Empatia nevzišla z kazateľnice: Kritika kresťanského výkladu o božskom pôvode humanizmu a liberálnej demokracie

„Morálne cítenie a empatia vznikli ako produkt kooperácie v skupinách, dávno pred vznikom civilizácie.“ – Frans de Waal

Empatia nevzišla z kazateľnice: Kritika kresťanského výkladu o božskom pôvode humanizmu a liberálnej demokracie
Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

V čase, keď sa opäť intenzívne diskutuje o hodnotách, ktoré tvoria základ západnej civilizácie, prichádzajú z niektorých strán možno aj dobre mienené, no historicky problematické interpretácie. Jednou z nich je názor, že empatia – ako základ moderného humanizmu a liberálnej demokracie – má svoj pôvod v kresťanstve. Znie to celkom zmierlivo a zároveň povzbudivo, ak by sa takto elegantne dalo premostiť od Krista k humanizmu sociálnemu štátu a liberálnej demokracií. Ale nedá. V skutočnosti je to veľmi nepresný a zavádzajúci výklad dejín.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V nedávnom texte “Spoznáte ich podľa krutosti” od Martina M. Šimečku čítame:

Empatia (…) má svoj pôvod v kresťanstve, ktoré sa v sekulárnej forme premietlo do humanizmu. Z neho potom po vojne vyrástol v západnej Európe sociálny štát a liberálna demokracia.“

Táto veta spája tri základné fenomény – empatiu, kresťanstvo a modernú demokraciu – do jedného plynulého civilizačného príbehu. No práve táto kontinuita je mýtus.


1. Empatia je staršia ako Biblia

Empatia nie je produktom kresťanskej viery. Je to evolučne starobylý mechanizmus, vďaka ktorému dokázali prežiť nielen ľudia, ale aj mnohé iné sociálne druhy. Výskumy neurovedy a evolučnej etiky ukazujú, že základy morálneho cítenia sú prítomné aj u primátov, vlkov, slonov či delfínov.

SkryťVypnúť reklamu

„Morálne cítenie a empatia vznikli ako produkt kooperácie v skupinách, dávno pred vznikom civilizácie.“

– Frans de Waal, primatológ

Je preto anachronické tvrdiť, že empatia „vznikla“ v kresťanstve. Kresťanstvo ju môže duchovne rámcovať, ale nedalo jej vznik. Je to prirodzený ľudský potenciál, nie dar konkrétneho náboženstva.

2. Humanizmus nepochádza z viery, ale z návratu k rozumu

Myšlienka, že humanizmus je „sekulárnou formou kresťanstva“, je historicky neudržateľná. Humanizmus, ako ho poznáme z renesancie a osvietenstva, je vedomý návrat k antickému ideálu človeka – k jeho autonómii, rozumu a schopnosti pochybovať. Nie k poslušnosti a viere vo vyššiu autoritu.

SkryťVypnúť reklamu

Voltaire, Diderot, Rousseau, Kant, Hume – to sú mená, ktoré stáli pri zrode moderného humanizmu. Ich myslenie vzniklo v kritickom konflikte s cirkevnou doktrínou, nie ako jej pokračovanie.

„Humanizmus je antitézou viery v dedičný hriech a poslušnosť voči autorite. Oslobodzuje človeka – nie ho podmaňuje.“

– Umberto Eco

Západná civilizácia nezačala rásť, keď bola pod autoritou cirkvi, ale až keď sa od nej postupne oslobodzovala – najprv filozoficky, morálne, ideologicky a nakoniec aj politicky.


3. Kresťanstvo ako historická brzda empatie

Ak je empatia základom ľudskosti, potom by sme mali skúmať, či bola v dejinách aj systémovo podporovaná. Tu kresťanstvo ako inštitúcia zlyháva:

SkryťVypnúť reklamu

• Inkvizície, križiacke výpravy, upaľovanie “čarodejníc”, prenasledovanie vedcov, heretikov, reformátorov…

• Tisícročné akceptovanie otroctva a to na základe jasných božích príkazov: „Otroci, poslúchajte pozemských pánov s bázňou a chvením z úprimného srdca ako Krista.“ (Ef. 6, 5)1.

• Náboženské vojny, pogromy, xenofóbia, intolerancia voči iným vieram

• Odpor k rovnosti pohlaví, k vede, ku otvorenej a konštruktívnej kritike autority

Empatia v dejinách kresťanstva existovala – ale skôr len ako výnimka. Bola to osobná odvaha jednotlivcov prekročiť dogmu, nie výsledok učenia cirkvi. Tzv. kresťanská láska k blížnemu bola často selektívna: platila pre poslušných členov komunity, nie pre „pohanov“, „čarodejnice“ či „neveriacich v toho správneho boha”.

Ak je dnes empatia univerzálna – teda aj pre ženy, homosexuálov, moslimov, židov či ateistov – je to výsledok sekulárneho rozšírenia ľudských práv, nie evanjelickej tradície.


4. Demokracia sa mohla narodiť až po sekularizácii

Moderná demokracia nestojí na dogme, ale na:

• rovnosti všetkých pred zákonom (nie pred Bohom),

• slobode prejavu a svedomia,

• racionalite a kritickom myslení,

• nezávislosti štátnej moci od náboženskej viery.

Toto rozhodne nie je kresťanská schéma sveta.

Je to výsledok politického a filozofického zápasu so stredovekou autoritou cirkvi. Zápasu, ktorý prebiehal stovky rokov.

„Ak človek dokáže rozpoznať dobro len cez náboženstvo, potom nie je etický, ale len poslušný.“

– Albert Einstein


5. Záver: Nie vďaka, ale napriek

Empatia, humanizmus a demokracia sú civilizačné úspechy ľudskej racionality a etického vývoja, nie priameho dedičstva jedného náboženstva a jedného iracionálneho boha.

Môžeme v nich nájsť inšpiráciu aj pre veriacich – no tváriť sa, že bez kresťanstva by sme nemali súcit, slobodu, sociálny štát a liberálnu demokraciu je prekrúcanie dejín.

Západná civilizácia a jej humanistická empatia a morálka nie sú pokračovaním kazateľne – sú návratom k Európskym koreňom — antickej agore.

Dnes tu máme humanizmus, sociálny, právny, sekulárny, liberálno-demokratický štát nie vďaka Kristovi a jeho cirkvy, ale vďaka Sókratovi, Epiktétovi, Montaignemu, Kantovi a stovkám ďalších, ktorí sa odvážili pýtať a kriticky vystúpiť proti iracionálnej náboženskej dogme.

Vladimír Bojničan

Vladimír Bojničan

Bloger 
Politik
  • Počet článkov:  29
  •  | 
  • Páči sa:  642x

Som sekulárny liberálny demokrat, ateista, úspešný podnikateľ, aktívny účastník novembra 89 ako vysokoškolský študent, mám vysokoškolské vzdelanie - EF SVŠT BA, mám veľké a myslím že aj opodstatnené obavy o ďalší vývoj nielen našej sekulárnej liberálnej demokracie, ale aj racionality ako takej. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,070 článkov
INESS

INESS

107 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu