Máte svojho servisného technika? Ste si istý?
Mám kolegu – servisného technika. Robí to už zopár rokov. Je odborne dobrý. Denne mu telefonuje okolo 200 ľudí. Ako to zvláda? Tak, že väčšinu telefonátov nepríjma. Obvykle zdvihne len tomu, koho má uloženého v kontaktoch a má na neho čas a chuť. Kmeňových zákazníkov má veľa. Väčšinou sa k nim chová ako Igor Matovič. Niektorých zákazníkov má rád. Niektorých nie – nepáčia sa mu. Konkrétni ľudia, alebo konkrétne kolte. Keď na neho niektorí zákazníci príliš tlačia kvôli skorému termínu opravy, sľúbi im termín zajtra. Ale nedodrží termín. Úplne úmyselne. A následne si toho zákazníka zablokuje v telefóne... Práce má dosť – je odborne dobrý a konkurencia je málopočetná....
A mám aj iného kolegu. Tiež je odborne dobrý. Tiež má roboty dosť, ale kmeňových zákazníkov málo. Vie, že je dobrý a že konkurencia je málopočetná. Účtuje si vysoké ceny a to je dôvod, prečo ho mnohí zákazníci už druhýkrát nevolajú...
Pred rokmi som sa jedného servisného technika pýtal: „Máte veľa práce, alebo veľmi veľa práce?“ Odpovedal mi: „Pán Bleho, mám toľko práce, koľko si pripustím...“ (voľne preložené: dôležitý som tu ja, moje zdravie, moje peniaze.... zákazníci sú druhoradí...)
Štvrtý typ je tento: dobre vyzerajúci, čistý, s pekným autom... Ako to robí? Vyberá si prácu. Chce tú jednoduchú, čistú, dobre platenú... nerád rieši problémy. Je v pohode. Jeho zákazníci však často nie...
Piaty typ: starší solídny pán. Poctivý dobrák, má rád ľudí, aj svoju prácu. Robí dôsledne ... a pomaly. Šetrí si zdravie. Ak máte takéhoto servisného technika, je to pre vás výhra, ak si dohodnete termín opravy práve s ním.
Sú aj ďalší starší páni, ktorí už nerobia, alebo len veľmi málo. Kvôli veku a zhoršenému zdravotnému stavu. Takých je dosť.
Iste, existujú aj ďalšie typy živnostníkov, pozitívnych, i negatívnych... Všeobecne však – tých pozitívnych, spoľahlivých, nie drahých a najmä nie preťažených ubúda. Už teraz chýba na Slovensku okolo 500 servisných technikov kotlov. Všetkých vyššie uvedených typov.
Čo s tým? Dobrá rada odborníka: vo vlastnom záujme si preverte, či ten pán, čo bol u vás naposledy kvôli oprave či servisu kotla je ešte schopný a ochotný k vám prísť, keď ho budete potrebovať. Zavolajte mu napríklad kvôli naplánovaniu termínu doporučeného ročného servisu. Keď dostanete vyhýbavú, alebo negatívnu odpoveď tak viete, že si musíte nájsť iného odborníka. Ročný servis kotla viete odložiť o pár týždňov, opravu pokazeného kotla však nie. Aby ste neboli nemilo prekvapený, keď svojho technika budete potrebovať hneď.
Máte teda svojho servisného technika? Ste si istý? Preverte si to. Akútne termíny opráv stoja veľa nervov.... a peňazí. (Lebo môžete narýchlo zohnať často len toho kolegu druhého alebo štvrtého typu.)