Sekulárne vzdelávanie učí racionálne myslieť. Náboženské iba slepo veriť. A to má potom svoje následky.

Indoktrinácia nie je tréning ako myslieť, ale len čo si myslieť. A to je ten rozdiel medzi vzdelávaním a manipuláciou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Kritické myslenie. Epistemická zrelosť. Argumentačná gramotnosť.

To sú schopnosti, ktoré by mala rozvíjať každá moderná spoločnosť, ak chce prežiť v dobe dezinformácií, populizmu a rýchlo sa meniacich technologických výziev.

Lenže kým sekulárne vzdelávanie tieto schopnosti systematicky pestuje, náboženské vzdelávanie – vo svojej dogmatickej podobe – ich často potláča už v zárodku.

A to nie je len akademický problém. To je civilizačné riziko.


1. Sekulárna škola ako telocvičňa rozumu

V sekulárnom školstve (ak funguje, ako má):

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

• deti kladú otázky – a učia sa hľadať odpovede,

• tvrdia veci – a učia sa ich podkladať dôkazmi,

• počúvajú iné názory – a učia sa s nimi kriticky pracovať.

Vzdelávanie nie je memorovanie dogiem. Je to mentálny tréning – ako si vytvoriť názor, ako ho obhájiť a ako ho aj zmeniť, keď neobstojí vo svetle faktov.

Ako napísal Karl Popper:

„Skutočné vzdelanie nie je o tom, čo si máme myslieť – ale ako myslieť.“


2. Dogmatická viera ako brzda rozumu

V nábožensky orientovanej výchove – obzvlášť tej, ktorá sa zakladá na neomylnosti posvätného textu či autority – sa však deti učia niečo iné:

• Oddaná viera je najvyššia cnosť. Pochybnosť je hriech.

SkryťVypnúť reklamu

• Autorita má vždy pravdu. Kto ju spochybňuje, je nepriateľ.

• Pravda je večná. Hľadanie je zbytočné.


Výskumy ukazujú, že deti vychovávané v prostredí náboženskej dogmatiky:

• horšie rozlišujú realitu od fikcie (Boyer & McCauley, 2014),

• menej používajú analytické myslenie (Gervais & Norenzayan, 2012),

• menej rozvíjajú schopnosť spochybniť vlastné presvedčenia (Knežević & Smederevac, 2020).

„Indoktrinácia nie je učením ako myslieť, ale čo si “správne myslieť”. A to je aj základný rozdiel medzi skutočným vzdelávaním a ideologickou manipuláciou.“


3. Prečo na tom záleží? Lebo žijeme v čase informačného chaosu.

SkryťVypnúť reklamu

Ak deti od malička učíme, že autorita sa nespochybňuje, že pravdu netreba overovať a že pochybnosť je slabosť a hriech – potom z nich vyrastú dospelí, ktorí budú:

• veriť konšpiráciám a dezinformáciám,

• voliť charizmatických populistických manipulátorov,

• nevedieť rozlíšiť medzi faktom a ideologickým balastom,

• odmietať vedu, logiku aj empirické poznanie, ak tieto narúšajú ich svetonázor.

A to už nie je len problém školy. To je problém celej spoločnosti.


4. Evolúcia vybavila ľudí schopnosťou pochybovať – prečo ju stále potláčame?

Z evolučného hľadiska je schopnosť analyzovať, predvídať a korigovať sa jednou z našich najväčších výhod ako druhu.

SkryťVypnúť reklamu

No práve táto schopnosť je systematicky potláčaná, práve v prostredí dogmatických vierovyznaní – kde je cieľom fiktívny „pokoj duše“, nie racionálne hľadanie pravdy.

Ako upozorňuje aj neurovedec Sam Harris:

„Viera bez dôkazu nie je len nečestná – je to intelektuálne zlyhanie. A keď sa stane normou, je to civilizačný kolaps.“


5. Potrebujeme viac kritického rozumu – nie viac iracionálnych modlitieb

Dnešný svet potrebuje nové generácie, ktorá budú vedieť:

• rozmýšľať systémovo,

• vyhodnocovať riziká,

• čeliť komplexite,

• spolupracovať aj cez rozdielne názory.


Takéto nové generácie nevychováme v modlitebniach, kde sa odpovede dávajú skôr, než vôbec padne otázka.

Potrebujeme školy, budované ako laboratóriá racionálneho myslenia – nie ako výrobne poslušných, zakríknutých, nesamostatných, kriticky a analyticky nemysliacich jedincov, bez reálnej šance sa úspešne uplatnenie.


6. Kritické myslenie je vakcína proti manipulácii. A vzdelanie je spôsob, ako ju podať.

Sekulárne vzdelávanie nie je „proti náboženskej viere“.

Je za racionálny rozum, za neustále pochybovanie, za autonómiu analytického myslenia.

A to by malo byť spoločným cieľom každého, komu záleží na budúcnosti bohatej, slobodnej a otvorenej spoločnosti.

„Deti sa rodia ako vedci. Urobme všetko pre to, aby nimi aj zostali.“

— Carl Sagan



Vladimír Bojničan

Vladimír Bojničan

Bloger 
Politik
  • Počet článkov:  39
  •  | 
  • Páči sa:  934x

Som sekulárny liberálny demokrat, ateista, úspešný podnikateľ, aktívny účastník novembra 89 ako vysokoškolský študent, mám vysokoškolské vzdelanie - EF SVŠT BA, mám veľké a myslím že aj opodstatnené obavy o ďalší vývoj nielen našej sekulárnej liberálnej demokracie, ale aj racionality ako takej. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,072 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu