Nikto už hádam nepochybuje, že zrejme to nie je tak, že "Došlo k zlyhaniu ľudského faktora.", obľúbená odpoveď hovorcov reťazcov predajní s potravinami na otázky novinárov po takýchto kauzách. To nie je náhoda, to nie je zlyhanie, keď sa systematicky predáva pokazené mäso, so zmeneným dátumom výroby, to je jasný úmysel, úmysel sledujúci jedine svoj zisk. Trúfam si tvrdiť, že predajne predávajú pokazené mäso a za tým účelom menia dátum jeho výroby úmyselne. Problém je to však dokázať. Že to je hneď zrejmé je jedna vec, ale dokázať to je vec ťažšia. Dokázať úmysel nie je možné odobratím vzorky mäsa, rozborom v laboratóriu, ani kontrolou dokumentácie výrobcu či dovozcu. Laboratórna kontrola vzoriek je drahá, komplikovaná a odhalí len veľmi závažné stavy, dokumentácia sa dá sfalšovať, tak ako sa dá zmeniť dátum výroby. Všetky tieto metódy, v súčasnosti používané, sú nesystémové.
Proti organizovanej kriminalite obchodu s pokazeným mäsom treba bojovať tak, ako proti každej inej závažnej organizovanej kriminalite. Pri podozrení treba začať vyšetrovanie - vypočúvať svedkov, zabezpečovať dôkazy. Nič iné ako svedectvo zamestnancov nemôže manažérov predajcu či výrobcu mäsa usvedčiť z úmyselnej činnosti. Svedectvo samotných manažérov môže odhaliť kam až siaha tlak na protiprávnu činnosť, za účelom vyššieho zisku obchodných reťazcov. Treba aktívne vyhľadávať a predchádzať predaju pokazeného mäsa, nie sa zobudiť, keď sám minister kúpi hnilé mäso. Napríklad motivovať zamestnancov, ktorí len plnia príkazy niekoho iného pri nesprávnom nakladaní s mäsom, aby kontaktovali kontrolné orgány a aby utajene spolupracovali pri zabezpečení dôkazov proti zamestnávateľovi. Alebo priamo utajeným prienikom štátnych kontrolórov do prevádzok, ako radových zamestnancov. Všetko by to uľahčilo posudzovanie podľa trestného práva, polícia, vyšetrovatelia, výsluch svedkov, inštitút agenta, záznamy rozhovorov, všetko by prebiehalo tak ako v bežnom trestnom procese v odhalovaní kriminality, nič nové netreba vymýšľať a zavádzať.
Pokiaľ úmyselný predaj zdraviu škodlivého hnilého mäsa s podvodne úmyselne zmeneným dátum výroby nie je v súčasnosti trestným činom (čo podľa mňa je, ale podľa prokuratúry, vyšetrovateľov, polície asi nie), treba prijať takúto novú definíciu trestného činu, aj so všetkými ostatnými úmyselnými porušeniami dobrej praxe v potravinárskom priemysle, ktoré za účelom zisku ohrozujú zdravie obyvateľstva. Predaj mäsa môže byť len vrcholom ľadovca v honbe za ziskom bez zábran. Nemám dôvod si myslieť, že v predaji a výrobe iných potravín je na rozdiel od mäsa všetko v úplnom poriadku, a najmä v hromadných stravovacích zariadeniach. Namieste by bola aj trestnoprávna zodpovednosť právnických osôb. Tá tu vlastne existuje aj teraz, ibaže sa tak nevolá. Ale keď predajca dostane pokutu milión korún, je to trest. Ibaže sa nepostupuje ako pri trestnom procese, nie su výpovede svedkov, zabezpečenie dôkazov... Aj poctivím predajcom by malo vyhovovať, keď by ministrom navrhované tresty 50 miliónov až nekompromisné zatvorenie prevádzky boli udeľované na základe dôkladného trestného vyšetrovania, dôkazov a rozhodnutia súdu, nie na základe zistení veterinárnej inšpekcie a správneho konania.