Dnes možno ľudstvo rozdeliť z hľadiska jeho kognitívnych schopností a spoločenského vplyvu na tri základné skupiny.
slepo veriacich
osvietených
váhavých, ktorí balansujú medzi týmito dvoma na hrane.
Rozdelenie nie je o politickej príslušnosti, o veku, výške IQ, či vzdelaní – je to o spôsobe myslenia, schopnosti prijímať racionálne fakty a ochote meniť názor, keď sa objavia nové poznatky.
1. Slepo veriaci – svet uzavretej bubliny - “komnaty ozvien” (“echo chambers”)
U tejto skupiny je typické, že žije v názorovej bubline odtrhnutej od racionálnej reality. Slepo prijíma dogmy, ktoré sa stali pevnou súčasťou jej identity, a preto ich nemôže spochybniť bez toho, aby spochybnila samu seba. Kritiku svojho svetonázoru neberie ako príležitosť na zamyslenie, ale ako osobný útok či rúhanie.
Ich základné znaky:
Odmietanie kritiky – náboženské či ideologické presvedčenie považujú za nedotknuteľné.
Absencia sebareflexie – nevidia potrebu meniť sa, pretože veria, že sú tí vyvolení, ktorí už vlastnia tú “pravú božiu pravdu”.
Exkluzivita – cítia sa vyvolení, nadradení a pevne presvedčení, že len tá ich “božia cesta” je tá jediná správna.
Popieranie iných svetonázorov – konkurencia ideí je pre nich akútnou a existenčnou hrozbou, nie prirodzenou súčasťou náboženskej slobody a svetonázorovej plurality.
Náboženskú slobodu v sekulárnej demokracií chápu výhradne len ako svoju svetonázorovú dominanciu, nie rovnosť.
Biblia či iné posvätné texty im dávajú exkluzívny „mandát“ odmietať akúkoľvek kritiku ako útok na božskú autoritu. Preto sú v diskusii prakticky nehybní – ich pozícia je natvrdo a natrvalo zakonzervovaná.
Charakteristické citáty z Biblie a klerikálnych autorít:
• „Kto by sa rúhal menu Hospodinovmu, musí zomrieť.“ (Levitikus 24:16)
• „Ak ťa bude zvádzať tvoj brat… aby si slúžil iným bohom… usmrtíš ho.“ (Deuteronómium 13:6–10)
• „Múdrosť tohto sveta je bláznovstvom u Boha.“ (1. Korinťanom 3:19)
• Félix Sardà y Salvany – španielsky katolícky integrista (19. storočie): „Liberalizmus je v myšlienke absolútnou chybou, a v skutkoch absolútnym neporiadkom… je to ťažký hriech svojou podstatou… smrteľný hriech.“ 
• Francis Schaeffer – evanjelikálny apologéta z USA - svojom diele A Christian Manifesto porovnával sekulárny humanizmus s náboženstvom a vnímal ich ako dva konkurenčne nezmieriteľné celky: „Tieto dve náboženstvá, kresťanstvo a humanizmus, stoja proti sebe ako celky.“
2. Osvietení – svet otvorenej mysle
Osvietenec je presným opakom slepo veriaceho. Základom jeho myslenia je vedecká a filozofická skepsa – teda ochota spochybniť aj svoje vlastné presvedčenia, ak sa objavia nové dôkazy a fakty.
Ich základné znaky:
• Sebareflexia – schopnosť priznať omyl a opraviť ho.
• Otvorenosť zmenám – chápu, že pokrok je možný len vtedy, keď sa staré už prekonané myšlienky nebojíme nahradiť novými - lepšími.
• Hľadanie pravdy – nie potvrdenia svojej starej iracionálnej viery, ale novej racionálnej reality, nech je už akákoľvek.
• Univerzálnosť princípov – sloboda, morálka, rovnosť a racionalita platia pre všetkých, nielen pre tých „našich vyvolených“.
• Humanizmus, sekularita právneho štátu, základné ľudské práva, osobná sloboda, demokracia..
Vďaka osvietencom sme dosiahli vedecký pokrok, vysokú životnú úroveň, slobodu a mier. Sekulárna liberálna demokracia je práve ich vlastným dieťaťom – nie nejakým darom od iracionálnych bohov, ale výsledkom storočí často až krvavého zápasu za právo racionálne myslieť a hovoriť a tvoriť slobodne.
Charakteristické citáty osvietencov:
• Immanuel Kant: „Sapere aude! – Maj odvahu používať vlastný rozum.“
• Voltaire: „Nesúhlasím s tým, čo hovoríš, ale do smrti budem brániť tvoje právo to povedať.“
• Thomas Paine: „Myslenie bez kritiky je ako jesť bez trávenia.“
• Denis Diderot: „Človek bude slobodný až, keď posledný kráľ bude zaškrtený vnútornosťami posledného kňaza.“
• Carl Sagan: „Výnimočné tvrdenia vyžadujú výnimočné dôkazy.“
3. Váhaví – nebezpečný balans na hrane
Najpočetnejšia a najdôležitejšia skupina. Rozhodujúca pre smer, ktorým sa nakoniec západná spoločnosť vydá.
Ak sa “váhaví” priklonia k slepej viere a dogmám, sekulárna liberálna demokracia sa opäť stratí v bahne klerikalizmu, fašizmu, komunizmu alebo anarchie. Ale ak sa priklonia ku osvietenstvu, máme veľkú šancu pokračovať v ceste ku slobode, blahobytu, pokroku a mieru.
Prečo na tom záleží
Za to, že dnes žijeme v mieri, s relatívne vysokou životnou úrovňou a osobnou slobodou, neďakujeme cirkvám, kráľom ani diktátorom – ale práve osvieteneckému mysleniu a sekulárnej liberálnej demokracii.
Strata týchto humanistických a liberálno-demokratických hodnôt by neznamenala návrat do akýsi „zlatých tradičných čias“, ale priamo do stredovekej dogmatickej a autokratickej mentálnej temnoty, z ktorej sa naša civilizácia už neraz musela krvavo vyhrabávať.
Nech je Slovákom neustále výstražnými mementom hnusný, nehumánny a krvavý Tisov klerofašistický štát!
Výzva:
Otázka je jednoduchá:
Ku akej skupine podľa teba patríš ty?
Prosím, napíš to do komentárov! Vopred ďakujem..