
Druhé, omnoho detailnejšie stretnutie som absolvoval včera na podujatí Ford Show 2013, kde Ford predstavoval novinky a taktiež sa chválil zaslúženými oceneniami, ktoré v poslednom čase získal. Prezrel som si ju naozaj dôkladne, či exteriér alebo interiér a skúsim toto naše druhé stretnutie zhrnúť do druhého dojmu.
Ako som už spomínal vyššie, pre mňa osobne má omnoho väčší šmrc predošlá generácia avšak nová Kuga nám medzičasom dospela a mám pocit, že chce vo svojom doteraz veľmi úspešnom živote pokročiť ďalej a tak preladila zo športovejšie na podstatne rodinnejšie zameraných zákazníkov. Chápem to, Ford reaguje na požiadavky trhu. Kuga na prvý pohľad poriadne narástla, ale keď sa pozrieme na čísla nie je to celkom tak. Síce do dĺžky je to 81mm nárast no v ďalších rozmeroch na predošlú generáciu stráca, ale samozrejme ide o zanedbateľné rozdiely. Nová Kuga je užšia o 4mm a nižšia o 7mm. Rázvor ostal nezmenený na hodnote 2690mm. Čo teda spôsobuje ten pocit, že nová Kuga je už na pohľad väčšia? Je to kinetický dizajn. Spája sa tu niekoľko prvkov použitých v iných modeloch ale zároveň aj úplne nové predné svetlá s integrovanou LED technológiu. LED osvetlenie vlastne vládne celému autu, zvlášť grafika zadných svetiel je po tme zaujímavá. Dizajnovo podľa mňa vyvážené auto si ma pomaly ale isto získava, no chce to ešte čas, postupne jej prichádzam na chuť. Dokonca som podstatne lepšie prežil aj pretiahnuté zadné svetlá po vzore Focusu, no tu je to tak európskejšie poňaté. Jeden prvok ma však rozrušil pomerne dosť a priznám sa neviem čo si mám o ňom myslieť. Jedná sa o plastový...ani neviem ako to správne pomenovať... doplnok?! na predných blatníkoch. Proste toto na takomto aute nemá podľa mňa čo robiť, pôsobí to lacno a doslova ako benzínkový tuning.
Interiér je v momentálne typickom Forďáckom duchu rozľahlých plastových plání palubnej dosky. Pokiaľ je to kvalitne urobené alebo to aspoň tak pôsobí, tak s tým problém nemám. Tu v Kuge až na možno naozaj len pár maličkostí nemám interiéru čo vytknúť. Prvé, čo sa mi nie celkom pozdávalo je, že stredový displej je pomerne ďaleko od vodiča a je doslova utopený, nepomáha mu ani jeho veľkosť, ktorá na mňa pôsobí podpriemerne na to, že je to novinka na trhu. Druhá vec bol plast stredovej konzoly, ktorý sa ťahal od spomínaného displeja až dole k ovládačom automatickej klimatizácie. Pôsobil na mňa hlavne vo vrchnej „odkladacej“ časti dosť lacno. Tu sa moje výčitky k interiéru končia a nasledujú už len pozitíva ako prehľadný displej a ukazovatele pred vodičom, veľmi dobre tvarovaný volant s chvalabohu iným usporiadaním tlačidiel ako vo Focuse či naozaj dobré, v tomto prípade polokožené, sedačky. Priestrannosť je asi najsilnejší argument voči predošlej generácií. Cítiť to vpredu vo všetkých smeroch, no to, čo sa udialo od predných sedadiel dozadu je naozaj výrazná zmena, až na zamyslenie by som povedal, keďže sa rázvor nezmenil. Naozaj priestor na zadných sedadlách je ukážkový aj keď mierny autobusový posed napriek možnostiam nastavenia sklonu či posunu tu je. Batožinový priestor narástol o krásnych 96 litrov, čo sa podstatne odzrkadlí na úžitkových vlastnostiach. Perličkou je prezentovaný systém otvárania 5. dverí „nakopnutím“ pod nárazník, ktorý sa dodáva s bezkľúčovým prístupom. Interiér je podľa mňa najsilnejšia stránka novej Kugy.
Tak, ale keďže ja nie som človek, ktorý sa len tak uspokojí so statickými dojmami, tak dnes som absolvoval klasickú testovaciu jazdu. Samozrejme, nie je to boh vie čo, ale aspoň niečo. Z toho čo som mal možnosť zistiť som sa utvrdil v tom, že šoférovať nové Fordy je príjemné. Nič výstižnejšie ako príjemné ma nenapadá. Posed zodpovedjúci autu, riadenie a radenie ide ľahko a do rodinného auta sa mi to hodí, resp. nevadí mi to ako napr. v novom Focuse ST. Tlmenie bratislavských nerovností zvláda síce s prehľadom no možno som čakal trošku viac, po väčšom výtlku aj niečo niekde zahrkalo, ale to na obhajobu Kugy musím povedať, že bol naozaj exemplárny výtlk. Taktiež utlmenie studeného dieslového motora nie je také aké by mohlo byť, ale akonáhle sa motor zohrial na prevádzkovú teplotu, tak hluk pri normálnej jazde prakticky neexistoval. Dvojlitrové TDCi nemá so zhruba 1650 kilogramov vážiacou Kugou veľa práce, do auta sa vyslovene hodí no otázkou však je, či je to vhodné riešenie pre tých, ktorý sa poväčšine potĺkajú v meste či prímestí. O to viac by ma zaujímal benzínový EcoBoost. Nič viac ako hodnotiť základné postrehy z asi 15 minútovej jazdy nemôžem a trošku ma mrzí, že som si nemohol vyskúšať inteligentný pohon všetkých kolies. Škoda.
Aby som to nejak zhrnul, nová Kuga ma viac prekvapila ako som čakal, pozitívne. Je to zaujímavá voľba pre ľudí, ktorý ocenia jej priestorové prednosti oproti minulej generácií v kombinácií s príjemným dojmom z jazdy a odpustia jej zároveň niektoré detaily či trochu autobusovo pôsobiace zadné sedačky. Cena momentálne štartuje na 20.890 Eur za akčný model Trend X.
Vozidlo mi bolo bezplatne poskytnuté na štandardnú testovaciu jazdu.