Keď klerikálni lídri ako Kuffa, Orosch či Záborská kážu o „svätosti tela“, „čistote ženy“ a „božskom tradičnom poriadku“, človek sa oprávnene pýta:
Odkiaľ berú tú nabubrelú morálnu autoritu? Z Biblie?
Pozrime sa teda, čo Biblia, čiže boh v skutočnosti hovorí o sexe, ženách a „božej morálke“.
1. Lót a incest s vlastnými dcérami (Genesis 19:30–36)
„V tú noc dala staršia dcéra svojmu otcovi vína… a ľahla si k nemu… na druhý deň to isté spravila aj mladšia… a tak Lótovi dve dcéry porodili deti.“
Tento text je príkladom incestu, sexuálneho zneužitia a rodovej deviácie – no neobsahuje žiadne morálne odsúdenie. Naopak – dcéry sú matkami národov (Moab, Ammón), nie incestnými hriešnicami.
A klerikáli dnes hovoria o „pohoršení gender ideológiou“?
2. Ponúkanie dcér nadržanému davu namiesto mužských hostí (Genesis 19:8)
„Hľa, mám dve dcéry, ktoré ešte nepoznali muža. Vyvediem vám ich, aby ste si s nimi robili, čo sa vám páči…“
Lót – údajný „spravodlivý muž“ – ponúka svoje dcéry na znásilnenie, aby ochránil mužských hostí (vraj anjelov). Ženy sú tu vnímané len ako nejaká záloha – ako obyčajný výmenný predmet.
A tento text je stále čítaný ako súčasť „posvätného Písma“.
3. Masová genocída aj detí na príkaz Boha (1 Samuel 15:3)
„Zabi mužov, ženy, deti i dojčatá…“
Toto nie je len vojnový príkaz – toto je bohom autorizovaný holokaust, vrátane nevinných detí. Aká morálka tu platí? Morálka rodovej a náboženskej príslušnosti a slepej poslušnosti, nie skutočnej ľudskosti.
4. Návod na znásilnenie vojnových zajatkýň (Deuteronómium 21:10–14)
„Keď uvidíš medzi zajatcami ženu… privedieš si ju domov… ak sa ti nebude páčiť, prepustíš ju…“
Žena ako vojnová korisť. Návod na obyčajné znásilnenie pod rúškom „sobáša“. A to všetko v „Božom slove“.
5. Ženy ako nečisté po pôrode (Levitikus 12:2–5)
„Po pôrode je žena nečistá sedem dní, ak porodí dievča, štrnásť.“
Nie len pôrod, ale aj narodenie dievčaťa je vnímané ako dvojnásobne nečisté. A cirkev má odvahu dnes hovoriť o „rodovej rovnosti“ alebo „dôstojnosti ženy“?
Odborné komentáre:
Bart D. Ehrman (historik, biblista):
„Mnohé texty Biblie by dnes boli považované za podporu znásilnenia, incestu a genocídy. To, že sú stále uctievané ako sväté, je produkt teologického filtra.“
Richard Dawkins (biológ, kritik náboženstva):
„Starozákonný Boh je najnepríjemnejšia postava fikcie: žiarlivý, krutý, krvilačný etnický čistič, mizogýn, homofób…“
Phyllis Tribleová (feministická teologička):
„Biblia je text, ktorý treba čítať nie ako svätosť, ale ako varovanie pred patriarchálnym násilím.“
Záver: Biblia nie je zdroj skutočnej univerzálnej morálky. Je to predovšetkým zdroj teokratickej moci.
Kresťanskí fundamentalisti dnes vykrikujú o „pornografii na školách“, „zvrátenosti genderu“, „LGBTI+ ideológii“ a „božom tradičnom poriadku“. No ich vlastná „svätá kniha“ obsahuje viac násilia, incestu a sexuálnych zvráteností než hoci ktorá pornografická literatúra.
Nie v mene vedy. Nie v mene empatie. Nie v mene ľudskej dôstojnosti.
Ale v mene dogmatickej kontroly, slepej poslušnosti a patriarchálnej nadvlády.
P.S.
A ešte sa klerikáli pri tom všetkom – pri moralizovaní o vagínach, pohlaviach, celibáte a hriechu – oháňajú kresťanskou „láskou“. No ak sa pozrieme do Biblie bez ružových okuliarov apologetiky, zistíme, že skutočnej, ničím nepodmienenej lásky je tam len maličký zlomok.(2-3%).
Odborné štúdie ukazujú, že väčšina biblických textov operuje s konceptom poslušnosti, trestu, pomsty, genocídy a výlučnosti. Láska je v Biblii podmienená: miluj Boha – inak ťa zabije. Miluj blížneho – ak nie je z iného kmeňa, náboženstva alebo rovnakého pohlavia.
Ako to výstižne pomenoval teológ Jack Nelson-Pallmeyer:
„Biblia je plná božej lásky… ale takmer vždy podmienenej: ak poslúchneš, budeš požehnaný. Ak nie – zhoríš.“
(Jack Nelson-Pallmeyer: „Jesus Against Christianity“, 2001)
V skutočnosti sa Biblia skôr než evanjeliom lásky podobá na staroveký manuál pre xenofóbnu totalitnú vládu: odmeň poslušných, znič odlišných. A v tomto duchu ju aj mnohí dnešní fundamentalisti interpretujú – nie ako výzvu k porozumeniu a zmiereniu, ale ako zbraň na udržiavanie autoritárskeho poriadku podľa primitívnych starovekých biblických predstáv.