Áno, na škole v Šarišských Michaľanoch existovala segregácia, "biele" a "čierne" deti mali svoje vlastné triedy. No nový riaditeľ napravil pomery tak, že deti okrem vyučovania prichádzali do styku v jedálni, na školskom dvore, čiže by som to ani nenazval tak segregáciou ako novými učebnými podmienkami. To sú vyjadrenia samotných učiteľov, že prospech žiakov zo sociálne slabších rodín sa zlepšil, lebo vďaka vlastným triedam mali k nim učitelia špecifický prístup a mohli sa im venovať samostatným tempom.
Tak ako rodičia "bielych" detí, tak treba podotknúť, aj rodičia "čiernych" detí boli spokojní s daným stavom a nikto sa nesťažoval. Učitelia si to rovnako pochvaľovali. Lenže prišiel niekto, kto sa zrejme hrá na riešenie rómskeho problému a výsledok? No súdy sa musia rešpektovať a tak segregovaným triedam je koniec. Ešte aj rómska asistentka, ktorá pozná problémy rómov, nechápe rozhodnutie súdu.
Efekt to bude mať taký, že bude vznikať len ďalšie napätie, budú vznikať trenice medzi rodičmi a nakoniec ostane škola len čisto rómskou školou. A tak či tak sa nevyhneme segregácii. Ke ď budú školy pre "biele" deti a "čierne" deti.
Na Slovensku máme stále strach z Európskej únie a z mimovládnych organizácií a všeliakých uvedomelých činiteľov, na všetko sa používa len slovo rasizmus. Môže sa v tomto prípade hovoriť o rasizme, ak jedna aj druhá strana bola spokojná? Skôr to bol príklad, ako môže existovať školský systém, kde sú slabšie deti, zo slabšieho prostredia začlenené a pracuje sa s nimi. Takto predsa dostanú lepší servis a aj ich výsledky budú lepšie. No to by museli naše mimovládky poznať problém aj z druhej strany a nie len od stola.