Nechcem písať o tom, či pomohlo šrotovné viac automobilkám a dodávateľom u našich susedov alebo tým našim. Chcem písať o 2 zásadných chybách, ktoré sa pri ňom urobili. Tou prvou bolo, že sa nevzťahovalo na automobily v cene od 10 000 EUR, čím by bolo šrotovné de facto vrátením (časti) dane. V takom prípade by bol prínos pre štátny rozpočet zaručený. To, čo ľudí ale naozaj poškodilo, bolo to, že pri využití šrotovného sa dali autá kupovať na úvery. Tento problém vznikol ak sa nemýlim pred prvým kolom šrotovného. Šrotovné sa nedalo použiť ak chceli ľudia kúpiť auto na leasing. Všetko sa ale vyriešilo v neprospech ľudí. Dali sa brať úvery.
Pamatám si porady, kde sme sa rozprávali o klientoch, ktorí sa prišli natešení pochváliť, že si bez upovedomenia svojho finančného poradcu zobrali úver na auto, aby tak mohli výhodne využiť šrotovné. To, že si svoj plán neprišli odkonzultovať s odborníkom nechajme bokom. To je ich vlastná chyba. Chybou vlády bolo to, že dovolila, aby ľudia brali nevýhodné úvery aj s 20% úrokmi, pričom auto výrazne preplatia. Napríklad za 5 rokov splácania pri úvere 7000 EUR a splátkach 185,50 EUR sa klient preplatí o 58,9%. Otázne je, koľkí z kupujúcich si môžu dovoliť splácať 185,50 EUR mesačne. Vezmime si ešte do úvahy, že auto nejazdí na vodu. Nech výdavky na auto robia s benzínom či naftou 250 EUR mesačne. To je 3000 EUR za rok, 6000 EUR za 2 roky. Ak by si klient v našom príklade dokázal za 2 roky a 4 mesiace na auto našetriť 7000 EUR, prečo si potom nevedel viac ako 10 rokov nové auto dovoliť? Ak naozaj má na to, aby si pri využití šrotovného mohol navýšiť výdavky o 250 EUR mesačne, ako to, že ich nemal doteraz? Nemyslím si, že na to auto mal. Ľudia na tie autá jednoducho nemali.
To, k čomu sa ale chcem dostať je nasledovný problém. Klient si vezme úver o výške, ktorú nevie splácať. Koľko potrvá, kým sa stane neplatičom a stratí tak možnosť zobrať si výhodnejší úver, aby tento splatil? Koľko bude trvať kým na neho bude podaná žaloba a dostane sa na súd? Budú to 3 mesiace, 6 mesiacov, rok? A čo potom? Keď mu prikážu celý úver naraz splatiť, čo spraví? Nuž, buď sa dostane k exekútorovi alebo si vezme od nebankovky úver za ešte vyššie úroky (napr. zavolá Anne, aby si požičal so 47% úrokmi a bude splácať 304,50 EUR mesačne miesto 185,50 - bude???). Kolkí prídu kvôli šrotovnému o autá, koľkí možno o byt, rodinný dom a stanú sa z nich bezdomovci? Ľudia si myslia, že keď nezaložia nehnuteľnosť, tak o ňu neprídu. Žiaľ, ak nesplácajú úvery, môžu o ňu prísť aj bez toho, aby sa zúčastnili pojednávaní na súde.
Osobne si myslím, tak ako som už na začiatku napísal, že až ľudia začnú prichádzať o autá, ktoré si kúpili len kvôli šrotovnému, až prídu o byt či dom, v ktorom dlhé roky žili, až sa z nich stanú bezdomovci, premiér súčasnej vlády si bude želať, aby šrotovné nebolo spájané práve s jeho vládou. A čas, kedy exekútori budú mať plné ruky práce kvôli šrotovnému, sa neľútostne blíži. Ostáva len dúfať, že títo zadĺžení ľudia vyhľadajú odbornú pomoc skôr, ako bude neskoro.
Upozornenie (doplnené 1.6. 13:52):
Cieľom článku nie je útočiť na súčasnú vládu. Šrotovné sa prijalo v prvom kole tak, že nebolo možné využiť produkty leasingových spoločností. Následne sa vláda angažovala v tom, aby sa toto zmenilo. Fakt, že sa pôvodný návrh obišiel, považujem za chybu, kvôli ktorej by sa politici šrotovným už nemali chváliť.