
Určite najväčšiu zodpovednosť majú cestári - firmy, ktoré cesty stavajú, rekonštruujú, či opravujú. Ich nekvalitná práca je hlavným dôvodom porúch na vozovke, ktoré vedú k vzniku narušenia povrchu a vytváraniu výtlkov. Čo je menej viditeľné je, že veľkú časť zodpovednosti majú tiež tí, ktorí práce na cestách objednávajú. To sú odborní pracovníci v Slovenskej správe ciest, na úradoch samosprávnych krajov a na mestských úradoch a tiež volení predstavitelia - župani, primátori, poslanci krajskej a mestskej samosprávy. Tí čo spravujú verejné peniaze, majú možnosť predpísať podmienky rekonštrukcie, či opráv ciest. Napr. dĺžku záruky. Ak je dohodnutá záruka na opravenú cestu napr. 5 rokov, tak dodávateľská firma si dobre rozmyslí, či prácu odflákne, alebo urobí vo vyššej kvalite. Platí, že čím je dlhšia požadovaná záruka na cestné práce, tým je kvalita cesty vyššia a menej resp. žiadne výtlky.
Druhé strategické rozhodnutie volených aj exekutívnych predstaviteľov regionálnej samosprávy je, či objednávať súvislé opravy ciest, resp. v akom pomere rozdeliť financie na súvislé opravy a na opravy výtlkov resp. malých plôch ciest. Pri rekonštrukciách súvislých úsekov ciest (príp. aj s novým cestným podkladom) s dostatočne dlhou požadovanou zárukou (čím sa zabezpečí postačujúca kvalita), výtlky takmer nevznikajú. Pokiaľ sa väčšinou objednávajú len opravy malých plôch ciest, tak záplat na cestách postupne pribúda a ich kvalita sa dlhodobo zhoršuje. Stratégia postupného zvyšovania súvislých opráv vedie k zvyšovaniu kvality cestnej siete mesta, či kraja. A to môžu rozhodnúť volení zástupcovia ľudu.
Tiež platí, že väčšie porozumenie problému, vyššia odbornosť pracovníkov, menej politikárčenia vedie k efektívnejšiemu hospodáreniu aj v oblasti cestnej dopravy. Verím, že budúca zima už nebude taká zahanbujúca.
Rudolf Bauer