Čo sa mi páčilo:
1. Kľúčová úloha ministra Naďa bola podpora Ukrajiny v jej boji za slobodu. Uvedomoval si, aká dôležitá je suverénna Ukrajina pre bezpečnosť Slovenska. A podľa toho sa choval, naša podpora Ukrajiny je jedna z najväčších. Osobne by som zašiel ešte ďalej, ale vykonalo sa dosť, a odchádzajúci minister si zašlúži pochvalu.
2. Modernizácia armády po hluchých rokoch konečne pokročila. Minister rozbehol a realizoval viacero obstarávaní, ktoré dosť výrazne vylepšia (dodávky väčšinou ešte len prebehnú) technickú úroveň našich ozbrojených síl. Obstarávanie pre ozbrojené sily je veľmi ťažké, komplexné projekty sa ťahajú často niekoľko rokov. Ich dotiahnutie samo o sebe je dobrá správa, aj keď môžeme nesúhlasiť s niektorými voľbami.
3. Nevyzerá to, že by sa kradlo. Áno, klebety, že minister zarobil toľko a toľko, a tam a tam, som počul aj ja. Ale fakt je ten, že žiadne materiálne podozrenie na korupčné správanie sa neobjavilo.
4. Za podporu Ukrajiny získal pre Slovensko maximum. Tanky Leopard a iná podpora, ktorú nám poskytli a poskytnú spojenci, je vítaným bonusom pre naše dlhodobo podvýživené ozbrojené sily. Bez dobrých vzťahov ministra by sme zrejme takú výraznú podporu nedostali.
Čo sa mi nepáčilo:
1. Ozbrojené sily ostali čiernou skrinkou. Utajované je prakticky všetko. Možnosť verejnej kontroly, či zmysluplnej diskusie odbornej verejnosti o prebiehajúcej modernizácii je minimálna. Minister Naď sa v prístupe k transparentnosti, napriek deklaráciám, od svojich predchodcov výrazne nelíšil.
2. Ministerstvo prinieslo viacero plánovacích dokumentov, ktoré chýbali, napríklad obrannú stratégiu, či dlhodobý plán rozvoja rezortu obrany. Obranné plánovanie ako celok však ostalo komplikované a neprehľadné. Chýba dlhodobý finančný plán, čo môže priniesť problémy s financovaním podpísaných kontraktov.
3. Obstaranie BOV 8x8 Patria vyvoláva otázniky. Ľahká brigáda, pre ktorú sú určené, nie je našou prioritou vyplývajúcou zo záväzkov voči NATO, prioritou je ťažká brigáda. Ale rozumiem, že to mohla byť priorita nášho GŠ. Kritériá v obstarávaní boli na môj vkus nastavené príliš tendenčne, s nejasnou úlohou plávania a zvýhodnením slovenského výrobcu veže Turra. Obstaranie BOV 8x8 je jedným z príkladov, kde sa alokovali prostriedky na neprioritnú oblasť, čo kritizovalo v poslednej hodnotiacej správe aj NATO.
4. Prípad Kotrík vs. ZŤS Špeciál. Prípadu sa venoval aj Denník N. Pán Kotrík je podnikateľ, ktorého spoločnosť vyhrala obstarávanie na obrábací stroj pre štátnu zbrojovku ZŤS Špeciál. Tá najprv blokovala dodanie stroja od renomovaného talianskeho výrobcu, a potom obvinila pána Kotríka z omeškania. Za to mu chcela vyrúbiť zmluvnú pokutu, asi 20% z celkovej hodnoty stroja, čo sa cca zhoduje s poslednou splátkou, ktorú pánovi Kotríkovi nevyplatila. Z dokumentácie, ktorú som mal možnosť vidieť, vyplývajú čudné, priam šíkanózne praktiky vedenia ZŤS Špeciál. Minister, ktorý mal na požiadanie talianskeho výrobcu nákup garantovať, namiesto vstupu a riešenia situácie nazval pána Kotríka podvodníkom. Stroj vyrába v ZŤS Špeciál bez toho, aby bol riadne odovzdaný, pravdepodobne s hacknutým softvérom a teda obmedzenou funkčnosťou. ZŤS Špeciál požiadala nedávno priamo talianskeho výrobcu, aby stroj plne sprevádzkoval. Pán Kotrík sa domáha svojej pohľadávky na súde. Som zvedavý, ako to dopadne...
Napriek veciam, ktoré sa mi nepáčili, a absurdnému prípadu pána Kotríka, možno ministra Naďa hodnotiť celkovo pozitívne. Rezort zanecháva v podstatne lepšom stave, ako ho preberal, zrejme dosiahol hranicu toho, čo sa dá za tri roky reálne vykonať. Podpora Ukrajiny bola vzorová, modernizácia výrazne pokročila. Môžem iba dúfať, že jeho nástupcovia nebudú výrazne meniť smer, ktorý nastolil. Rozlúčiť sa môže v duchu "slávnej" fotky: Trocha obúchaný, ale s úsmevom.