Sekulárne vzdelávanie učí racionálne myslieť. Náboženské iba slepo veriť. A to má potom svoje následky.

Indoktrinácia nie je tréning ako myslieť, ale len čo si myslieť. A to je ten rozdiel medzi vzdelávaním a manipuláciou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Kritické myslenie. Epistemická zrelosť. Argumentačná gramotnosť.

To sú schopnosti, ktoré by mala rozvíjať každá moderná spoločnosť, ak chce prežiť v dobe dezinformácií, populizmu a rýchlo sa meniacich technologických výziev.

Lenže kým sekulárne vzdelávanie tieto schopnosti systematicky pestuje, náboženské vzdelávanie – vo svojej dogmatickej podobe – ich často potláča už v zárodku.

A to nie je len akademický problém. To je civilizačné riziko.


1. Sekulárna škola ako telocvičňa rozumu

V sekulárnom školstve (ak funguje, ako má):

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

• deti kladú otázky – a učia sa hľadať odpovede,

• tvrdia veci – a učia sa ich podkladať dôkazmi,

• počúvajú iné názory – a učia sa s nimi kriticky pracovať.

Vzdelávanie nie je memorovanie dogiem. Je to mentálny tréning – ako si vytvoriť názor, ako ho obhájiť a ako ho aj zmeniť, keď neobstojí vo svetle faktov.

Ako napísal Karl Popper:

„Skutočné vzdelanie nie je o tom, čo si máme myslieť – ale ako myslieť.“


2. Dogmatická viera ako brzda rozumu

V nábožensky orientovanej výchove – obzvlášť tej, ktorá sa zakladá na neomylnosti posvätného textu či autority – sa však deti učia niečo iné:

• Oddaná viera je najvyššia cnosť. Pochybnosť je hriech.

SkryťVypnúť reklamu

• Autorita má vždy pravdu. Kto ju spochybňuje, je nepriateľ.

• Pravda je večná. Hľadanie je zbytočné.


Výskumy ukazujú, že deti vychovávané v prostredí náboženskej dogmatiky:

• horšie rozlišujú realitu od fikcie (Boyer & McCauley, 2014),

• menej používajú analytické myslenie (Gervais & Norenzayan, 2012),

• menej rozvíjajú schopnosť spochybniť vlastné presvedčenia (Knežević & Smederevac, 2020).

„Indoktrinácia nie je učením ako myslieť, ale čo si “správne myslieť”. A to je aj základný rozdiel medzi skutočným vzdelávaním a ideologickou manipuláciou.“


3. Prečo na tom záleží? Lebo žijeme v čase informačného chaosu.

SkryťVypnúť reklamu

Ak deti od malička učíme, že autorita sa nespochybňuje, že pravdu netreba overovať a že pochybnosť je slabosť a hriech – potom z nich vyrastú dospelí, ktorí budú:

• veriť konšpiráciám a dezinformáciám,

• voliť charizmatických populistických manipulátorov,

• nevedieť rozlíšiť medzi faktom a ideologickým balastom,

• odmietať vedu, logiku aj empirické poznanie, ak tieto narúšajú ich svetonázor.

A to už nie je len problém školy. To je problém celej spoločnosti.


4. Evolúcia vybavila ľudí schopnosťou pochybovať – prečo ju stále potláčame?

Z evolučného hľadiska je schopnosť analyzovať, predvídať a korigovať sa jednou z našich najväčších výhod ako druhu.

SkryťVypnúť reklamu

No práve táto schopnosť je systematicky potláčaná, práve v prostredí dogmatických vierovyznaní – kde je cieľom fiktívny „pokoj duše“, nie racionálne hľadanie pravdy.

Ako upozorňuje aj neurovedec Sam Harris:

„Viera bez dôkazu nie je len nečestná – je to intelektuálne zlyhanie. A keď sa stane normou, je to civilizačný kolaps.“


5. Potrebujeme viac kritického rozumu – nie viac iracionálnych modlitieb

Dnešný svet potrebuje nové generácie, ktorá budú vedieť:

• rozmýšľať systémovo,

• vyhodnocovať riziká,

• čeliť komplexite,

• spolupracovať aj cez rozdielne názory.


Takéto nové generácie nevychováme v modlitebniach, kde sa odpovede dávajú skôr, než vôbec padne otázka.

Potrebujeme školy, budované ako laboratóriá racionálneho myslenia – nie ako výrobne poslušných, zakríknutých, nesamostatných, kriticky a analyticky nemysliacich jedincov, bez reálnej šance sa úspešne uplatnenie.


6. Kritické myslenie je vakcína proti manipulácii. A vzdelanie je spôsob, ako ju podať.

Sekulárne vzdelávanie nie je „proti náboženskej viere“.

Je za racionálny rozum, za neustále pochybovanie, za autonómiu analytického myslenia.

A to by malo byť spoločným cieľom každého, komu záleží na budúcnosti bohatej, slobodnej a otvorenej spoločnosti.

„Deti sa rodia ako vedci. Urobme všetko pre to, aby nimi aj zostali.“

— Carl Sagan



Vladimír Bojničan

Vladimír Bojničan

Bloger 
Politik
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  217x

Som sekulárny liberálny demokrat, ateista, úspešný podnikateľ, aktívny účastník novembra 89 ako vysokoškolský študent, mám vysokoškolské vzdelanie - EF SVŠT BA, mám veľké a myslím že aj opodstatnené obavy o ďalší vývoj nielen našej sekulárnej liberálnej demokracie, ale aj racionality ako takej. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

INESS

INESS

106 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

89 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu