
Námet pre operu je to pomerne netradičný, no citujúc autora hudby Marka-Anthonyho Turnagea: "Nebude to po prvýkrát, čo na javisku zomrie soprán s pochybnou povesťou". Napriek tomu si nie som celkom istý, ako sa s touto operou vyrovná typické stredostavovské publikum Royal Opera House. Bolo by však naivné domnievať sa, že vedenie opery nepočítalo s negatívnimi reakcami a škandalizovaním ich najnovšej produkcie. Je viac než pravdepodobné, že spolu s prvými recenziami sa začnú objavovať aj články zatracujúce takéto nakladanie s peniazmi daňových poplatníkov. Napriek tomu, Royal Opera si zaslúži poklonu za to, že našla odvahu investovať nemalé prostriedky do vzniku nového, pomerne kontroverzného diela a zároveň ho so všetkou vážnosťou uviesť v svetovej premiére.
O vážnosti prístupu Royal Opera House svedčia aj kvality inscenačného tímu a jednotlivých účinkujúcich. Za všetkých spomeňme, že do titulnej úlohy obsadili mimoriadne žiadanú holandskú sopranistku Evu-Mariu Westbroek. Len pred pár mesiacmi sa predstavila v Covent Garden v úlohe nábožnej Elisabeth vo Wagnerovom Tannhäuserovi, aby sa neskôr premenila v odvážnu silikónovú dračicu, Annu Nicole. Westbroek je mimoriadne herecky tvárna; má silný, dramatický hlas. Sekunduje jej vynikajúci kanadský basbarytonista Gerald Finely v zápornej úlohe právnika a neskôr milenca Howarda K. Sterna. Za dirigentský pult sa postavil Antonio Pappano, šéfdirigent Royal Opera House. Réžie sa ujal skúsený operný a činoherný režisér, držiteľ niekoľkých Olivierových cien, Richard Jones.
Anninu sľubnú kariéru maria jej nedostatočné parametre v oblasti hrudníka. Fotografia: Tristram Kenton
Holandská sopranistka Eva Maria Westbroek ako Anna Nicole Smith. Fotografia: Rex Features/Alastair Muir
"I wanna blow you all... a kiss."
Prvotný šok človek zažije už pri vstupe do sály, bordový zamat opony nahradila syntetická, ostro ružová látka. Kráľovské iniciály (EIIR, Elisabeth II Regina) v rohoch opony nahradili písmená ANR). Podobnou premenou prešiel aj štátny znak Spojeného kráľovstva nad oponou - štít so znakmi jednotlivých kráľovstiev nahradil portrét Anny Nicole Smith, zo štítonoscov sa stali svalnaté modelky v bikinách s motívom americkej vlajky. Celá kompozícia je vhodne vypointovaná mottom Podväzkového rádu „Honi soit qui mal y pense!" [Hanba tomu, kto v zlom to myslí].
Prvé dejstvo začína výstupom zboru, muži v šedých lesklých oblekoch, ulízané peroxidové parochne a ženy v modrých sukňových kostýmoch, s kilami make-upu na tvári a s účesmi ako z Dallasu alebo Dynastie. Zo zboru sa vykľuje armáda televíznych reportérov s mikrofónmi. Uvádzajú nás do deja, predstavajú nám hlavnú hrdinku, Annu Nicole. Spolu s ňou sa retrospektívne zoznamujeme s jej rodinou, vrátane matky Virgie, miestnej šerifky (vynikajúca Susan Bickley). Virgie je akýmsi morálnym kompasom celej produkcie - miluje svoju dcéru, no zároveň sa nedokáže zmieriť s jej búrlivým životom a zlými rozhodnutiami. Taktiež stretávame aj Anninho prvého manžela a otca jej prvého syna, Daniela, mladučkého Billyho. Marazmus a nuda amerického vidieka. Jedinou ambíciou Anny Nicole je opustiť toto bohom zabudnuté texaské malomesto a stať sa bohatou a slávnou...
Fotografia: Tristram Kenton
Eva-Maria Westbroek a Alan Oke ako Anna Nicole a jej geriatrický manžel. Fotografia: Tristram Kenton
Nezáživnú prácu v hypermarkete vymenila za striptízový klub, avšak od slávy a bohatstva ju delila snáď už len jedna prekážka - nepostačujúca veľkosť jej poprsia. Moderná lekárska veda však našla riešenie i pre tento problém. Počas veselej scény v ordinácii plastického chirurga (Andrew Rees) o trápení žien s plochou hruďou som si obohatil slovnú zásobu o niekoľko desiatok nových výrazov pre ženské vnady...
Nové, lepšie a väčšie prsia Anny Nicole jej dopomohli k obdivu a peňaženkám zákazníkov, závisti kolegýň, chronickej bolesti chrbta, ale v neposlednom rade najmä k manželstvu s geriatrickým ropným magnátom J. Howardom Marshallom II. (presvedčivý Alan Oke). Prvé dejstvo uzatvára ich spoločná svadba v pravom, americkom gýčovom prevedení. Spolu s mladomanželmi a svadobčanmi sa na javisku objavuje aj motív všade-prítomných médií. Perzonifikuje ich tanečnica v čiernom celotrikote s kamerou namiesto hlavy sledujúc každé Annine slovo, každý jej pohyb.
Každá párty sa raz skončí... Fotografia: Reuters
Koniec veľkého sna... S Marshallovou smrťou sa začali rozpadávať aj Annine sny o bohatstve a pohodlnom živote, ktorý si doteraz užívala plnými dúškami. Súdne spory o dedičstvo, nový vzťah s právnikom Sternom, hrozba bankrotu, prehlbujúca sa závislosť od liekov a alkoholu, prejedanie sa a tehotenstvo. Vďaka Sternovej túžbe zarobiť peniaze sa Annin život rozpadával na kusy pred kamerami, fotografami a zrakmi televíznych divákov. Každá párty sa však raz skončí... Vyčerpaná svojim nešťastným životom, smrťou svojho prvého syna a mediálnym šialenstvom, ktoré ju neustále obklopovalo, umiera.
Slovami libretistu Richarda Thomasa, Anna Nicole je "príbehom o slobodnej matke, ktorá chce to najlepšie pre seba a svojho syna, spraví však zopár zlých rozhodnutí, niekoľko horších rozhodutí až sa dostane do situácie, v ktorej nemá na výber".
Ak však prekonáte prvotné pohoršenie z nadávok, simulovaného orálneho sexu alebo bezbrehého vyčínania hlavnej hrdinky, zistíte, že Anna Nicole je smutným mementom dnešnej doby. Doby posadnutej slávou, mocou, peniazmi a dokonalými, umelohmotnými telami. Táto posadnutosť má však svoju cenu - cenu ľudskej dôstojnosti, života našich blízkych i seba samých.
Odporúčané pozeranie
Associated Press. (2011) Crowd Go Wild for 'Anna Nicole' Opera. [Online] Dostupné na: http://www.youtube.com/watch?v=vG0g1Jrl7Yo [Prístup 21. februára 2011]
Biography Channel. (2010) Biography: The Life of Anna Nicole Smith: The Early Years. [Online] Dostupné na: http://www.youtube.com/watch?v=DP4A-FGB5RY [Prístup 18. februára 2011]
Biography Channel. (2010) Biography: The Life of Anna Nicole Smith: Pop Icon. [Online] Dostupné na: http://www.youtube.com/watch?v=lEZEpOmGuxw [Prístup 18. februára 2011]
The Daily Telegraph. (18/02/2011) Video: Scenes from the opening night of Anna Nicole Smith the Opera. [Online] Dostupné na: http://bit.ly/h5NsFq [Prístup 18. februára 2011]
Poznámka: Článok je napísaný na základe zhliadnutej kostýmovanej generálnej skúšky dňa 12. februára 2011, päť dní pred oficiálnym uvedením opery.