Dôležitým faktorom si myslím, že je ako toto množstvo informácií vnímame a dekódujeme. Médiá majú pre nás recipientov veľký význam, pretože nám každý deň prinášajú správy z diania u nás, v zahraničí a zanechávajú nám nejaký mediálny odkaz, posolstvo, okrem iného. Sú hlavným zdrojom informácií pre mnoho recipientov, preto máju vplyv formovať naše názory a naše postoje, ale sú aj zdrojom zábavy, relaxu, odreagovania sa a možno aj úniku od nejakých starostí.
Žijeme v dobe, kedy už pomaly začíname byť tak presýtení médiami, že máme tendenciu čoraz viac selektovať mediálne obsahy a stávame sa náročnejším publikom. Recipienti už nie sú iba pasívnym prijímateľom médií a ich odkazov, ako to bolo kedysi, ale aktívne sa zapájajú do diania, samozrejme to súvisí s určitým stupňom mediálnej gramotnosti. Z každej strany sa na nás valí množstvo informácií, ktoré zahlcujú náš mozog, ale otázkou je že ktoré sú tie pravdivé a kvalitné, ktoré nám aj obohacujú myseľ a posúvajú nás ďalej. A o tom to práve je aby človek neuveril všetkému čo videl v televízií, alebo čítal na internete, ale aby vedel informácie selektovať. Predsa máme možnosť vyberať si z televíznych kanálov, tiež vyberať si medzi kvalitnými periodikami, preladiť rozhlasovú stanicu a taktiež vyberať internetové stránky, ktoré majú vierohodné zdroje. Publikum má tiež možnosť spätnej reakcie na ponuku médií a hodnotenia obsahu. Či už sú to rôzne diskusné fóra, blogy...
Určite ste sa už stretli s pojmom "mediálna slepota". Denne sme vystavovaní množstvu informácií, či už verbálnych alebo vizuálnych, čo môže viesť k určitému stavu dezorientácie. Nie každý dokáže selektovať hodnoverné a užitočné informácie od odpadu, účelových klamstiev, zavádzania či marketingu.
Média by bez svojich konzumentov, teda recipientov stratili svoj význam, pretože by nemali na koho pôsobiť a práve v tom je ich sila. Recipienti zohrávajú dôležitú úlohu vo svete médií, tak ako publikum tvorí médiá, tak aj médiá tvoria publikum.
V diskurze existuje hypotéza dvoch zrkadiel: masmédiá sú zrkadlom ľudí a ľudia sú zrkadlom masmédií. Tak či tak, zrkadlo síce odráža skutočnosť, a predsa ju viac alebo menej deformuje. Človek si veľmi rýchlo navykne a tiež ako môže byť človek závislý na alkohole, drogách či sladkom , tak aj na médiách a ich ponuke. Sú pokriveným zrkadlom skutočnosti, recipienti sú ovplyvnení, prijímajú názory, ktoré sú im podsúvané a tiež menia tak naše myslenie a tým aj vzťah k okoliu a spoločnosti.