Beriem do úvahy fakt, že bulvarizácia médií postupuje kruto dopredu, že médiá sú často tlačené do kúta a „musia“ písať o tých známych tvárach, o ktorých priniesla materiály aj konkurencia. Ozajstnými osobnosťami však sú v mojom ponímaní ľudia, ktorí niečo vo svojom obore dokázali, a popritom nestratili v sebe človečinu. Za ozajstné osobnosti považujem aj obyčajných ľudí, ktorí si žijú svoj ne/obyčajný život, nesú svoj viac či menej ťažký kríž a zostávajú pri všetkom dobrými, poctivými a čestnými ľuďmi. Naše médiá však majú väčšinou iný názor...Naše médiá vedia, že ozajstné osobnosti im nepredajú tak ľahko prvé strany novín a časopisov. Títo ľudia totiž často žijú svojím obyčajným životom, pracujú, cestujú, sú s rodinou a priateľmi. Ich svet je podľa médií príliš obyčajný (rozumej mediálne nezaujímavý)...Naše médiá tušia, že obyčajné“ osobnosti akosi nevyhľadávajú umelú medializáciu. Neláka ich umelý svet plný (často) umelých priateľstiev, umelých úsmevov, umelých rečí.Naše médiá vraj dobre vedia, čo my ľudia chceme čítať, počuť, vidieť. Myslia si, že chceme vedieť všetko o moderátoroch (čítačoch?:-) správ, že nezaspíme bez pokleslých reality shows, že vyslovene vyhľadávame plytké správy o známych ľuďoch... A keďže to vedia aj tí známi ľudia, prispôsobujú sa (niektorí) mediálnemu dopytu. Spomínam si na jednu „rosničku“, ktorá svojho času tvrdila, že niektoré veci „musí“ robiť, lebo inak si ju nikto nevšimne. A preto sa bozkávala s inou ženou niekde v Bratislave v zábavnom podniku a vyslovene provokovala. Vedela, že médiá jej na to skočia a ona bude na stránkach, ktoré znamenajú...Čo vlastne znamenajú? Pre takéto umelé hviezdičky znamenajú obrazne povedané maximálne warholovských 10 minút slávy. Potom hviezda zhasne (prípadne ak svieti, tak veľmi slabúčko)...Beriem, že médiá v snahe prežiť píšu o týchto známych ľuďoch. Ale nech sa nám nesnažia nahovoriť, že celebrita rovná sa automaticky osobnosť! Je napríklad každý známy človek ocenený Tom-om ozajstnou osobnosťou? Názov ceny síce evokuje odpoveď, ale...Za čo dostali tohto roku TOM-a niektorí nominanti? Pokiaľ viem, ocenený humorista až na pôsobenie v porote tej súťaže, kde hľadali herca medzi amatérmi (Hollywood či ako sa to volalo), toho v Markíze veľa nového neurobil...Alebo TOM za moderovanie súťaže? Nie je to málo na osobnosť obrazovky? Alebo žeby osobnosť v tomto prípade skôr robili modré oči?...V nasledujúcich dňoch a týždňoch môžeme čakať, že ako na podnose nám médiá začnú servírovať ďalšie a ďalšie porcie chutných celebrít. Samozrejme, na pomyselnom „jedálnom lístku“ budú uvedené ako osobnosti. Kvázi osobnosti z Vyvolených, Veľkého brata, neskôr nové hviezdičky z druhého dielu karaoke show... Slovensko bude pripomínať vriaci kotol plný „osobností“. Verím, že to pod toľkým tlakom prežijeme...:-)A čo tie osobnosti v pravom slova zmysle? Tie si častokrát umelý svet celebrít a kvázi osobností ani nevšímajú. Maximálne sa možno pousmejú...
Osobnosti versus celebrity
Slovenské médiá sa nám v poslednom období stále viac snažia nahovoriť, že osobnosť a celebrita (neviem, či pomenovanie celebrita nie je príliš honosné na slovenské pomery, viac mi tu sedí termín „známa tvár“) sú dva totožné pojmy. Osobnosti tak na nás útočia takmer z každého média... Týmto postojom možno médiá krátkodobo získavajú viac čitateľov (poslucháčov, divákov). Dlhodobo však robia celej spoločnosti medvediu službu. Obávam sa totiž toho, že devalvujú hodnotu slova osobnosť. Pretože človek napríklad z obrazovky ešte nemusí byť osobnosťou. Stáva sa „len“ známou tvárou, a to je rozdiel...