Dňa 17. 10. 2019 sa konala prezentácia základných téz budúceho parkovania v tejto zóne. Bez sumarizácie projektu dopravného značenia. Bez konkrétnych čísel, bez počtov, bez tvrdých dát.
Jedna z najdôležitejších informácií však odznela hneď na začiatku. Rezidenčná karta neznamená, že vodič má nárok na voľné parkovacie miesto. Taktiež bolo prízvukované, že ak vodič v takto vymedzenej zóne, označenej dopravnou značkou začiatok resp. koniec zóny, zaparkuje mimo stojiska, porušuje cestný zákon. Ak teda nie je parkovacie miesto riadne označené horizontálnym a vertikálnym značením (biele čiary na zemi aj dopravná značka), ale je (hoci aj bezkonfliktne) využívané na parkovanie auta, budú môcť byť tieto vozidlá príslušnými orgánmi v zmysle zákona pokutované.
Atypickým pokusom o participatívne plánovanie bola na tejto udalosti možnosť hlasovať, či prítomní preferujú časové zvýhodnenie domácich od 8 do 16 alebo od 9 do 17. Emócie lokál patriotov z publika však hlásali nonstop 24/7. Subjektívnych názorov však bolo cítiť ešte viac.
Mestská časť Bratislava-Ružinov dňa 30.10.2019 zverejnila na svojich stránkach ďalšie detaily na tému parkovanie 500 bytov. Do praxe vstupuje od 1. decembra časová regulácia päť dní v týždni. Od pondelka 13:00 do piatku 11:00 parkujú len rezidenti. Čísla naďalej absentujú. Argumentačná báza formulovaných riešení ostáva vágna.
Trend regulovania parkovania je síce správny krok, ale bezpochyby nepopulárny.
A práve preto sa treba pri rozhodovaní opierať o exaktné dáta.
Najväčším problémom ostáva, že v 500 bytoch neexituje aktuálny dopravný prieskum. Nie je spočítané, koľko áut je v zóne zaparkovaných počas pracovného dňa, koľko v nočných hodinách a ani koľko počas víkendu. Taktiež nie je zverejnené, koľko parkovacích stojísk bude po zrealizovaní dopravného značenia k dispozícii pre rezidentov a koľko pre návštevníkov? A keby sa táto pokusná zóna nevolala 500 bytov, nevedeli by sme z publikovaných informácií ani koľko bytov sa vo vymedzenej zóne nachádza? Pretože ak je deklarované, že na jeden byt je možné vydať tri parkovacie karty, pri základnom predpoklade 500 bytov pôjde o 1 500 rezidenčných kariet. Nehovoriac o nebytových priestoroch. Bude vôbec toľkoto riadne označených parkovacích miest? Ak má MČ v rukách projekt dopravného značenia, mala by vedieť nato aj exaktne odpovedať.
Ak bilancie týchto tvrdých dát jednoducho nevychádzajú, je potreba zvážiť pozastavenie vydávania druhej alebo aspoň tretej karty na byt, až po vyhodnotení určitej skúšobnej doby. Alebo ak nie je k dispozícii sčítanie statickej dopravy, ktoré by nám tieto fakty zodpovedalo, nemôže sa systém maximalizovať hneď od začiatku. Lebo ozaj nie je zrejmé, koľko záujemcov o rezidenčné karty bude dnes, keď sú vydávané zadarmo a koľko ich bude od celomestského spoplatnenia v roku 2021. Potom bude prvé auto zaberať verejný priestor za 39 EUR na rok, druhé auto za 150 EUR a tretie 500 EUR.
Otázkou tiež ostáva, prečo majitelia garáží majú nárok na rezidenčnú parkovaciu kartu a tí, ktorí majú vyhradené stojisko na konkrétne EČV, už nemajú.
Dnes je predčasné tvrdiť, či sú nastolené riešenia dobré či zlé. Nie je sa totiž o čo oprieť. Čísla absentujú. Škoda. Prax ukáže. Pokus - omyl.
Autor je členom riešiteľského kolektívu koncepcie rozvoja statickej dopravy krajského mesta Trnava.