
Moje, zatiaľ len jednorazové, podnikanie bolo založené na získaní výpisu z listu vlastníctva a kópie katastrálnej mapy z katastra nehnuteľností za finančnú odmenu. Začiatky podnikania, ako to býva, boli plné nečakaných prekážok. Príduc na pracovisko Správy katastra pre Hlavné mesto SR Bratislavu (Ba I-III) som si naivne myslel, že ak sú úradné hodiny do 17.00, môžem prísť požiadať o výpis listu vlastníctva a kópiu katastrálnej mapy, napríklad o jednej hodine poobede. Veľká chyba a zbytočná cesta do Bratislavy - Rače. Namiesto časenky, lístka s poradovím číslom, som dostal iba lístok s oznamom "Pre dnešný deň sú časové možnosti vybavenia vašej záležitosti bohužiaľ vyčerpané. Obráťte sa na nás v niektorý ďalší stránkový deň." Rýchlo som pochopil nevyhnutný postup, pri vybavovaní tak základnej potreby ako výpis LV alebo kópia katastrálnej mapy, bez ktorých sa nikto nezaobíde pri akomkoľvek nakladaní s nehnuteľným majetkom - predaji, stavebných úpravách (na udelenie povolenia), úveroch zabezpečených záložným právom k nehnuteľnosti... Občanov neznalých reality sa o služby tohto štátneho úradu uchádzalo viacero v priebehu niekoľkých minút, keď som tam nechápavo pozeral, či sa mi to nesníva, či to nie je náhodou nejaký žart. Bolo nám spolučakajúcimi vysvetlené, že posledné časenky boli vydané niekedy pred deviatou hodinou ráno, a oni tu odvtedy čakajú a ešte dlho budú. Aj sa mi tým náhle vyjasnilo, prečo môj zákazník bol ochotný za moju službu zaplatiť celkom vysokú čiastku. Nuž, ľahko si človek peniaze nezarobí. Ďalší deň som odhadol situáciu, a musím sa pochváliť, že celkom dobre, lebo na úrad som prišiel o šiestej hodine ráno, dve hodiny pred začiatkom úradných hodín, kedy tam už čakali traja "klienti" úradu. V priebehu nasledujúcej hodiny prišlo, a to nie je prehnaný odhad, najmenej sto ľudí. V okamih začiatku vybavovania požiadaviek klientov, už bola čakacia miestnosť beznádejne zaplnená, a to mnohí ľudia bezradne, neveriacky odchádzali po zhliadnutí a pochopení situácie. Bol som jedným z prvých, a to bolo moje šťastie. Strávil som na úrade "len" niečo menej než tri hodiny, v porovnaní s ľudmi čakajúcimi od rána do piatej poobede, je to naozaj len. Keď som odchádzal, časenky už boli minuté, poslední z čakajúcich strávia zrejme na úrade deväť hodín, našťastie tam majú aj hodinovú obedovú prestávku, môžu si odskočiť na obed.
Vláda, štát, ktoré riadia ľudia zo strany SDKÚ a na ich prácu mali doteraz najväčší vplyv, svojou doterajšou činnosťou, kladením prekážok občanom a podnikateľom pri ich bežných potrebách (ako nakladanie s nehnuteľnosťami) dokonale zamestnáva množstvo ľudí - čakaním na úradoch, zbytočnými cestami na úrady a tiež podporuje podnikanie v oblasti uľahčovania a prekonávania prekážok, ktoré tvorí. Škoda len, že podnikateľov, ktorí naozaj tvoria určitý úžitok, tým veľmi nepodporuje, skorej naopak. Tí musia platiť zamestnancov zamestnaných čakaním v radoch a bezradne musia hľadať spôsoby ako vybaviť samozrejmé potreby. Bežný občan tiež určite nepocíti žiadnu radosť alebo úžitok z toho, že bol celý deň zamestnaný čakaním na úrade, pokiaľ chce predať byt alebo získať hypotekárny úver. Ale zamestnanie je to určite dôkladné, stačí aby sa čakalo na úradoch týždne a máme prácu pre všetkých nezamestnaných.
Vyhotovenie výpisu z listu vlastníctva je pritom jednoduchá záležitosť, trvajúca niekoľko minút, za ktorú dokonca žiadateľ zaplatí 250 korún. Môj odhad je, že na tejto činnosti môže byť pokojne štát aj ziskoví. Ale vláda dá radšej kórejskemu podnikateľovi dotáciu na jedného zamestnanca milióny korún, ktorý si aj tak žiadne listy vlastníctva vybavovať nemusí, lebo úradnici v jeho prípade vybavia až neuveriteľnou rýchlosťou všetko od vysporiadania pozemkov, dedičstiev až po vyvlastnenie či protizákonnú stavbu. Nevyvolený podnikateľ nedostane žiadnu dotáciu, aj list vlastníctva na svoj majetok vybaviť ho stojí viac námahy než vyvoleného kórejskeho všetko po stavbu a na cudzích pozemkoch a za štátne peniaze. Čo keby sa zmenil doterajší spôsob "podpory podnikania"? Napríklad od zabezpečenia dostupnosti samozrejmých potrieb nie len pre podnikanie, ale pre bežný život, ako listy vlastníctva, dokonca som počul o strašidelných príbehoch z vybavovania občianskych preukazov, či formalít pri prihlasovaní motorového vozidla do evidencie, a radšej nechcem vedieť o prekážkach pri náročnejných požiadavkach, pokiaľ samozrejme nechce žiadateľ podporiť "tiežpodnikanie" kompetentného úradnika.