India 2006 - Jako doma

(palmove listy, pobyt na pláži, cesta domov)

7.12.2006 21:40

Palmové listy

Do Bangalore som sa vybral najmä preto, aby som navštívil takú zvláštnu knižnicu. Je to knižnica, kde sa miesto kníh povaľujú prastaré palmové listy. Na listoch sú v sanskrite napísané životy ľudí – ich minulosť, prítomnosť aj budúcnosť. V knižnici vraj nie sú listy všetkých ľudí na svete, ale len tých, ktorí si prídu list osobne prevziať.

Cesta autorikšou, trochu hľadania na dlhej ulici... Neverím na tieto veci, ale informácie o palmových listoch ku mne prišli nezávisle od viacerých ľudí ktorých si vážim. Navyše odovzdanie listu by mohlo vyjsť mysticky práve na moje 27 narodeniny a tak mám predsa len trochu zvláštne pocity :)...

Prekladateľ palmových listov je taký normálny týpek – okolo štyridsiatky. Palmový list mi nedal. Má vraj veľa práce s prekladmi a na každý deň naplánované čítania listov od rána až do večera. Môže ma zapísať do poradovníka, ale na radu by som sa dostal až v Marci. Dôveryhodnosti celej záležitosti dodáva aj fakt, že za prečítanie sa platí až na koniec a výšku platby si určuje zákazník... Snažil som sa ho presvedčiť tým, že v Marci už budem doma a do Indie sa tak skoro už možno nedostanem, povedal som mu, že mám práve dnes narodeniny, ale nič nezabralo. Bol odmeraný, neochotný baviť sa, neochotný spraviť výnimku, preskočiť poradovník, či poslať mi informácie poštou. Pre tých, ktorí by to chceli tiež skúsiť mám telefón, kde sa môžu objednať: 91-080-2660 1971 a adresu: Nadi Gruha, Ganjur Sachidananda Murthy, Sri Shuka Nadi Interpreter, No. 33, 5th Main Road, Chamarajpet, Bangalore... (číslo 33 je podľa nového číslovania 136 - napísané tam boli obe). Je to garáž pod pobočkou banky State Bank of India, príp. rodinný byt v tej istej budove nad bankou. Urobil som aj fotku – v prípade záujmu poskytnem...

Keďže jediná vec, kvôli ktorej som do Bangalore prišiel nevyšla, rozhodol som sa pozrieť si botanickú záhradu; mesto je totiž plné áut, hluku, špiny, smogu a ľudí. Záhrada a okolité parky sú na rozdiel od zvyšku mesta naozaj pekné a tak som strávil narodeniny prechádzkou a rozmýšľaním o živote :)...

10.12.2006 8:00

Ďalší deň som opäť strávil v mestskom parku a pešou prechádzkou krížom cez mesto. Bangalore je naozaj dosť o ničom. Z jednej časti je to klasické mesto západnej Európy s perfektnými cestami, McDonaldom a nóbl obchodmi, z ďalšej časti je to Indická klasika a ešte tu je turistické centrum, ktoré som však nenavštívil a tak jediné čo za niečo stálo bola botanická záhrada.

Večer som nastúpil na autobus do mesta Karwar. Prvý krát som sa viezol v autobuse, kde sú aj spacie lôžka (nad sedadlami). Ráno som vystúpil ešte pred Karwarom a chytil lokálny autobus do Gokarny. Je to dedinka ležiaca pri mori, obklopená palmami a plná jednoduchých, ale dobrých reštaurácií a suvenírov. Úzkym chodníkom som sa dostal mimo centrum a došiel až k nádhernej pláži a ubytoval som sa v Sunset Cafe. Bývam v slamenej chalúpke pod palmami (50 SK/noc) asi 15 metrov od mora. Výborné Lassi, výborné jedlo, piesočná pláž, palmy, more, slnko, vtáky, plážové kravy, kopce trčiace z palmových hájov – takto nejako asi vyzerá raj :) Zvyšok výletu strávim určite len tu :)...

Z počutia musím ale bohatým cestovateľom hľadajúcim Európu v Indii, trance music, nočné párty na pláži, sex, drogy, alkohol a zábavy tohto charakteru odporučiť susediacu Kresťanskú časť Indie Goa. Je tam vraj tiež množstvo nádherných pláží, sú tam tisícky cestovateľov a najlacnejšie ubytovanie sa v okolí Vianoc nedá zohnať pod 400 SK/noc. Mimo sezónu to vraj tiež nie je o moc menej; ja sa tam určite nechystám...

11.12.2006 8:40

Včerajšok som strávil prieskumom južných pláží, kúpaním sa, opaľovaním a presýpaním horúceho piesku prstami na nohách :)… Večer sa mi podarilo rozbehať môj MP3 prehrávač a tak sa Indickou plážou v tme rozliehalo najprv ethno a jazzová elektronika a na záver hity ako „Můj čas“, Hana Hegerová - „Pohŕdání“, Vidiek – „Vianoce“, Tri Sestry, Zóna A, Rišo Muller a Louis Armstrong :)... Dal som si dve Indické pivá po 50 SK a vyfajčil toľko tabaku, že ma dnes ráno bolí hlava… Bol to príjemne strávený večer :)...

12.12.2006 8:00

Nakoniec to asi nebol tabak, ale malý úpal – celý deň ma pobolievali oči aj hlava. Máme tu príjemných 36°C, toto miesto je vraj v zime najhorúcejšie miesto v Indii a tak celý deň radšej trávim len na tienenej terase pred reštauráciou debatkami, počúvaním muzičky a pozorovaním vĺn...

13.12.2006 11:30

Komplet celý deň som strávil na pohovke v tieni pri reštaurácii a tupím pohľadom zabodnutým v banánovnikovej streche som sa pokúšal spadnúť do stropu... Nechcelo sa mi ani len pohnúť malíčkom. Počúval som ragga hudbu, bolo mi úplne geniálne, až som nechápal, kde sa vytratil môj prirodzený pohyb, ale bola to príjemná zmena len tak relaxovať, nič nerobiť, neotravovať sa myšlienkami, ležať, usmievať sa :)...

Nutnosť ísť do mesta po lístok na vlak som odkladal s každou ďalšou hodinou... Okrem toho, že sa mi vôbec nechcelo prerušiť ten nádherný kľud a bol na to aj reálny dôvod – ak som mal naozaj úpal, nie je najlepší nápad špacírovať po najostrejšom slnku (aj keď doobeda som si hodinku vo vode nedokázal odpustiť)...

O piatej som sa pomaly zdvihol a v chalupe premýšľam, či návštevu mesta ešte o deň neposuniem... Aj keď mi je nádherne, napadlo ma či v tom teple pri mori nemám aj zvýšenú teplotu... Zo zaujímavosti si pchám teplomer pod pazuchu... Hm.. nuž nepovedal by som, že disponujem až toľkými stupňami pána Celzia :)... Cítim sa okrem príjemnej lenivosti tak ako celý deň úplne fajn, ale 39,7 °C nie je naozaj až tak málo a tak v turistickom sprievodcovi rýchlo študujem čo s úpalom. Po pohľade na ruky som navyše zistil prítomnosť drobných červených vyrážok na celom tele – asi dáka alergická reakcia na slnko... Podľa sprievodcu vraj potrebujem hlavne chlad s tak musím asi nájsť dáku klimatizovanú miestnosť. Hodil som svoj dvadsať kilový ruksak na plecia a hybaj do dediny.

Cestou stretávam Slováka z Banskej Bystrice – že sme krajania spoznal podľa ruksaku. Obom nám pri debate skáču do viet anglické slovíčka. Po polhodinovej ceste do dediny mám pred vstupom do Gokarny pocit akoby som stál uprostred obrovskej haly, kde spievajú deti dáky chorál... To už asi trochu pracuje psychika... Aj keď deti nevidím priamo pred uličkou je dáka Hinduistická hala – asi to šlo odtiaľ...

Pri hľadaní ubytovania som narazil na ambulanciu a tak som zašiel zistiť, čo presne mi je... Tlak je OK, teplota 40 °C a pán doktor to odhaduje na horúčku Dengue. Vraví, že môžeme počkať maximálne 2 dni, ale ak sa to nezlepší, alebo začnem mať navyše problémy so zrážaním krvi, budem musieť ísť do nemocnice vo väčšom meste. On nemá vybavenie ani na štandardné krvné testy. Nechcem mu veriť, radšej zostanem pri tom úpale, ale kúpil som si od neho dáke tabletky a pre istotu zavolal na Slovensko rodinnej doktorskej on-line podpore. Mame radšej nevolám – nechcem ju vystrašiť. Podľa informácií na internete – aj keď na Dengue neexistuje liečba, umierajú prevažne len deti a slabší jedinci. Pokiaľ nemám tú česť a nedostal som hemoragickú formu, nemal by to byť veľký problém... V noci vypúšťam litre potu, ale inak je spánok relatívne kľudný. Ráno mi teplota klesla pod 37°C, ale vyrážky pretrvávajú...

14.12.2006 9:20

Včerajší deň – jedlo, izba, spánok, jedlo, nuda, ale prežil som to. V noci som sa tak nepotil ako predošlú noc, ale spánok bol nekľudný. Dnes ráno mi teplota opäť stúpla (37,8 °C), vyrážky pretrvávajú...

15.12.2006 10:30

Cez deň sa to vlieklo... Pretože mám stále teplotu aj vyrážky posiela ma doktor aspoň na krvné testy do mesta Kumta. Na papieriku žiada o rozbor krvi a testy na Maláriu a Dengue... V noci som spal len od 20:00 do 22:00 a chvíľu nad ránom. Je to asi preto tak, že celé dni nič nerobím a tak telo nepotrebuje toľko odpočinku. Dnes ráno som sa rozhodol na krvné testy neísť. Vyrážky trochu zbledli a ak to bol len úpal, nezdá sa mi dobré voziť sa cez deň autobusom a hľadať po meste testovača krvi... Požičal som si knihu K-PAX, idem si čítať :)...

16.12.2006 15:00

Čítal som knihu a večer som sa bol pozrieť na mojej pláži (Kuddle Beach). Dnes ráno sa vyrážky úplne vytratili, čítal som si Protov príbeh a opäť som sa prišiel pozrieť na Kuddle Beach.

17.12.2006 9:10

Ráno som sa presunul aj s batohom späť na pláž. Bývam opäť v slamenej chalúpke pod palmami. Je mi fajn... Pozerám vlny... O týždeň budú Vianoce... Verím Jonathanovi Livingstovnovi, žiť chcem na K-PAXe a na víkendy bych sa rád vracal svetelnými lúčmi domov...

20.12.2006 12:30

Lúčim sa s ďalším miestom... Gokarna... More, vlny, piesok, kľud, pokoj, slnko, úsmev, pierko, palmi, do ďaleka zahľadený ľudia, myšlienky, spomienky, fajn muzička, tu by som vedel ostať nádherne dlho... Sladký život....

23.12.2006

Ráno som dorazil do Mumbai. Prešiel som sa obrovským mestom a kúpil ako suvenír dve vodné fajky. Večer sa vraciam na letisko. Mám v sebe úplne veselý pocit... Behám po uliciach, míňam posledné rupie, zhováram sa s obchodníkmi, smejem sa, nechtiac zjednávam cenu granátového jablka z 13 korún na 12 :)...

