Nie je predsa normálne, aby sa mýlili až tak neúmerne často a ešte sa pri tom aj tvárili, že to je všetko v poriadku. Ak hráč vo futbale nedovoleným spôsobom ovplyvňuje zápas, nikto neváha nad jeho potrestaním, tak prečo to je napríklad v prípade mienkotvorných subjektov inak? V tomto článku spomeniem len tri z nich, ale pravdepodobne sú s politickými právami občanov a spôsobom ich napĺňania najužšie späté.
Médiá
Téma preberaná už dlhší čas, no bez hmatateľného výsledku. Médiá by mali objektívne informovať ľudí o reálnych informáciách. Aký je však dnešný stav? Médiá a novinári si myslia, že nosia v rukách všemocnosť a bohorovnosť. Nezaujíma ich pravda, ale záujem ich sponzora. Je to neuveriteľná hanba, že sa človek nemôže spoliehať na ich prácu a to ani keď hovoríme o ich verejno-právnej forme.
Totálnu neschopnosť byť objektívne preukázali v nespočetne veľa prípadoch na Slovensku a vo svete za posledné roky. Pamätáte si na posledné parlamentné voľby na Slovensku, nie? Všetky médiá podávali úplne rovnaké informácie o možných víťazoch a porazených. Počas volebnej noci sa celá táto ich politická mapa rozpadla a oni sa len nestačili čudovať – chýba novinárska schopnosť alebo chcenie? Nesrovnal to isté.
Zo zahraničia stojí za zmienku brexit, po ktorom sa novinári v titulkoch zas len čudovali, že čo sa vlastne stalo. A včerajšie víťazstvo Trumpa v prezidentských voľbách už absolútne podčiarkuje ich neobjektívnosť, neschopnosť, klamstvá a podobne. Po tomto víťazstve, keď ešte počas dňa médiá ukazovali zvrátenú a nepravdivú „realitu“ masovej podpory Clintonovej, som presvedčený, že by sme mali otvoriť spoločenskú diskusiu.
Buď sa práca médií zmení, alebo si dovolím tvrdiť, že ich v aktuálnej podobe jednoducho nepotrebujeme.
Prieskumy verejnej mienky
Milé agentúry, za vašu prácu sa môžete hanbiť aj vy. Je zjavné, že prieskumné agentúry už neodrážajú verejnú mienku, ale snažia sa ju vytvárať podľa schémy vytvorenej platiacim zákazníkom. Preboha, pracujete s mienkou ľudí (dosť veľká zodpovednosť), tak sa aspoň trochu posnažte správať sa podľa toho – aj tak robíte prácu, ktorú spoločnosť absolútne nepotrebuje.
Zlyhanie týchto agentúr môžeme sledovať na rovnakých prípadoch ako zlyhanie médií, pri čom najmä v prípade slovenských parlamentných volieb a amerických prezidentských volieb boli tieto omyly naozaj obludné.
Nemyslím si, že by boli agentúry neschopné, ale jednoducho nechcú. Závislé médiá si od nich nechajú vytvárať prieskumy, ktoré majú vyhovovať ich chlebodarcom. Zároveň si politické strany nechávajú povedľa robiť vlastné prieskumy, ktoré odrážajú realitu. Jediný rozdiel je ten, že prieskumy odrážajúce realitu slúžia len pre informáciu úzkym vedeniam strán a v žiadnom prípade nie sú zverejňované.
Vzdelávací systém
Hovorí sa o ňom v týchto súvislostiach najmenej, ale je veľmi vplyvný. Jeho problémov je viacero – spomína sa financovanie, množstvo učiteľov a podobne. Je tu však jedna vec, ktorá je vážnejšia ako tieto tradičné problémy.
Žiaci a študenti nie sú vychovávaní k tomu, aby mali osobnostné predpoklady na rozhodovacie situácie, ktoré ich v životoch čakajú. Jednou z nich sú samozrejme aj voľby. Pokiaľ však vzdelávací systém ľudí neučí rozmýšľať analyticky, kriticky alebo numericky, je veľká pravdepodobnosť, že budú v živote ovplyvniteľnejší. Tu sa nám ponúka ďalšia otázka do diskusie, týkajúca sa zámernosti tohto smutného faktu.
Celospoločenská diskusia je na mieste
Slovo diskutovať dostáva v aktuálnom svete čoraz menej uznania. Pokiaľ však s nami niekto narába bez nášho vedomia tak ako tieto tri kategórie a pri tom sa pravidelne preukazujú klamstvá, treba to jednoznačne riešiť. Osobne si myslím, že je načase prehodnotiť úlohu médií, prieskumných agentúr a vzdelávacieho systému v spoločnosti, lebo takto to ďalej naozaj nejde.