Hrôzy "vzdialených" miest...

Už uplynulo pätnásť rokov od chvíle kedy na javisku explodoval škandalózny debut mladej britskej dramatičky Sarah Kane. Zriedka sa vo Veľkej Británii objavila hra, ktorá sa stretla s tak negatívnou reakciou a pohŕdaním divadelnej kritiky ako jej 'Spustošení'. Konzervatívne noviny The Daily Mail ju označili za "nechutný sviatok hnusu" a prirovnali ju k "vedru špiny vyliatej na obecenstvo". Napriek nepriateľskej reakcii britskej tlače sa 'Spustošení' stali dramaturgickým "hitom" na nemeckých i európskych javiskách. Bohužiaľ, nádejná kariéra Sarah Kane skončila predčasne, keď ako 28-ročná spáchala samovraždu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)
Danny Webb (Ian) a Lydia Wilson (Cate) v najnovšej inscenácii hry Spustošení.
Danny Webb (Ian) a Lydia Wilson (Cate) v najnovšej inscenácii hry Spustošení. (zdroj: Simon Kane)

Napriek tomu, že dnes je hra Spustošení považovaná za jeden zo základných kameňov európskej súčasnej drámy, možnosť vidieť ju inscenovanú na britských javiskách je pomerne zriedkavá. Inscenácia divadla Lyric Hammersmith, v réžii Seana Holmesa, je prvým londýnskym uvedením hry od jej obnovenej premiéry v roku 2001 v divadle Royal Court Theatre Downstairs v réžii Jamesa MacDonalda.

Dej sa odohráva v luxusnej hoteovej izbe v Leeds. Ian, vulgárny bulvárny novinár so sklonmi k alkoholizmu a ochorením pľúc v terminálnom štádiu, sa stretáva so svojou podstatne mladšou priateľkou, naivnou Cate. Noc sa rýchlo zmení v nočnú moru, prehliadkou Ianovej nenávisti voči ženám, národnostým menšinám a homosexuálom počínajúc a znásilnením mladučkej Cate končiac.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nasledujúce ráno ozbrojený vojak vtrhne do izby, ktorá sa razom mení na bojové pole. Cate sa podarí utiecť cez okienko v kúpeľni. Nasleduje explózia a o niekoľko minút neskôr sa hotel mení na bezútešnú betónovú kostru. Idea jednoty času a miesta ľahla popolom. Vojak znásilní Iana, vysaje mu obe oči z jamôk a neskôr sa zastrelí. Ianovi vzali život, no nevymenili ho za smrť... Nasleduje rýchly sled scén plných násilia, utrpenia a ľudskej degradácie, až kým javisko nepohltí čierna tma.

"Takýto príbeh nechce nikto počuť."

Spustošení v mnohom pripomínajú etnické čistky a hrôzy občianskej vojny v bývalej Juhoslávii, avšak posúvajú ich do vyššej, širšej roviny. Kane bolestne skúma krutosť ľudí v dnešnej dehumanizovanej špoločnosti. Vojak prosí Iana, aby ako novinár povedal svetu jeho príbeh plný zúfalstva. Ian ho však odmieta so slovami: "Nikoho to nezaujíma. Takýto príbeh nechce nikto počuť." Kane odmieta apatiu a náš neurčitý postoj k násilu okolo nás a viní z neho médiá. Raz sa ironicky vyjadrila, že jediný dôvod prečo je čítanie Spustošených hrozivejšie než čítanie dennej tlače je absencia nudy, ktorej sú dnes plné noviny.

SkryťVypnúť reklamu

Holmesova réžia je remeselne čistá, s výborným temporytmom. Vďaka nej sa dostávajú na povrch mnohé z kvalít tejto kontroverznej hry. Neglorifikuje násilie - aj tie najbrutálnejšie činy sú inscenované s vkusom a mierou. Čo je však zaujímavé na najnovšej inscenácii Lyric Hammersmith je to, že režisérovi aj hercom sa podarilo vyžmýkať z hry každučkú kvapku drsného, čierneho humoru, ktorý nachádzame aj v ostatných hrách Sarah Kane.

Scéna Paula Willsa a svetelný dizajn Paula Constabla výborne navodzujú atmosféru hry. Typická hotelová izba v odtieňoch bielej, krémovej a hnedej sa mení na temný les pochmúrne nasvietených betónových nosníkov, pripomínajúcich kríže.

SkryťVypnúť reklamu

V konečnom dôsledku je to však surová energia hercov, vďaka ktorej má inscenácia takú silu. Danny Webb podal majstrovský výkon. Jeho nechutný, dominujúci Ian sa s príchodom vojaka stal obeťou, zlomeným človekom, ktorý si nepraje nič iné len svoju rýchlu smrť; v mnohom pripomínajúc Shakespearovho Kráľa Leara. Cate v podaní mladej Lydie Wilson je krehká, ale odvážna - z labilného a zraniteľného dievčaťa sa stáva odpúšťajúci anjel milosrdenstva. Z vojaka (Aidan Kelly) poznačeného hrôzami vojny behá človeku mráz po chrbte.

Lyric Hammersmith ponúkol divákom silnú inscenáciu, s výbornými hereckými výkonmi. Teraz je však na divákoch, aby si spravili vlastný názor na jednu z najkontrovernejších hier posledných dvadsiatich rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Sarah Kane: Spustošení (Lyric Hammersmith)
Réžia: Sean Holmes. Scéna a kostýmy: Paul Wills. Svetelný dizajn: Paule Constable. Zvukový dizajn: Christopher Shutt. Účinkujú: Danny Webb, Aidan Kelly a Lydia Wilson. Premiéra: 22. októbra 2010.

Poznámka: Tento článok je prekladom môjho pôvodného anglického blogu "See the horrors of a "faraway" place...".

Odporúčané čítanie

  • Kane, S. (2002) Hry. Bratislava: Drewo a Srd.

  • Saunders, G. (2009) About Kane. London: Faber and Faber.

  • Sierz, A. (2001) In-yer-face Theatre: British Drama Today. London: Faber and Faber.

Matúš Benža

Matúš Benža

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Culture vulture. Zoznam autorových rubrík:  DivadloRecepty a varenieReštaurácieNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

220 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu