Práve teraz rezonuje v médiách výber elektronického mýta na Slovensku súkromnou firmou SkyToll. Verejne je dostupné aj porovnanie ročných nákladov na elektronické mýto na Slovensku a v Českej republike. Na porovnanie som uložil obrázok z webu Doprava na Slovensku. Náklady na Slovensku predstavujú ročne 106 mil. Eur. To je oproti Českej republike o 63 mil. Eur za rok viac. Dozvedeli sme sa, že štátu ( Národnej diaľničnej spoločnosti ) ide z tejto sumy cca 45 %.

Zároveň spoločnosť, ktorá na Slovensku vyberá mýto zakúpila súkromné vozidlá a zabezpečila ich úpravu vo farbách Policajného zboru. Vozidlo súkromnej spoločnosti šoféruje policajt. Vo vozidle má za spolujazdca pracovníka súkromnej spoločnosti. Tento pracovník má mimo iného za úlohu vyberať nedoplatok za úhradu mýta, teda poplatok za to, koľko ste prešli km bez zaplateného mýta. Pokutu za tento priestupok udeľuje policajt.
Z hľadiska policajta je služba s civilným pracovníkom súkromnej spoločnosti dosť riziková. Najmä pri možných služobných zákrokoch, kde je policajt povinný zakročiť, ale civilný pracovník súkromnej spoločnosti samozrejme nie, najmä ak by mal riskovať svoj život a zdravie. Polícia v tej dobe zareagovala flexibilne a zmenila svoj interný predpis ohľadne hliadok dopravnej polície, kde môže byť hliadka polície aj jednočlenná... Predpis je na internete, kvôli tomu, ak by ma zase chceli k tomu vypočuť :- (
A teraz príde chuťovka. Na oficiálnej stránke spoločnosti SkyToll je potvrdené, že palubná jednotka zbiera údaje o polohe vozidla. Samozrejme kvôli výberu mýta od počtu prejdených kilometrov.
Ďalej na oficiálnej stránke www.emyto.sk je informácia koľko ciest je pokrytých systémom výberu mýta. Citujem: " od 1. januára 2010 prevádzkuje SkyToll jeden z najmodernejších elektronických mýtnych systémov na svete, ktorý radí Slovensko medzi lídrov v oblasti elektronického výberu mýta. Systém pokrýva najrozsiahlejšiu cestnú sieť v EU, takmer 17 600 kilometrov vymedzených úsekov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I., II. a III. triedy. " Zákon č. 474/2013 o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií uvádza v § 27/1c nulovú sadzbu mýta na cestách II a III. triedy. Je však zaujímavé, že aj tu musíte mať zapnutú palubnú jednotku, inak riskujete pokutu za priestupok.
Teda, zhrňme si to. Aj na cestách s nulovou sadzbou mýta musíte mať zapnutú palubnú jednotku. To znamená, že spoločnosť Skytoll je prostredníctvom tohto systému používajúceho aj satelitnú GPS technológiu informovaná o pohybe Vášho súkromného vozidla lepšie ako samotná Polícia.
Ako nakladá táto súkromná spoločnosť s týmito údajmi ? Sú zabezpečené voči zneužitiu ? Prečo vôbec má právo disponovať súkromná spoločnosť údajmi z prevádzky vozidiel iných spoločností ? Slovenská republika zverila výber a uchovávanie citlivých údajov týkajúcich sa vašich súkromných vozidiel spoločnosti prevádzkujúcej elektronický mýtny systém. Riešime, že policajti sú pod drobnohľadom týkajúcim sa lustrácií, ale na druhej strane existuje súkromná firma, ktorá sa nikomu nemusí zodpovedať.