Skôr než začneme tvoriť...
Nechcem začať poučkami, teda čo všetko by mal dotazník obsahovať. Na to tu máme množstvo publikácií, ktoré nám to neustále zdôrazňujú.
Skôr než pôjdete tvoriť otázky, je nevyhnutné napísať si hlavné myšlienky dotazníka, teda aké informácie ním vlastne chcete získať. Verte, či nie, keď budete vidieť tieto heslá, otázky na ne sa Vám začnú tlačiť do pera, resp. do prstov na klávesnici.
Nie je podstatné koľko otázok vaše umelecké črevo poskytne. Nie je dôležitý počet (rozoberiem v ďalšej kapitole). Dôležité sú informácie v otázkach.
Ďalšia dôležitá vec v dotazníku je členenie. Opäť teória uvádza dve obsahové štruktúry: vlastné otázky a klasifikačné otázky.
Nastoľuje sa otázka, kam umiestniť klasifikačné otázky. Na začiatok dotazníka, či nakoniec dotazníka. Odborná literatúra nemá na to jednotný názor. Priznávam sa rada vypĺňam všetky možné dotazníky najmä z profesionálneho hľadiska, ale aj zo zvedavosti. Mnoho dotazníkov obsahuje klasifikačné otázky na konci dotazníka. Je v tom kus psychológie. Ak respodenti dotazník vypĺňajú online, automaticky klikajú, klikajú a keď tak klikajú tak doklikajú na konci aj tie klasifikačné otázky (čo im vlastne naznačuje, že už prichádza koniec dotazníka... a určite sa tešia).
Ak dáte respondentovi dotazník vytlačený na papieri tzv. printový, no budete prekvapení, že na konci dotazníka už nebude mať chuť vypĺňať osobné informácie a Vám zostane polovyplnený dotazník. Hm, aj to sa stáva. Takže, čo teraz...
Ja osobne preferujem klasifikačné otázky na začiatku dotazníka a v dnešnej IT-dobe rozhodne elektronický dotazník. A respondenta milo a hneď v úvode upozorním, že dotazník obsahuje #numero# otázok. V podstate dnes sú e-dotazníky nastavené tak, že ak respondent nevyplní nejakú otázku, nie je možné odoslať dotazník, resp. je možné nastaviť, ktoré otázky nemusí vyplńať a môže preskočiť na iné otázky.
A posledná vec, ktorej sa chcem venovať je úvod dotazníka. Náležitosti dotazníka sú neustále omieľané, ale ja ich predsa len spomeniem:
Názov dotazníka (teda o čom ten dotazník bude) – je vhodné a slušné upozorniť respondenta vopred o téme dotazníka, aby mal už akú takú predstavu, či ide alebo nejde vyplniť daný dotazník.
Charakteristika zhotoviteľa a obsahovej štruktúry dotazníka – túto časť mnohí radi vynechávajú, fakt nechápem prečo. Skrátka a jednoducho, treba sa predstaviť, alebo aspoň uviesť dôvod, prečo sa tento dotazník realizuje. Následne jednou či dvoma vetami popísať dotazník z hľadiska obsahu. Ak sa v dotazníku nachádzajú nejaké komplikované otázky. Je vhodné upozorniť na to respondenta práve tu, na tomto mieste.
Klasifikačné otázky – vek, pohlavie, mzda, bydlisko a mnohé iné osobné informácie sem patria.
Vlastné otázky – tzv. telo dotazníka. Obsahujú otázky zamerané na skúmanú problematiku. Členenie alebo číslovanie závisí na tvorcovi.
Poďakovanie – patrí do záveru v dotazníka. Ide o formálnu vec a prejav slušnosti.
Uvádzam príklad
https://docs.google.com/forms/d/1fIhYpZXEV5OPPc6EcKyWKM_TS7a0ZV14EBGAmST8uvA/viewform