Na letisku je zvláštny kľud... Nikto sa neponáhľa, nehrá tu žiadna hudba... Veľa ľudí rozbaľuje po rentgéne batožinu a tak sa usmievam na colníkov, ktorí vidia okrem iného obrysy dvoch kovových fajok, ktoré môžu pripomínať všeličo... Pozreli sa na mňa, tiež sa usmiali a pustili ma bez rozbaľovania ďalej :)...

Nakoniec som úspešne zvládol všetky ceremónie okolo odletu a nasadol do obrovského lietadla. Každý cestujúci môže na vlastnej malej obrazovke sledovať filmy, počúvať hudbu, hrať sa jednoduché počítačové hry, alebo pozerať na mape trasu lietadla a informácie o lete... Štartujeme pri rýchlosti 450 km/h... Je to riadna pecka... Železný obor sa odlepil od zeme... Maximálna výška počas letu bola 12 000 metrov nad morom a maximálna rýchlosť 950 km/h. Vonku je teplota mínus 63 stupňov... Na mape vidím ako unikáme východu slnka... Chvíľami nekľudne spím – vzduch v lietadle je neuveriteľne suchý...

Ráno sme dorazili do Zurichu. Uvedomil som si, že sú Vianoce... Vzduch má nádhernú Európsku teplotu a vlhkosť. Všetci majú zimné bundy a šály, len ja pobehujem v krátkom tričku :)...

Zvláštne - som ešte ďaleko od domova, ale už sa cítim ako doma... Prestupujem na lietadlo do Prahy... Rozprávam sa so sympatickou spolusediacou :)... Po desiatich minútach rozhovoru v angličtine sa ma spýtala odkiaľ som a po tejto informácii navrhla “Jóó, tak to můžem mluvit po našem” :)...

Štartovali sme v úplne zamračenom počasí, vleteli sme do mrakov a keď sme z nich vyleteli naskytol sa nám nádherný pohľad na nekonečné mraky a východ slnka :)… Aj najnižšie doliny Álp však boli vyššie ako oblačnosť a tak som ich videl komplet ako na dlani :)...

Pristávame v Prahe... Československo – nádherná krajina :)… Všade je neuveriteľný predvianočný kľud... Na uliciach je len pár ľudí, všade je ticho a čisto... Je to tu skvelé...

So Žanetkou sme sa stavili v miestnej hospůdke - knedlo, vepřo, zelí a dve Plzne - báseň, žalúdok spieva – tak to bol najlepší zákusok za posledné tri mesiace :)...

Podarilo sa mi chytiť zrýchlený vlak do Žiliny... Môj časový posun štyri a pol hodiny si uvedomujem dvojako – tma prišla tak isto ako v Indii – vyzerá to akoby bolo osem hodín, rozdiel však je, že doma máme len pár hodín poobede...

V Žiline mi nedalo a vybral som sa na prechádzku do mesta... Pozerám sa na všetko ako prvý krát... Stavil som sa aj v robote, ale všetci sú už preč... To isté som spravil v Kysuci... Vystúpil som pri parku a kochal som sa nádherným tichým a čistým mestečkom... Po ceste som sa stavil v Mamutku :)… Pekný pocit stretnúť opäť kamarátov... Všetci vyzerajú veselý a vo Vianočnej nálade... Skvelá debatka s Rudom...

Príchod domov bol úžasný :)... Dlho do noci sa pri geniálnych palacinkách a voňavej sírskej fajke rozprávam s mamou...

Je mi úplne, úplne skvele, mám Vás rád :)…

Jako.

Marian Bracinik

Jalovice bežali po stráni, keď obloha vyjavila dúhu. Jemný dážď orosil podbeľ  a hrach. Babka vycerila tesáky a ostrým pohľadom pokosila lúku. Jalovice zosmutneli.Jako.     Zoznam autorových rubrík:  Kolumbia 2014/15India 2006Ukrajina 2005