Kolektívny fanatizmus vs. liberálny individualizmus: Zápas o budúcnosť našej civilizácie

„Ak tolerujeme netoleranciu, netolerantní zničia slobodu všetkých.“ — Karl Popper

Kolektívny fanatizmus vs. liberálny individualizmus: Zápas o budúcnosť našej civilizácie
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

V dejinách ľudstva neexistuje nič, čo by napáchalo viac zla než ideologický a náboženský extrémizmus.

Vojny, terorizmus, genocídy, pogromy, inkvizície, krvavé totality – za všetkým nestálo „zlo v podobe nejakého morálneho chaosu“, ale zlo ako premyslený systém, ktorý mal svoju vieru, ideológiu, vodcu, vyššie poslanie.

A samozrejme pevné presvedčenie, že pravda je len jedna, večná a len tá naša – a všetko, čo jej odporuje, treba nekompromisne zničiť.

Práve preto je kolektívne zdieľaný extrémizmus najväčším nepriateľom každej civilizácie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A práve preto liberálny humanizmus – založený na úcte k jednotlivcovi, rozumu a slobode – je jeho najväčším protipólom.


Zlo konané v mene „dobra“

Najnebezpečnejšie zlo nie je to, ktoré vie, že je zlé.

Najnebezpečnejšie je zlo, ktoré je presvedčené, že koná dobro.

Ktoré masovo vraždí, upaľuje, vešia, troví jedovatým plynom a vyvlastňuje s úsmevom a dobrým pocitom morálnej nadradenosti.

Práve pre toto vznikli:

• krížové výpravy v mene viery,

• džihád v mene posvätného zákona,

• inkvizícia v mene duchovnej čistoty,

• gulagy a komunistické čistky v mene pokrivenej rovnosti,

• holokaust v mene rasovej ideológie,

SkryťVypnúť reklamu

• etnické čistky (Rwanda 1994…)

Za každým masakrom, genocídou či krvavou diktatúrou stáli kolektivistcké ideológie alebo kolektivistické náboženstvá, ktoré vymazali individuálne svedomie v prospech spoločného kolektívneho ideologického programu.

Deindividualizácia: keď človek prestane byť človekom

Extrémizmus nefunguje bez toho, aby v prvom rade zrušil individualitu človeka ako samostatne mysliacu bytosť.

Z jednotlivca sa tak stane „náš brat vo svätej vojne“, „spolubojovník viery“, „ten rasovo čistý kamerad“, „ten správny súdruh“ – alebo naopak „nepriateľ ľudu, alebo národa”, “diabolský heretik“, „liberálny fašista“…

SkryťVypnúť reklamu

Psychológia tento proces nazýva deindividualizácia – strata vlastného morálneho úsudku v mene a v prospech nejakej skupiny.

Po nej nasleduje označenie nepriateľa a jeho dehumanizácia – ten už potom prestáva byť človekom, stane sa len problémom, ktorý je potrebné odstrániť.

Ako napísala Hannah Arendtová:

Najväčšie zlo sa často pácha bez nenávisti – jednoducho z poslušnosti, z povinnosti, z bezmyšlienkovitého nasledovania systému.“


Liberálny humanizmus: hrádza proti zlu

Liberalizmus a humanizmus sú postavené na presnom opaku.

Na viere v to, že jednotlivec má hodnotu sám osebe – bez ohľadu na jeho národnosť, náboženskú príslušnosť, triedu, rasu či pôvod.

SkryťVypnúť reklamu

Že sloboda a zodpovednosť idú ruka v ruke.

A že pochybovanie a nie slepá viera, je znakom civilizovaného myslenia.

Liberál nemôže byť extrémista – lebo jeho hodnotový systém to z princípu vylučuje.

• Neuznáva jedinú pravdu – ale pluralitu názorov.

• Nepotrebuje nepriateľa – ale hľadá porozumenie a dialóg.

• Nebojuje za ideu násilím – ale obhajuje diskusiu a slobodu slova.

• Nepotláča individualitu jednotlivca – ale naopak chráni jeho dôstojnosť a individuálne práva

Preto je extrémizmus taký nebezpečný a liberalizmus taký nenahraditeľný


Kolektívny fanatizmus – či už náboženský, politický alebo nacionálny – je nástroj, ktorým sa z rozumných ľudí stávajú poslušné smrtiace nástroje.

Z rozumu sa stáva slepo uctievaná dogma.

Z otázok a diskusie sa stávajú len úderné fanatické heslá “vytesané do kameňa”.

A z ľudí sa stávajú objekty emočnej manipulácie, xenofóbnej nenávisti a organizovaného násilia.


Liberálny humanizmus je naopak najvyššou formou civilizačnej zrelosti.

Stavia na tom, čo nás robí ľuďmi – racionálnom rozume, empatii, osobnej slobode a zodpovednosti.

Ako povedal Albert Camus:

„Byť slobodný znamená byť zodpovedný. A byť človekom znamená brániť druhého, aj keď s ním nesúhlasím.“

A ako dodal Karl Popper:

„Ak tolerujeme netoleranciu, netolerantní zničia slobodu všetkých.“


Civilizačný zápas pokračuje

Dnes, keď sa svet opäť láme pod tlakom náboženského fanatizmu, konzervatívneho autoritárstva, ideologického dogmatického tribalizmu a výhradne konzervatívnych dezinformácií je viac než kedykoľvek predtým jasné:

Zápas medzi kolektívnym fanatizmom a liberálnym individualizmom nie je len politický spor – je to zápas o samotnú svetlú budúcnosť našej civilizácie.

Buď zvíťazí slobodný, rozmýšľajúci človek.

Alebo zfanatizovaná masa, ktorá už nerozmýšľa – iba slepo verí, poslúcha, ničí a zabíja.

A preto sa dnes znova musíme zodpovedne postaviť fanatickým masám na odpor a prehlásiť:

„Môj vlastný názor mi úplne stačí a nárokujem si právo ho brániť proti akémukoľvek konsenzu, väčšine, kdekoľvek, kedykoľvek a akokoľvek. A každý, kto s tým nesúhlasí, si môže zobrať číslo, postaviť sa do radu a pobozkať mi zadok.“

— Christopher Hitchens

Sláva demokratickej Ukrajine! Liberálno-demokratickým víťazom sláva!




Vladimír Bojničan

Vladimír Bojničan

Bloger 
Politik
  • Počet článkov:  30
  •  | 
  • Páči sa:  652x

Som sekulárny liberálny demokrat, ateista, úspešný podnikateľ, aktívny účastník novembra 89 ako vysokoškolský študent, mám vysokoškolské vzdelanie - EF SVŠT BA, mám veľké a myslím že aj opodstatnené obavy o ďalší vývoj nielen našej sekulárnej liberálnej demokracie, ale aj racionality ako takej. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

INEKO

INEKO

117 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

139 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu