Študoval na Guildhall School v Londýne v Anglicku. Má niekoľko úspešných albumov, napríklad Four seasons. Popri tom vyučuje hru na klasickú gitaru. Toto a mnoho ďalšieho zaujímavého nám prezradil v rozhovore.
Keď začneme od začiatku, v akom veku ste sa dostali k hudbe? V rámci prvých pokusov hry na hudobný nástroj a prvé hudobné lekcie.
Bude to dlhý príbeh, ale myslím, že som mal 15 rokov, keď som prvýkrát začal s gitarou. Bol som ako typická rádoby rocková hviezda. Išiel som ku kamarátovi, ktorý mal starú elektrickú gitaru. Gitara bez značky, ktorú odniekiaľ dostal. Ja som sa do nej zamiloval. Prosil som ho, či mi ju môže predať, lebo som vedel, že chce poriadnu gitaru. Tak to všetko začalo v roku 1992.
Postupne ste sa prepracovali k tomu, že ste sa dopracoval na štúdium Guildhall School v Londýne v Anglicku. Dostali ste sa na prvý pokus alebo na druhý?
Pre Guildhall School som práve prešiel prvým pokusom s mojou gitarou nahratou na Mini Disc, ktorý som poslal škole z Japonska. Predtým som dva roky študoval v Japonsku na hudobnej škole. Prijímacia skúška na Japonskú hudobnú akadémiu bola katastrofa. Dokonca som nevedel, ako mám dať struny na klasickú gitaru. A myslím, že hneď pri prvej skladbe, ktorú som mal zahrať na skúšku, som si začal ladiť struny, ale keďže som to nezadal správne, prasklo to. Skoro som plakal, lebo som nevedel, ako mám dať struny a nemala som náhradné. Niekto mi pomohol, ale ako som povedal, bola to katastrofa. Stále si to pamätám. Bol to strašný pocit, ale na Guildhall School som bol pripravený lepšie! Myslím, že všetci máme takúto skúsenosť. Myslím, že sa učíme z chýb!
Aká to bola skúsenosť počas štúdia? Či už v rámci učiteľov alebo možnosti rozvíjať vlastný štýl.
Mám veľmi komplikovaný hudobný základ. Teda, nehovoriac o japonskej hudbe – tradičnej a J-popovej a rockovej hudbe, s ktorou som vyrástol, ale mám veľa iných vplyvov z heavy metalu a dokonca aj zo španielskej, indickej hudby. Milujem írsku, škótsku, walešskú, keltskú hudbu tiež a čo ešte... jazz a milujem blues. Milujem aj pop music, takže počúvam takmer všetko! Keď píšem hudbu, vždy je to zmes týchto rôznych štýlov a vplyvov. Myslím, že to ma robí jedinečným.
V rámci hudobníkov a skladateľov máte vzor alebo vzory, ktoré vás inšpirujú pri tvorbe?
Keďže som študoval gitaru a kompozíciu na Guildhall a tiež v Japonsku, mám veľa vplyvov od klasických skladateľov ako Johann Sebastian Bach, milujem Mozarta, Beethovena, Chopina. Som tiež ovplyvnený Schoenbergom, rakúskym skladateľom. To sú moje klasické vplyvy a myslím tým, samozrejme, môj učiteľ/guru a takmer ako môj otec, ak mu nevadí, že hovorím, je to Keigo Fujii, ktorý je mojím večným, nekonečným vplyvom. Pravdepodobne som sa od neho naučil ako všetko. Všetci majú vo mne naozaj veľký podiel, ale sú len z klasickej stránky. Páči sa mi Steve Vai. Je to môj gitarový hrdina. Milujem Paca de Lucíu, boha flamenca, ktorý bohužiaľ zomrel pred niekoľkými rokmi.
Milujem Raviho Shankara a Zakira Hussaina. Sú to indickí majstri. Môžem ísť navždy, ale toto sú niektoré z najväčších vplyvov. Milujem Jaschu Heifetza a Vladimira Horowitza. Sú to klasickí huslisti a klavirista. Je to skoro ako príliš veľa, nemôžem naozaj len vymenovať všetko o týchto chlapcoch, ale oveľa, oveľa viac ako tých - John Petrucci, Yngwie Malmsteen, Stevie Ray Vaughan, Victor Wooten, hide (X Japan), Andrés Segovia, Wanda Landowska, Tommy Emmanuel, Michael Jackson, Ed Sheeran, teraz by som mal prestať!
Samostatne pri hudobných štýloch máte v rámci inšpirácie od Japonskej, Španielskej, Keltskej, Heavy metalovej, Jazzovej hudby až po ďalšie štýly. Čím sú pre vás blízke?
Hoci mám rád toľko žánrov hudby, do ktorých som zamilovaný, a sú skoro ako... priatelia, alebo vaša priateľka, alebo váš partner, alebo niečo podobné. Je to ako keby ste raz v živote niekoho stretli a dúfame, že to bude ako váš priateľ po zvyšok svojho života. Alebo vaša rodina, alebo čokoľvek iné. Alebo dokonca ako jedlo. Milujem sushi, syr, pizzu, carbonara, fish and chips, kebab, kari a tie veci a budem ich milovať do konca života.
A z rovnakých dôvodov milujem indickú hudbu rovnako ako kari! To platí pre japonskú hudbu, heavy metal a všetku gitarovú hudbu atď., všetko, čo mám rád. Každá hudba a jedlo, ktoré milujem. Myslím, že ich je veľa a dúfam, že to bude ešte viac. Myslím si, že v určitom bode môjho života sú sonatované s mojím srdcom alebo s mojou mysľou alebo s mojím telom (alebo jazykom!).
A z tohto dôvodu si myslím, že stále milujem veľa rôznych druhov hudby. Milujem veľa rôznych jedál. Áno, nemám veľa rôznych žien, ale milujem veľa rôznych ľudí, hudbu a jedlo!
Máte jedinečný štýl hudby a tvorby. Ako prebieha tvorba vašich skladieb? Od prvotnej myšlienky až po finálne dielo.
Myslím, že pracujem ako hudobník na plný úväzok, koľko rokov? Myslím, že je to takmer 20 rokov, čo pracujem ako hudobník. Inšpirácia alebo nápad s pesničkami sa zvyčajne objaví ráno, keď neprší a je dostatočne teplo a človek sa akosi cíti dobre a inšpiruje sa! Myslím si, že práve vtedy mám dosť často pekné melodické nápady alebo nápady na akordy/tóny, ale ak mám byť úprimný, som klasicky vyškolený skladateľ, takže ak naozaj chcem, môžem zoberte si nejaké náhodné poznámky a napíšte trojminútovú skladbu bez akejkoľvek inšpirácie. Ale ako môžete hádať, tieto piesne nemusia byť emocionálne viazané. Takže to asi naozaj nebude skvelá kompozícia, ale prakticky povedané, môžem písať kedykoľvek a kdekoľvek!
Jeden z vašich albumov, Four seasons, je inšpirovaný prírodou. Kde vznikla myšlienka? Napríklad lokalita alebo počas diskusie.
V prvom rade som stretol tohto úžasného chlapíka, Hibiki Ichikawa, Japonca s tradičnou japonskou gitarou nazývanou Shamsen. Bol som naozaj inšpirovaný, zamiloval som sa do jeho zvuku a tiež práve vydal svoj prvý album v Spojenom kráľovstve. Tak sme sa porozprávali o možnosti spolupráce so mnou. A našťastie sa mu nápad páčil a tvrdo sme pracovali, pravdepodobne len cez rok. Rozvinuli sme naše nápady na piesne a diskutovali o tom, či by sme mohli urobiť niečo nielen so zvukom Japonska, ale aj so zvukom ročných období, časom, miestom, a pokúsili sme sa vložiť všetky tieto rôzne pocity a emócie do albumu. Trvalo to oveľa dlhšie, ako sme si mysleli, ale výsledkom bolo veľa rôznych emócií a rôznych štýlov a oblastí hudby. Niektoré z nich sú smutné a melancholické. Niektoré z nich sú super hype. Stále ma vzrušujú.
Ako dlho trvali práce na tomto albume? Bolo náročné ho vytvoriť?
Veľmi! Od skúšania a chodenia do štúdia až po výber správneho mikrofónu pre nás – sú to veľmi odlišné nástroje. On používal tradičný japonský nástroj a ja som používal španielsky nástroj. Nahrávanie tých extrémne odlišných zvukov, nástrojov v tej istej miestnosti, v rovnakom štúdiu bolo veľmi náročné začať. Nemal som žiadne skúsenosti so štúdiovým nahrávaním, nemal som žiadne skúsenosti s strihovými prácami, mixovaním, masteringom. Neustále som kládol otázky inžinierom. Áno, som si istý, že nás už omrzel! Myslím, že je plná dobrých spomienok a myslím, že najlepšie na tom je, že sme stále naozaj dobrí priatelia, stále spolu hráme a vždy to znie skvele!
V obľube máte gitary Yamaha. Vďaka čomu sú pre vás zaujímavé?
To je ďalší vtipný príbeh. Keď som začal hrať v akýchsi väčších priestoroch. Potreboval som gitaru zapojiť do PA systému alebo zosilňovača. Predtým som s klasickou gitarou nepoužíval žiadny mikrofón. Tak, ako to má byť, vždy surový zvuk. Ale keď som začal hrať na väčších miestach, potreboval som premietnuť viac zvukov. Išiel som teda do miestneho obchodu s hudobninami a chytil som gitaru Yamaha, aby som experimentoval.
Bol to najlacnejší z nich s názvom C40 a potom som urobil dieru vŕtačkami a nainštaloval som si samostatný mikrofón a snímací systém sám. Nejako sa mi to podarilo pripojiť k môjmu zosilňovaču! Gitara Yamaha je jedným z najlepšie vyvážených nástrojov. V každej polohe, na každej strune, na ktorú hráte, je vždy takmer zaručene dobre vyvážená a nerobí žiadne vtipné, príliš hlasné alebo príliš jemné miesta. Gitaru Yamaha používam už viac ako 10 rokov.
Na akých projektoch pracujete v súčasnosti? Aká je ich idea alebo myšlienka?
V skutočnosti práve pracujem na niekoľkých rôznych projektoch. Pracujem s týmto legendárnym japonským hudobníkom menom TSUJI so sídlom vo Francúzsku. No, je ako viacnásobne ocenený autor a tiež filmový režisér. Myslím, že vydal viac ako 100 kníh v Japonsku a niektoré z nich aj v Európe. Práve s ním pracujem a v júni som bol rezervovaný na malé turné po Francúzsku. To je momentálne môj najväčší projekt.
Práve som vydal debutový singel s mojou novou jednotkou s indickým hráčom na Tabla menom Deepak Venkateshvaran. Tabla je indický prstový bicí nástroj. Začal som s ním spolupracovať ako s novou jednotkou s názvom Fingers HQ a vydal som singel s názvom „Jinglevisation“ – znelka alebo téma podobná riffom, ktorú sme improvizovali a nahrali naživo. To je ďalší projekt, na ktorom pracujem.
Samozrejme pracujem na mojom novom sólovom albume. To je moje hlavné zameranie, ale našťastie som naozaj príliš zaneprázdnený.
A tiež spolupracujem s ďalším spevákom a skladateľom Mojom. Vlastne sme minulý rok vydali náš prvý album s názvom 'Beau Sky' ako jednotka s názvom 'hide 'n' mojoz'.
A samozrejme, veľa festivalov, kam ísť a hrať, dúfajme, že aj tento rok. To všetko je už v dohľadnej dobe nemožné!
Taktiež ponúkate lekcie klasickej gitary. Komu všetkému sú určené? Na aké témy sú zamerané?
Vlastne učím každého, koho zaujíma môj štýl hry na gitare. Toľko rokov som v Londýne – už 25 rokov. Mám niekoľko študentov, ktorí sú napríklad úplný začiatočník a niekoľko malých detí. Mám niekoľko študentov, ktorí majú viac ako 70 rokov a niekoľko poloprofesionálov a ľudí, ktorí chcú ísť na hudobnú školu a tak ďalej. Rád poučím a podelím sa o nápady s kýmkoľvek.
Myslím, že preto, že môj učiteľ bol ku mne taký láskavý a naučil ma takmer všetko. Veľmi si to vážim a chcem to isté urobiť aj svojim študentom, pomôcť im.
Myslím, že keď som prvýkrát spustil svoju elektrickú gitaru so starou gitarou môjho priateľa, nemal som nikoho, kto by ma to naučil. A práve som čítal gitarové časopisy a pozeral videá. Tak som sa to naučil. Učenie sa z Youtube a online lekcií je skvelé, no ešte lepšie je, ak to môžete vidieť, cítiť a počuť hneď vedľa seba. Chcete počuť skutočný zvuk, chcete vidieť skutočného človeka, ktorý robí všetky tie triky. Tak som sa to naučil a som naozaj vďačný.
Pravidelne hrávate na viacerých podujatiach, napríklad na Japonských dnech v Ostravě. Čím sú pre vás zaujímavé? Či už celkovo alebo jedno konkrétne.
Nejako ma objavil jeden z organizátorov. Z ničoho nič mi poslala e-mail a moja okamžitá reakcia bola „Áno“. Aj keď hrám v Spojenom kráľovstve toľko rokov, nebolo veľa príležitostí hrať mimo Spojeného kráľovstva alebo dokonca niektorých malých miest v Spojenom kráľovstve, pokiaľ nepoznáte tých správnych ľudí. Ako som už povedal, veľmi sa teším zo spoznávania nových ľudí, počúvania novej hudby, skúšania nového jedla!
Chcel som zdieľať svoju hudbu s novými ľuďmi. Chcel som si vypočuť novú hudbu na festivaloch, čo je vždy skvelý bonus, pretože ma pozývajú hrať na festival, ale tiež si vypočujem veľa rôznych hudobníkov z celého sveta. Je to ako sen každého hudobníka, však? Takže to milujem – všetky tie vzrušujúce príležitosti a hudbu, jedlo a ľudí a nechajte sa inšpirovať!
Ďakujem za váš čas a za rozhovor.