Detská indoktrinácia: prečo je nevyhnutné ju konečne začať odstraňovať?

„Najnebezpečnejší je nevzdelaný človek, ktorý si myslí, že vlastní jedinú pravdu.“ — Bertrand Russell

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)


„Dajte mi dieťa do siedmich rokov a ja vám ukážem človeka.“

— Ignác z Loyoly

Táto slávna veta zakladateľa jezuitov nebola prejavom pedagogickej poézie, ale presným popisom stratégie, ako formovať človeka – nie cez argumenty, ale cez vnútorné „naprogramovanie“.

Dnes túto metódu nazývame indoktrinácia. A keď sa uplatňuje na deťoch, je to tichý atentát na ich slobodu myslenia. Ide o proces, ktorý môže mať závažné psychologické aj spoločenské dôsledky – a preto by sa mal konečne začať brať vážne.


Čo je indoktrinácia – a prečo je taká nebezpečná

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z psychologického hľadiska je indoktrinácia systematické vštepovanie presvedčení bez otvorenosti voči pochybnostiam, diskusii alebo alternatívam. Rozdiel medzi vzdelaním a indoktrináciou je zásadný:

• vzdelanie učí racionálne myslieť,

• indoktrinácia učí slepo veriť.

Najčastejšie sa prejavuje v autoritatívnych ideologických systémoch – a typickým príkladom je náboženská alebo ideologická indoktrinácia detí, ktorá sa začína ešte predtým, než si dieťa vôbec uvedomí, že existujú aj iné možnosti.


Psychologické dopady na dieťa

Výskumy a odborné analýzy (napr. Hood, Hill & Spilka, 2009; Hand, 2008) ukazujú, že dlhodobá dogmatická indoktrinácia vedie u detí k:

SkryťVypnúť reklamu

• zníženej schopnosti kritického myslenia – deti nie sú vedené k otázkam, ale k slepému prijímaniu „pravdy“,

• kognitívnej rigidite – dieťa má problém meniť svoje presvedčenia aj tvárou v tvár dôkazom,

• emočnej závislosti od autority – kde správne je len to, čo schváli náboženská, rodičovská či ideologická autorita,

• zvýšenej náchylnosti k manipulácii – pretože chýba schopnosť rozlíšiť názor od faktu,

• nižšej tolerancii k inakosti – indoktrinované deti bývajú neskôr menej empatické voči iným názorom, vieram či identitám.

Ako upozorňuje psychológ Michael Hand vo svojej práci The Ethics of Teaching for Belief:

SkryťVypnúť reklamu

„Ak deti učíme veriť bez pochybností, učíme ich, že rozum nie je spoľahlivý nástroj – a to je forma intelektuálneho mrzačenia.“


Dopady na spoločnosť

Spoločnosť, ktorá vychováva deti k poslušnosti namiesto samostatnosti:

• ľahšie podlieha populizmu a konšpiráciám,

• stráca schopnosť racionálne diskutovať,

• upadá do ideologických vojen a kultúrneho tribalizmu,

• brzdí inováciu a vedecký pokrok, keďže nepriateľom pokroku je vždy dogma.

Takéto spoločnosti sú náchylné na návrat k teokracii, autoritárstvu alebo „silným vodcom“, ktorí nepotrebujú mysliacich občanov, ale verných nasledovníkov.


Ako proti tomu bojovať

SkryťVypnúť reklamu

1. Zaviesť výučbu kritického myslenia a logiky od základnej školy

Deti sa musia naučiť rozlišovať medzi názorom a faktom, medzi dôkazom a vierou.

2. Zrušiť náboženské vzdelávanie vo verejných školách

Viera je súkromná vec – nie verejná norma.

3. Podporiť filozofickú, etickú a historickú výučbu náboženstiev

Učiť o náboženstvách – nie v náboženstve.

4. Oslobodiť deti od nútenej náboženskej participácie

Každý má právo zvoliť si svoj svetonázor – ale nie pred dovŕšením schopnosti samostatného úsudku.

5. Vzdelávať rodičov aj pedagógov

O rizikách dogmatickej výchovy, o význame autonómie a o potrebe kultivovať myslenie, nie poslušnosť.


Nedopusťme, aby sloboda začínala až po strate detstva

„Najnebezpečnejší je nevzdelaný človek, ktorý si myslí, že vlastní jedinú pravdu.“

— Bertrand Russell

Deti sa rodia ako vedci. Kládli by otázky, báli sa menej ako my, pýtali by sa viac, keby sme ich k tomu viedli.

Ale namiesto toho ich často zatvárame do ideologických klietok, kde sa učia, že:

• je len jedna skutočná pravda (tá naša),

• je len jedna pravá autorita (tá naša),

• a že pochybovať je hriech (alebo zrada).

Ak chceme skutočne slobodnú, demokratickú a inovatívnu spoločnosť, musíme prestať vychovávať deti k poslušnosti – a začať ich viesť k zodpovednej samostatnosti.


Nie k slepej viere – ale k tvorivému a kritickému mysleniu.


Odporúčaná odborná literatúra

• Daniel C. Dennett: Vo svojej knihe “Breaking the Spell: Religion as a Natural Phenomenon” (2006) analyzuje náboženstvo z vedeckého hľadiska a upozorňuje na riziká spojené s náboženskou indoktrináciou detí, ktorá môže obmedziť ich schopnosť kritického myslenia a nezávislého rozhodovania.

• Michael Hand: V práci “The Ethics of ‘Teaching for Belief’” (2008) sa zaoberá etickými otázkami spojenými s vyučovaním náboženských presvedčení a diskutuje o hraniciach medzi vzdelávaním a indoktrináciou, pričom zdôrazňuje potrebu podporovať u detí schopnosť samostatného hodnotenia informácií.

• Eamonn Callan: V knihe “Creating Citizens: Political Education and Liberal Democracy” (1997) skúma, ako môže vzdelávanie podporovať demokratické hodnoty a varuje pred praktikami, ktoré môžu viesť k indoktrinácii, čím zdôrazňuje význam otvoreného a kritického vzdelávacieho prostredia.

• Kenneth A. Strike: V článku “Education, Indoctrination, and the State” (1990) analyzuje vzťah medzi vzdelávaním a indoktrináciou, pričom upozorňuje na nebezpečenstvá, ktoré predstavuje štátom podporovaná indoktrinácia pre individuálnu autonómiu a demokratickú spoločnosť.

Vladimír Bojničan

Vladimír Bojničan

Bloger 
Politik
  • Počet článkov:  14
  •  | 
  • Páči sa:  245x

Som sekulárny liberálny demokrat, ateista, úspešný podnikateľ, aktívny účastník novembra 89 ako vysokoškolský študent, mám vysokoškolské vzdelanie - EF SVŠT BA, mám veľké a myslím že aj opodstatnené obavy o ďalší vývoj nielen našej sekulárnej liberálnej demokracie, ale aj racionality ako takej. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

763 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu