
Mám tu takmer nový VW Golf 1.6 TDI vo výbave Comfortline s 5. stupňovou manuálnou prevodovkou a týždeň spoločných zážitkov pred nami. Dizajnovo sa toho na prvý pohľad oproti predošlej šiestej generácií veľa nezmenilo a skôr to vyzerá na dôkladnejší facelift. Na pohľad druhý už však zistíte, že sa naozaj jedná o úplne iné auto. Oblé tvary nahradil ešte čistejší dizajn a ostré línie, ktoré sú pre siedmu generáciu Golfu a dizajnový jazyk súčasných Volkswagenov typické ako v exteriéri, tak aj v interiéri. Tvarmi nijak neurazí avšak ani nenadchne, jednoducho Golf nemá potrebu meniť svoju filozofiu a cieľových zákazníkov, ktorým zrejme istý druh anonymity v dave vyhovuje a nepotrebujú na seba upozorňovať. Stavbou karosérie ide proti súčasnému trendu, kedy čím viac nafúknutá a masívnejšie pôsobiaca karoséria je zrejme viac IN a dokonca sa s nim bez problémov zmestíte do parkovacieho boxu. V tomto musím Golf naozaj pochváliť, pretože karoséria je krásne čitateľná, viete kde máte predok, zadok, nič vás neprekvapí, čo oceníte hlavne pri parkovaní v prípade absencie parkovacích senzorov. Hovorí sa, že disky robia auto, no vo VW na toto tvrdenie asi nepočúvajú, keď na Golf štandardne montujú 15“ disky s pneumatikami 195/65 R15, ktoré povedzme si pravdu, vypadajú naozaj strašne a sú až komicky malé. Jasné, pre ľudí, ktorý berú auto ako približovadlo to môže byť jedno, navyše pri pneumatikách s vyšším profilom je aj komfort na slovenskom tankodrome lepší a netreba zabúdať ani na nižšie ceny pneumatík, ale predsa. Ja by som volil určite minimálne príplatkové 205/55 R16. Prejdime k jazdným vlastnostiam. Tu ma Golf opäť nenadchol, ale ani neurazil. Táto verzia má vzadu tuhú nápravu, viacprvkovú si zaslúžia len výkonnejšie verzie, no napriek tomu sa správa na ceste isto a máte v jeho schopnosti plnú dôveru aj keď musím povedať, že pri prudších zmenách smeru napríklad pri slalomovaní medzi výtlkmi sa nakláňa dosť citeľne. Čo musím pochváliť, je veľmi dobré absorbovanie a filtrovanie nerovností, komfort pruženia je na veľmi vysokej úrovni, čomu pomáhajú už vyššie spomenuté pneumatiky. Žiadne veľké rázy do karosérie alebo vibrácie sa nekonajú. Taktiež odhlučnenie podvozku je na špičkovej úrovni. Odhlučnenie celkovo je asi vec, ktorú som si všimol najviac, tu naozaj VW zapracoval na plné obrátky a povedal by som, že ticho v kabíne je porovnateľné aj s najlepšími autami o triedu vyššie. Motor je veľmi dobre utlmený a pri bežnej jazde v podstate o ňom ani extra neviete, neskôr sa prejaví basovejším prejavom avšak aj tak celkom umiernene. Čo mi bolo celkom nepríjemné a zaspomínal som si pri tom na legendárne 1.9TDI bolo dunenie vo veľmi nízkych otáčkach, ale k tomu sa ešte dostaneme. Prenosu sily na cestu by mala pomáhať elektronická uzávierka diferenciálu XDS a o bezpečnosť sa stará celá armáda asistentov pod kadejakými skratkami. Práve tu som si všimol výhodu a zároveň aj nevýhodu nielen Golfu, ale v súčasnej dobe vlastne väčšiny vozidiel. Na jednej strane je tu bezpečnosť a na strane druhej zdravý rozum. Aj vo vysokých rýchlostiach či ťažších podmienkach máte pocit istoty a tak sa často krát necháte uniesť pocitom, že je všetko v poriadku. Auto nerovnosti filtruje skvele, systémy si skryte robia svoju prácu, odhlučnenie a takmer nulová spätná väzba od volantu vám podávajú veľmi skreslené informácie o skutočnosti a potom sa čudujeme, že sa niečo stane. Nedajbože, keď jazdíte s vedomím tak, že sa vyslovene spoliehate na „anjelov strážnych“, veď keby niečo, tak to vyriešia. Celé zle.
Interiér bol vždy najsilnejšou stránkou Volkswagenov celkovo hlavne čo sa týka ergonómie. Po otvorení dverí a usadnutí som si všimol hneď dve veci a to neskutočný „poriadok“ a čisté línie, ktoré sa preniesli z exteriéru aj do interiéru a druhou vecou je taký nádych kvality, proste sa pozriete a máte pocit, že všetko okolo vás je tak poctivo a kvalitne urobené. Ergonómia je famózna, žiadne zbytočné tlačidlá či ovládače. Nech som sa pozeral kamkoľvek a chytal čokoľvek v interiéri snáď nie je lacne pôsobiaci plast. Pozitívne hodnotím mierne natočenie stredovej konzoly k vodičovi. Čo by som ale vytkol, je absencia koženého paketu v druhej z troch stupňov výbavy. Všetko naokolo je takmer dokonalé a hodnotne pôsobiace a plastový, hoc dobre tvarovaný volant, dojem čiastočne kazí. Čitateľnosť a prehľadnosť ukazovateľov je ukážková a chválim palubný počítač, ktorý sa nielen v jednoduchej a typickej forme prezentuje na multifunkčnom displeji medzi budíkmi, ale svoju plnú parádu rozbalí na dotykovom 5“ displeji sériovo montovaného rádia. Zvuk síce za veľa nestojí, ale možnosť si individuálne ponastavovať polovicu auta a mať prehľad o dátach z jazdy je určite veľké plus. V prvotne zapožičanom Golfe som mal problém s ventiláciou – napriek takmer novému autu nefungoval ventilátor, čo sa prejavovalo neustálym rosením skiel a na aute sa v tomto počasí prakticky nedalo jazdiť. Importér vozidlo po upozornení na závadu vymenil a poskytol mi totožné auto, akurát v svetlejšej farbe, kde už všetko fungovalo ako malo, takže dúfam, že sa jednalo len o ojedinelú poruchu. V druhom vozidle som mal pri prehrávaní CD s MP3 problém pri niektorých skladbách , kde na začiatku sa na asi sekundu akoby preplo rádio do FM režimu a potom hneď zas naspäť a pokračovala skladba z CD. Nerobilo to pravidelne a nerobilo to vždy pri tej istej skladbe. Nepoteší to, hlavne ak máte rádio nahlas a zrazu zaznie preladenie a zvuk, čo je občas na infarkt. Interiér je priestranný a veľkostne pre mňa pocitovo totožný napr. s Astrou, kufor má dvojité dno a 380 litrov. Výbava Comfortline poskytuje naozaj vysoký štandard hlavne čo sa týka bezpečnosti a taktiež z komfortných položiek mi vyslovene nič nechýbalo aj keď určite by som ocenil či už spomínaný kožený volant prípadne ovládanie rádia na volante. Príplatková výbava je však bohatá a limitovaná jedine vašou peňaženkou. Prekvapením je pre mňa použitie elektronickej parkovacej brzdy s asistentom rozjazdu do kopca. Napriek nezvyku som si na túto fičuru rýchlo zvykol a oceňujem ju hlavne v kombinácií s asistentom rozjazdu, kedy nemusíte na križovatke, v kopci alebo dole kopcom stáť na brzde a svietiť tak za vami stojacemu vodičovi do očí.
Pod kapotou si chrochtal koncernový 1.6 litrový nafťák s výkonom 105 koní a krútiacim momentom 250 newtonmetrov. Spriahnutý bol s 5. stupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá je podľa mňa najslabšia časť celého auta. Jej odstupňovanie je tak zamerané na dosiahnutie čo možno najnižšej možnej kombinovanej spotreby, až je to miestami kontraproduktívne. Prečo tomu tak je? Prvé tri stupne sú odstupňované dobre, avšak už pri štvorke je odskok dosť veľký a o päťke nehovoriac. Pri jazde po meste 50 km/h je ideál 3. stupeň, štvorka točí málo, auto len duní a nejde. Pri 60 km/h sa dá štvorka použiť na kotúľanie sa na tempomate no a päťku pokiaľ nie ste sadisti skôr nezaradíte, kým nebude na tachometri 80 km/h, lebo ak ju tam dáte skôr, tak sa opakuje už spomínané nepríjemné dunenie. Reálne som teda po meste využíval okrem rozbehov hlavne 3. a 4. stupeň čo sa odzrkadlilo na spotrebe. Mimomestský a diaľničný režim Golfu vyhovuje viac a tu sa pri ustálenej rýchlosti prejavujú jeho prednosti a dlhšie sprevodovanie. Motor si chrochtá v diali dobre izolovaný, aerodynamický ruch je minimálny a cítite sa naozaj komfortne. Dynamika je primeraná výkonu motora a sprevodovaniu, rozhodne to nie je žiadny trhač asfaltu a veľmi skoro zistíte, kde sú limity. Nechá sa vytočiť až k piatim tisícom, ale je to absolútne zbytočné hnať ho nad 3500 otáčok, v podstate sa potom už nič nedeje. V kombinovanom režime (40% diaľnica, 40% okresky, 20% mesto) si Golf vypýtal až prekvapivých 5,7 litra na 100km, čo sa mi zdá vzhľadom na jazdný štýl prispôsobený rýchlostným limitom veľa. Je jasné, že spotreba 3,8 litra na 100 km je v realite nedosiahnuteľná, ale spotreba takmer o 2 litre vyššia je proste veľa, čo už, podstatné sú zrejme čísla na papieri a krásne hodnoty CO2. Určite sa dá ísť za menej, hlavne v lepších klimatických podmienkach, so zabehnutým autom a na letných pneumatikách s ideálnym režimom jazdy, ale povedzme si pravdu, či a kedy ten vysnívaný ideál v realite dosiahnete. Palubný počítač je snáď až nevídane presný, hodnota na displeji bola totožná s hodnotou vypočítanou po dotankovaní.
Po týždni musím zhodnotiť, že ma Golf 7 neprekvapil, možno preto, že som čakal naozaj veľa. Zároveň ma ničím nesklamal, pretože v ničom nie je zlý. Vyzdvihnúť musím hlavne komfort a kvalitu jazdy ako takej. Aj táto generácia jednoznačne patrí na vrchol svojej triedy a vo VW sú si toho vedomí, tak nastavili aj ceny. Pri tomto konkrétnom kuse vo výbave Comfortline bez príplatkovej výbavy v cenníku figuruje suma 18.360 Eur. Dali by ste zaň toľko? Nechám na vás...
Technické údaje:
Objem: 1 598 ccm
Najvyšší výkon: 77 kW (105 k) pri 3 000 - 4 000 ot./min
Najvyšší krútiaci moment: 250 Nm pri 1 500 - 2 750 ot./min
Maximálna rýchlosť: 192 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,7 s
Spotreba paliva (l/100 km):
Mesto: 4,6 l
Mimo mesto: 3,3 l
Kombinovaná: 3,8 l
Test: 5,7 l
Objem palivovej nádrže: 50 l
Dĺžka: 4 255 mm
Šírka: 1 799 mm
Výška: 1 452 mm
Rázvor náprav: 2 637 mm
Pohotovostná hmotnosť: 1 220 kg
Užitočná hmotnosť: 580 kg
Objem batožinového priestoru: 380 l
Fotogaléria:
https://plus.google.com/u/0/photos/106336398200580213496/albums/5842264291001369457
http://www.youtube.com/watch?v=lrNBBASbHxM&list=UUloqxEDBdZRl0ueIugBju1g&index=1
AUTO MI BOLO BEZPLATNE ZAPOŽIČANÉ IMPORTÉROM ZNAČKY.