Štruktúra dotazníka

Pri tvorbe dotazníka je potrebné uvažovať nad tým, že dotazník budú vypĺňať rôznorodí respondenti a tak aj pristupovať k tvorbe otázok.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Prechádzam do ďalšej fázy, keď už máte naformulované otázky, týkajúce sa Vašej problematiky. Len tak som si zagooglovala, že čo si vlastne ľudia čítajú, keď tvoria dotazníky. Ako prvé mi vyskočili referáty.sk. Našla som tam jeden dôležitý odsek, ktorý je nutné objasniť.

Štruktúra dotazníka by mala pozostávať zo štyroch typov otázok

Uvádzacie otázky – majú motivovať, prebudiť záujem, získať si dôveru a spoluprácu respondenta
Ffiltračné otázky – ich cieľom je zistiť, či je respondent správny typ na poskytnutie potrebných informácií
Vecné otázky – týkajú sa problému zisťovania
Špecifické kontrolné otázky – slúžia na zisťovanie informácií nevyhnutných na objasnenie problému
Klasifikačné otázky – týkajú sa charakteristiky respondenta
Pri zoraďovaní otázok je potrebné postupovať tak, aby otázky, ktoré môžu ovplyvniť odpoveď inej otázky, neboli pred týmito otázkami. Klasifikačné otázky by mali byť umiestnené na záver dotazníka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pozn. ako ste si isto všimli Klasifikačné otázky sú v poradí na konci. venovala som sa tejto problematike v predchádzajúcom blogu. 

Uvedená teória je správna a verte či nie, spoločnosti zamerané na prieskum trhu sa týchto pravidiel aj držia. Sú značne nápomocné. No pre študenta - ašpiranta na Bc, či Ing,, Mgr a ostatné tituly to nie je nevyhnutná podmienka. Ak sa s dotazníkom pohráte a tieto typy otázok tam vhodne zakomponujete, nezabudnite to aj patrične okomentovať pri obhajobách (pozn. len dobrá rada)

Uvádzacie otázky by mali motivovať... prebudiť záujem... toto existuje len v teórii. Ak respondent chce vyplniť dotazník, robí to z iných pohnútok a nie preto, že ho motivovali úvodné otázky.:-D to je moja skúsenosť

SkryťVypnúť reklamu

Filtračné otázky. Tie sú veľmi zaujímavou kapitolou v živote dotazníka. Študenti veľmi radi dávajú hneď na začiatku takéto otázky, Ani si neuvedomujú dopad svojej tvorby. Uvádzam príklad.

Dotazník zameraný na spotrebu kávy

Pijete kávu?

a) áno

b) nie

Ako často pijete kávu?

a) raz denne

b) raz týždenne

atď

 

Prvá vec čo sa ich spýtam, čo ak kávu nepijem. Označím odpoveď nie a vlastne už nemám čo vypĺňať. Na toto je potrebné si dávať pozor. Skôr treba začať všeobecne, pýtať sa respondentov aj tých čo pijú aj tých čo nepijú kávu, až potom ich vyfitrovať takouto jednoduchou otázkou.

Vecné otázky - sú to vlastne otázky prostredníctvom ktorých zistíme pre náš výskum potrebné informácie.

Špecifické kontrolné otázky. Opäť chuťovka najmä v dotazníkoch so 150 otázkami. Respondent pri vypĺňaní už 15 otázok zabúda, čo označil na začiatku dotazníka. Spravidla sa dávajú dve, tri kontrolné otázky (samozrejme závisí aj od celkového počtu otázok).

SkryťVypnúť reklamu

Ťažko sa na tento typ otázok popisuje príklad. Vkladám preto dotazník, riešenie bude uvedené na konci dotazníka

Spotrebiteľský dotazník

Časť A)

Údaje o respondentovi: (toto nateraz vymažem.. chcem Vašu pozornosť upriamiť na vlastné otázky)

Časť B)

1. Konzumujete zemiaky?

a) áno, ako často? 

 ð denne

 ð párkrát za týždeň

 ð viackrát za týždeň

 ð príležitostne

b) nie, prečo? ....................................................................

 

2. Kde nakupujete zemiaky? a) v hypermarketoch

 b) na družstve

 c) od súkromných podnikateľov

 d) od známych

 e) dopestujem si ich sám

 f) iné: 

3. Čo považujete za podstatné kritérium pri nákupe zemiakov?

 a) cenu

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 b) kvalitu

 c) pestovateľa

 d) krajinu pôvodu

 

4. Ktoré zemiaky považujete za kvalitnejšie?

 a) dopestované na Slovensku, prečo? 

 b) dovezené, prečo? 

 

5. Myslíte si, že zemiaky predávané v hypermarketoch sú kvalitné?

 a) áno, prečo? 

 b) nie, prečo? 

 

6. Nakupujete polotovary a hotové výrobky zo zemiakov?

 a) áno, aké? ð zemiakové hranolčeky

 ð zemiakové placky

 ð zemiakové lokše

 ð zemiakovú kašu

 ð chipsy

 ð iné: 

 b) nie, prečo? 

 

7. Akého slovenského výrobcu polotovarov a hotových výrobkov zo zemiakov poznáte?

8. Pri nákupe polotovarov a hotových výrobkov zo zemiakov sa rozhodujete na základe výrobcu?

 a) áno, ktorého výrobcu uprednostňujete? 

SkryťVypnúť reklamu

 b) nie, prečo? 

 

9. Ako sa podľa Vás vyvinie situácia na trhu so zemiakmi na Slovensku v nasledujúcich rokoch?

 a) nezmení sa

 b) zlepší sa, ako? 

 c) zhorší sa, ako? 

d) zahraniční pestovatelia a dovozcovia vytlačia slovenských pestovateľov z trhu

e) počet slovenských pestovateľov sa obmedzí

 

 

Idem k riešeniu tohto jendoduchého dotazníčka. Prvá kontrolná a zároveň filtrujúca kombinácia otázok. Otázka číslo 2 sa pýta všeobecne, ak respondent označí Hypermarkety, potom by mal odpovedať aj na otázku číslo 4. V prípade, že sa tak nestane, je na zvážení, či tohto respondetna vyradiť z databázy.(čo sa týka vyraďovania a filtrovania, bude k tomu samostatná kapitola)

Ďalšia kombinácia je otázka 6,7 a 8. V otázke 6 ak respondent odpovie nie, nekupuje polotovary, potom by nemal odpovedať na otázku 8, ktorá sa už venuje výrobcom polotovarov. Otázka 7 je zradná v tom, že aj keď na otázku 6 povie nie, v otázke 7 môže odpovedať. Musíme predpokladať, že respondent aj napriek tomu, že nenakupuje tento typ tovaru, môže poznať výrobcov.

SkryťVypnúť reklamu

Posledný komentár k tomuto dotazníku. Názov dotazníka som prekopírovala od autora, určite je dosť neadekvátny. Netuším z nadpisu, že o čom bude dotazník (to som zistila až na konci). Napriek tomu, že je značne jednoduchý, autor nedomyslel odpovede a možnosti odpovedí pre rôznych respondentov. Pri otázkach mali byť nejake poznámky, napr. túto otázku vypĺňajú iba respondenti, ktorí označili v predchádzajúcej otázke možnosť "áno" resp. "nie". Taktiež v otázke 2, by som zvolila možnosť označiť viacero odpovedí. Ale táto možnosť tu nie je. Otázka 7 je veľmi náročná. Spomenúť si niekedy na názvy firiem a výrobcov je pre respondenta značne nekomfortné. ponúkla by som mu nejake možnosti. pravdepodobne autor dotazníka chcel vedieť, ak výrobca v ľuďoch rezonuje.. chápem.. no bol veľmi prekvapený, keď tam nebolo napísané nič, alebo názvy, ktoré nemali nič spoločné so zemiakovými polotovarmi. Ruku na srdce... koho teraz napadla aspoň Radoma:-)

Renata Benda-Prokeinova

Renata Benda-Prokeinova

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  0x

objasňujem mladým ľuďom skutočnosť, že dáta v sebe skrývajú úžasný potenciál. väčšina ľudí nechápe, čo je ukryté v ich údajoch. snažím sa im to objasniť prostredníctvom štatistikyV blogoch sa budem venovať dotazníku a metódam, ktoré analyzujú odpovede v dotazníkoch. Za desať rokov, čo mi prešlo rukami a hlavne počítačom mnoho dotazníkov, som zistila niekoľko skutočností, chýb, zbytočných dezinformácii, ktoré budem na tejto platforme popisovať. Zoznam autorových rubrík:  Všetko dôležité o dotazníku

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu