Life in plastic is not quite fantastic

Pre jedných bola Anna Nicole Smith výpočítavou zlatokopkou, štetkou, zosobnením morálneho i spoločenského úpadku; pre iných je obeťou amerického sna o sláve a bohatstve, obeťou nenásytnej mediálnej mašinérie. Pravda je najskôr niekde uprostred. Ani operné spracovanie jej príbehu s trpkým koncom, ktoré malo tento piatok premiéru v londýnskej Covent Garden, neponúka jednoznačné odpovede...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)
Obrázok blogu
(zdroj: 2011 © Royal Opera House)

Námet pre operu je to pomerne netradičný, no citujúc autora hudby Marka-Anthonyho Turnagea: "Nebude to po prvýkrát, čo na javisku zomrie soprán s pochybnou povesťou". Napriek tomu si nie som celkom istý, ako sa s touto operou vyrovná typické stredostavovské publikum Royal Opera House. Bolo by však naivné domnievať sa, že vedenie opery nepočítalo s negatívnimi reakcami a škandalizovaním ich najnovšej produkcie. Je viac než pravdepodobné, že spolu s prvými recenziami sa začnú objavovať aj články zatracujúce takéto nakladanie s peniazmi daňových poplatníkov. Napriek tomu, Royal Opera si zaslúži poklonu za to, že našla odvahu investovať nemalé prostriedky do vzniku nového, pomerne kontroverzného diela a zároveň ho so všetkou vážnosťou uviesť v svetovej premiére.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O vážnosti prístupu Royal Opera House svedčia aj kvality inscenačného tímu a jednotlivých účinkujúcich. Za všetkých spomeňme, že do titulnej úlohy obsadili mimoriadne žiadanú holandskú sopranistku Evu-Mariu Westbroek. Len pred pár mesiacmi sa predstavila v Covent Garden v úlohe nábožnej Elisabeth vo Wagnerovom Tannhäuserovi, aby sa neskôr premenila v odvážnu silikónovú dračicu, Annu Nicole. Westbroek je mimoriadne herecky tvárna; má silný, dramatický hlas. Sekunduje jej vynikajúci kanadský basbarytonista Gerald Finely v zápornej úlohe právnika a neskôr milenca Howarda K. Sterna. Za dirigentský pult sa postavil Antonio Pappano, šéfdirigent Royal Opera House. Réžie sa ujal skúsený operný a činoherný režisér, držiteľ niekoľkých Olivierových cien, Richard Jones.

SkryťVypnúť reklamu

Anninu sľubnú kariéru maria jej nedostatočné parametre v oblasti hrudníka. Fotografia: Tristram Kenton

Holandská sopranistka Eva Maria Westbroek ako Anna Nicole Smith. Fotografia: Rex Features/Alastair Muir

"I wanna blow you all... a kiss."

Prvotný šok človek zažije už pri vstupe do sály, bordový zamat opony nahradila syntetická, ostro ružová látka. Kráľovské iniciály (EIIR, Elisabeth II Regina) v rohoch opony nahradili písmená ANR). Podobnou premenou prešiel aj štátny znak Spojeného kráľovstva nad oponou - štít so znakmi jednotlivých kráľovstiev nahradil portrét Anny Nicole Smith, zo štítonoscov sa stali svalnaté modelky v bikinách s motívom americkej vlajky. Celá kompozícia je vhodne vypointovaná mottom Podväzkového rádu „Honi soit qui mal y pense!" [Hanba tomu, kto v zlom to myslí].

SkryťVypnúť reklamu

Prvé dejstvo začína výstupom zboru, muži v šedých lesklých oblekoch, ulízané peroxidové parochne a ženy v modrých sukňových kostýmoch, s kilami make-upu na tvári a s účesmi ako z Dallasu alebo Dynastie. Zo zboru sa vykľuje armáda televíznych reportérov s mikrofónmi. Uvádzajú nás do deja, predstavajú nám hlavnú hrdinku, Annu Nicole. Spolu s ňou sa retrospektívne zoznamujeme s jej rodinou, vrátane matky Virgie, miestnej šerifky (vynikajúca Susan Bickley). Virgie je akýmsi morálnym kompasom celej produkcie - miluje svoju dcéru, no zároveň sa nedokáže zmieriť s jej búrlivým životom a zlými rozhodnutiami. Taktiež stretávame aj Anninho prvého manžela a otca jej prvého syna, Daniela, mladučkého Billyho. Marazmus a nuda amerického vidieka. Jedinou ambíciou Anny Nicole je opustiť toto bohom zabudnuté texaské malomesto a stať sa bohatou a slávnou...

SkryťVypnúť reklamu

Fotografia: Tristram Kenton

Eva-Maria Westbroek a Alan Oke ako Anna Nicole a jej geriatrický manžel. Fotografia: Tristram Kenton

Nezáživnú prácu v hypermarkete vymenila za striptízový klub, avšak od slávy a bohatstva ju delila snáď už len jedna prekážka - nepostačujúca veľkosť jej poprsia. Moderná lekárska veda však našla riešenie i pre tento problém. Počas veselej scény v ordinácii plastického chirurga (Andrew Rees) o trápení žien s plochou hruďou som si obohatil slovnú zásobu o niekoľko desiatok nových výrazov pre ženské vnady...

Nové, lepšie a väčšie prsia Anny Nicole jej dopomohli k obdivu a peňaženkám zákazníkov, závisti kolegýň, chronickej bolesti chrbta, ale v neposlednom rade najmä k manželstvu s geriatrickým ropným magnátom J. Howardom Marshallom II. (presvedčivý Alan Oke). Prvé dejstvo uzatvára ich spoločná svadba v pravom, americkom gýčovom prevedení. Spolu s mladomanželmi a svadobčanmi sa na javisku objavuje aj motív všade-prítomných médií. Perzonifikuje ich tanečnica v čiernom celotrikote s kamerou namiesto hlavy sledujúc každé Annine slovo, každý jej pohyb.

Každá párty sa raz skončí... Fotografia: Reuters

Koniec veľkého sna... S Marshallovou smrťou sa začali rozpadávať aj Annine sny o bohatstve a pohodlnom živote, ktorý si doteraz užívala plnými dúškami. Súdne spory o dedičstvo, nový vzťah s právnikom Sternom, hrozba bankrotu, prehlbujúca sa závislosť od liekov a alkoholu, prejedanie sa a tehotenstvo. Vďaka Sternovej túžbe zarobiť peniaze sa Annin život rozpadával na kusy pred kamerami, fotografami a zrakmi televíznych divákov. Každá párty sa však raz skončí... Vyčerpaná svojim nešťastným životom, smrťou svojho prvého syna a mediálnym šialenstvom, ktoré ju neustále obklopovalo, umiera.
Slovami libretistu Richarda Thomasa, Anna Nicole je "príbehom o slobodnej matke, ktorá chce to najlepšie pre seba a svojho syna, spraví však zopár zlých rozhodnutí, niekoľko horších rozhodutí až sa dostane do situácie, v ktorej nemá na výber".
Ak však prekonáte prvotné pohoršenie z nadávok, simulovaného orálneho sexu alebo bezbrehého vyčínania hlavnej hrdinky, zistíte, že Anna Nicole je smutným mementom dnešnej doby. Doby posadnutej slávou, mocou, peniazmi a dokonalými, umelohmotnými telami. Táto posadnutosť má však svoju cenu - cenu ľudskej dôstojnosti, života našich blízkych i seba samých.
Odporúčané pozeranie

Poznámka: Článok je napísaný na základe zhliadnutej kostýmovanej generálnej skúšky dňa 12. februára 2011, päť dní pred oficiálnym uvedením opery.

Matúš Benža

Matúš Benža

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Culture vulture. Zoznam autorových rubrík:  DivadloRecepty a varenieReštaurácieNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

220 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu