Ale dopravou sa zaoberám intenzívne aj na Žilinskej župe. Ide o dôležitú kompetenciu, ktorú má kraj. Staráme sa o cesty II. a III. triedy. Sú to najmä tie, ktoré vedú cez mestá a obce a ktoré ich navzájom spájajú. Nejde o významné európske koridory, a predsa si tieto cesty zažívajú svoje najmä od ťažkých a neraz i preťažených tranzitujúcich, prevažne, zahraničných kamiónov. Ale nie o zimnej a letnej údržbe som chcel napísať pár myšlienok. Pod kraj patrí aj financovanie autobusovej dopravy. Nie mestskej, ale prímestskej. Viac ako 400 autobusov, ktoré brázdia naše cesty, prevážajú milióny cestujúcich.
Potiaľto by to bolo fajn, keby tých cestujúcich neubúdalo. Každý rok ich je menej, aj keď sme sa s dopravcami dohodli, že nakúpia nové autobusy s našou podporou. Tie sú už dnes plne klimatizované, komfortné a bezpečnejšie, ako voľakedy. Pamätá si niekto na cestovanie uhorkami (tie známe autobusy RTO)??? (http://ipravda.sk/res/2008/12/30/thumbs/skoda-706-rto-nestandard2.jpg) Mladší už asi len zo starých filmov. Žilinský kraj zase prispel nato, aby boli aj naďalej poskytované zľavy pre seniorov i študentov, a tiež hendikepovaných cestujúcich. Tiež netreba mať so sebou pri každej jazde drobné, pretože sa dá platiť za cestovanie dopravnými kartami so zľavou. No napriek všetkému sa mestá čoraz viac zahlcujú osobnými autami a autobusová doprava stráca tisíce cestujúcich. Je to asi trend, ktorý sa nepodarí zastaviť. Veď každý z nás sa radšej odvezie autom rovno tam, kam potrebuje.
Ale nestanú sa takto autobusy pre naše deti takými raritami, ako spomínané uhorky-busy??? Už dnes sa totiž stáva, že sa rodičia plánujú vybrať na výlet autobusom aj so svojimi deťmi. Minule mi rozprával kamarát, že jeho štvorročný syn ešte necestoval busom a stále ho prosíka, aby sa išli odviezť. Nuž, aj takto sa zmenila doba od čias „uhoriek“...