotnej starostlivosti (štátnych i súkromných), ktorí fungujú na princípe poistného systému.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dnešný systém je tak hybridom štátneho a poistného systému, ktorý na našu smolu, v sebe dokonale skĺbil negatívne stránky oboch systémov.

Jedným z dôvodov existencie hybridného systému u nás je, že za väčšinu poistencov platí poistné štát. Neochota štátu platiť primerané poistné a postupné znižovanie jeho platieb (zákonom boli stanovené minimálne 4% z vymeriavacieho základu) sú jednou z hlavných príčin podfinancovania sektoru, marazmu v ňom (pretože nedofinancovanie sa prelieva do dlhu štátnych nemocníc) a nezdravého a účelového zasahovania štátu do chodu systému. Pritom politika štátu pri platení odvodov za veľké skupiny občanov je čisto sociálnym opatrením - no uskutočňuje sa na úkor zdravotného systému.

SkryťVypnúť reklamu

Preto si od odvodového bonusu sľubujeme, že tento rozpor vyrieši tým, že významne zredukuje počet poistencov štátu. Týka sa to najmä troch hlavných kategórií - dôchodcov, nezaopatrených detí a nezamestnaných.

Dôchodcovia (starobní, invalidní), ktorí sú poberateľmi dôchodkov by mali platiť zdravotný odvod podobne ako pracujúci (teda z celkových príjmov), pričom vyrovnávacia dávka zaručí, že výška ich dôchodku sa nezmení. Samozrejme, ak by popri poberaní dôchodku pracovali, na tento príjem sa garancia vyrovnávacej dávky nevzťahuje.

Zdravotný odvod za nezaopatrené deti by mali platiť rodičia. Podobne ako za ich mobily, odvoz odpadu, či dopravu. Odvod sa bude platiť z odovodového bonusu na dieťa. Výška odvodu je však na diskusiu, pretože táto suma neodráža náklady na zdravotnú starostlivosť tejto kategórie poistencov. Bude nutné politické rozhodnutie, či sociálne opatrenie v prospech rodín u detí má byť nepriamo financované zdravotným systémom.

SkryťVypnúť reklamu

Nezamestnaní budú platiť zdravotný odvod podobne ako pracujúci, no v prípade, že nemajú iné príjmy než odvodový bonus, ich zdravotný odvod klesne na necelých 18 (resp. 20) € mesačne.

Treba zdôrazniť, že ľudia s nízkymi príjmami a bez príjmov nebudú týmto systémom poškodení, pretože odvod bude plne solidárny, čiže nebude existovať nijaká zásluhová zložka, tak ako je dnes u odvodoch na dôchodkové poistenie, napríklad. Navyše chceme dodržiavť zásadu, že sociálna politika sa má hradiť zo rozpočtov Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny, resp. zo Sociálnej poisťovne (tá je v prebytku aj bez transféru na pokrytie straty z druhého pilieru, hoci samozrejme za cenu nižších dôchodkov).

SkryťVypnúť reklamu

Odvodový bonus tak môže ukončiť prílišne a účelové zasahovanie štátu do financovania zdravotníctva a najmä ho stabilizuje tým, že ukončí nekonečné plané diskusie o tom, koľko bude systém potrebovať na ďalší rok. Ak politické rozhodnutia najmä ohľadom nezaopatrených detí uprednostní ich nižšie odvody (cca 12 € mesačne), vznikne v systéme deficit zhruba 300 - 400 mil. € (deti zhruba 200 mil., nezamestnaní, a iné kategórie 100 - 200 mil. €) . Rozumným nastavením rozsahu zdravotnej starostlivosti hradenej úplne alebo čiastočne z verejného zdravotného poistenia bude možné tento deficit zvládnuť. Dodatočné zdroje sa potom do systému dostanú cez individuálne pripoistenie. Dodatočné zdroje sa dostávajú do zdravotníctva už dnes - vo forme rôzných príplatkov, poplatkov či darov. Priaznivý efekt vyšších zdrojov v systéme však pri existencii pripoistenia pocítia všetci, nielen tí platiaci najmä kvôli tomu, že takto získané zdroje sa transparentne rozdelia (nové prístroje, lepšie zaplatení zdravotnícki pracovníci, a pod.). 

 

[1] https://www.flipgorilla.com/p/25441453291341874/show#/25441453291341874/62

[2] https://www.mfsr.sk/sk/financie/verejne-financie/rozpocet-verejnej-spravy/#collapse-293681559461749412

Martin Barto

Martin Barto

Bloger 
  • Počet článkov:  67
  •  | 
  • Páči sa:  46x

Zanietený ekonomický analytik, bývalý viceguvernér Národnej banky Slovenska a bývalý člen Predstavenstva Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Predseda predstavenstva bratislavskej burzy. Člen strany SaS. Výber a spracovanie tém vychádza z mojej praxe a stretávaním sa s vedúcimi predstaviteľmi politík (vrátane guvernérov centrálnych bánk, vedúcich regulačných orgánov a vysokých predstaviteľov ministerstiev financií) a vedúcimi predstaviteľmi finančného a potravinárskeho sektora. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
INESS

INESS

108 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

320 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu