Slovenská pedagogická veda žije svojim vnútorným životom, obohacuje sa o mladú krv.. Profesori a školitelia zabezpečujú svojich nástupcov, odborníkov pre výučbu na vysokých školách. Pribúdajú docentky a docenti. Habilitačné konania sa uskutočňujú spravidla kabinetným štýlom, pred komisiou, ale bez, alebo len s minimálnou účasťou širšej komunity. Rovnako malý až nulový záujem je o habilitačné práce (HP) ex post, ak je k nim vôbec umožnený prístup (napr. „Nezverejnená habilitačná práca: Súčasná rodina v edukačnej reflexii. Autorka Mendelová Eleonóra“ https://opac.crzp.sk/?fn=detailBiblioFormChildQ7ERQ&sid=8FB2D940AC6DC9A37E80A9876A0C&seo=CRZP-detail-kniha).
Je potom logické, že HP, ich predmet, obsah, rozsah, forma a kvalita nie sú predmetom diskurzu. Štúdium niektorých dostupných HP nedáva čitateľovi dôvod na spokojnosť, skôr naopak. HP by mala spĺňať isté štandardy. No v niektorých prípadoch, podľa niektorých parametrov nedosahuje úroveň ani diplomovej práce. Aby sme vyvrátili hypotézu, že uvedené tvrdenia sú iba našimi apriórnymi postulátmi, budeme ctenú čitateľskú verejnosť informovať o našich zisteniach.
Niektoré konkrétne “nálezy” pri diagnostike HP sú o to prekvapujúcejšie, že podmienkami na získanie titulu “docent/ka” sú (okrem iného): vedecká hodnosť „CSc.“ alebo akademický titul „PhD.“, autorstvo najmenej dvadsiatich pôvodných vedeckých prác a podobne. Je podivné, že tá (alebo ten), ktorá je autorkou mnohého z vyššie uvedeného, vyprodukuje vo svojej HP to, čo budeme postupne prezentovať v tomto a v ďalších článkoch. Za relevantné obdobie sme zvolili ostatných 20 rokov.
Na prahu tohto intervalu (rok 2004) sa uskutočnilo konanie v Nitre, kde habilitantka PhDr. E.P., CSc. obhajovala svoju HP „Sexuálna výchova a výchova k manželstvu a rodičovstvu ako prvok humanizácie výchovy a vzdelávania“ (160 strán) k získaniu vedecko pedagogickej hodnosti docent(ka) v odbore pedagogika.
Na jednej strane, odborné pedagogické, edukačné, vzdelávacie, výchovné a didaktické aspekty textu uvedenej HP možno budú diskutované príslušnými špecialistami. Na druhej strane, svoj názor na
formálnu stránku, napr. na dodržiavanie pravidiel pravopisu, je kompetentný vytvoriť si aj (čerstvý) maturant/ka a
dodržiavanie pravidiel publikovania vedeckého textu si vytvorí už študent 3. ročníka VŠ, ako autor svojej bakalárskej práce.
Predmetom nášho pojednania bude rešpektovanie pravidiel uvádzania bibliografických záznamov (BZ). V predmetnej HP je časť „10 Literatúra“ na posledných troch stranách. Ide o zoznam 44 očíslovaných BZ.

V období pred napísaním a obhajobou HP (2004) boli k dispozícii najmenej tri zdroje o tom, ako uvádzať preštudované zdroje (Turek 1998 a 1999, Katuščák, D. 1998).
Autori píšu o vtedy platnej norme ČSN 01 0197, o tom že pri každom citáte. voľnej reprodukcii myšlienky je potrebné uviesť prameň, pretože v opačnom príade sa jedná o krádež. Aj toto pravidlo habilitantka v mnohých prípadoch porušila. Napr. na strane 14 cituje Masarykove slová v úvodzovkách, ale bez uvedenia strany v pôvodnom diele (dielo nie je ani v autorkinej „Literatúre“). Podobne aj na strane 15, 23 a inde,
Upozorňuje sa aj na trivialitu akou je skontrolovať si, či sú naozaj uvedené všetky zdroje, no na strane 53 v HP bez odkazu na zdroje v časti „Literatúra“ čítame pasáže s odkazom na Kačáni-ho (2002) a Štepitovú (1984), v „Literatúre“ nenájditeľných.:
To, že je povinné uviesť všetky literárne pramene v texte práce použité, zoradené podľa priezviska autora v abecednom poradí a BEZ poradového čísla, akosi habilitantke (a oponentom?) uniklo. Pritom vo fonde knižnice pracoviska habilitantky, t.j. UKF, kde bola zamestnaná od r. 1995, sú doteraz 3 (tri) exempláre diela Turek 1999, evidované ako P19949, 001/Tur, Študovňa Dražovská).
Aby sme minimalizovali nároky na identifikáciu BZ, vytvorili sme pre účely tohto článku jednoduchú schému. Pri každom diele sa pýtame na (iba) päť atribútov:
KTO, ČO napísal, napr. TUREK, I. Ako písať záverečnú prácu.
KTO, KDE, KEDY (napísané) vydal, napr. Metodické centrum, Bratislava 1999.
Porovnanie tohto BZ-minima s autorkinou BZ-skutočnosťou ukázalo, že 6 (slovom šesť) zo všetkých 44 BZ vyhovelo uvedenému kritériu, t.j. 14%.
Okrem autorkiných špecifík, na ktoré sme už poukázali, predkladáme porovnanie vybraných BZ habilitantky (H-ka) s verejne dostupnými údajmi (VDU) o predmetných dielach. (Pre VŠ pedagogičky ide o cenný didaktický materiál pri výučbe: študenti tu nájdu aj niektoré ďalšie nemenej pozoruhodné bibliografické úkazy, ktorým by sa mali pri písaní vlastných diel vyhnúť.)
H-ka: záznam č. 3: Šíma, J. Sexuálni revoluce? Praha 1933, s. 95-96
VDU: Jaroslav Šíma, Sexuální revoluce? Sociologický příspěvek k veřejné diskusi o sexuální mravnosti. Vytiskl Antonín Lapáček, Praha, 1933.
Záver: názov diela uvedený habilitantkou je neúplný, chýba vydavateľ
H-ka: záznam č. 5: Tomášek, F. Pedagogika. Olomouc. 1947, s. 159-201
VDU: Tomášek F. Pedagogika: Úvod do pedagogické praxe. vydavatel Matice cyrilometodějská, Vydáno: 1947, Počet stran: 372
Záver: Neúplný názov, chýba vydavateľ
Plný text dostupný na
H-ka: záznam č. 11: Nilsson, A., Sandstrom, B. The best thing is getting to know what others think..Stockholm: National Agency for education
VDU: Nilsson A, Sandstrom B. The best thing is getting to know what others think: a summary of quality assessment of sex education in 80 Swedish schools. Stockholm: National Agency for Education, 2001.
Záver: Neúplný názov, chýba rok vydania
H-ka: záznam č. 13: Mellan, J. Sexuálna výchova. Česká škola: príloha mesačníka pre učiteľov. Praha. 1995
VDU: Brzek, A., Mellan, J.: Soustavná sexuální výchova. Projekt na základních a středních školách. Česká škola, 1,1995,10, příl. Str. 11-14.
Záver: chýba meno prvého autora, názov je neúplný, chýba ročník, číslo a strany v časopise
H-ka: záznam č.20: Višňovský, Ľ. Základy školskej pedagogiky. IRIS. s. 127
VDU: (z knižnice UKF Nitra) Základy školskej pedagogiky. Ľudovít Višňovský, Vladislav Kačáni a kol. - Bratislava : Iris, 2000. - 227 s. ISBN 80-89018-25-4.
17 kusov, sign 37/Viš
Záver: chýbajú spoluautori, miesto vydania a rok vydania
H-ka: záznam č.22: Poliaková, E. Problémy a perspektívy sexuálnej výchovy. In Výchova k manželstvu a rodičovstvu a etike intímnych vzťahov. Nitra 1996. ISBN 80- 967339-8-2
VDU (cvtisr a knižnica svkk Košice):
Výchova k rodičovstvu, manželstvu a etike intímnych vzťahov. K projektu „Profesiálna príprava pre výchovné a vzdelávacie pôsobenie na deti v otázkach rodičovstva, manželstva a etiky intímnych vzťahov" Autori: Eva Poliaková, Peter Konečný, Jana Ondrová - [1. vyd.] - Nitra : SlovDidac, 1996 - 237 s. ISBN:80-967339-8-2
Záver: chýba rozpätie strán príspevku autorky, názov zborníka je chybný, chýbajú editor/i alebo autori, chýba vydavateľ
Pripájame sken názvu z titulnej strany

H-ka: záznam č. 36: Sorenson, R. Adolescent sexuality in contemporary America. New York: World 1973
VDU: Adolescent Sexuality in Contemporary America: Personal Values and Sexual Behavior, Ages, Thirteen to Nineteen, Robert C. Sorensen
New York, NY: World Publishing Co., 1973. 549 strán
Záver: chybné priezvisko autora, neúplný názov, chybný názov vydavateľa
H-ka: záznam č. 37: Marmor Ch. Sexuality: A Biopsychosocial Approach. Palgrave MacMillan 2004, s. 134. ISBN 0-333-78648-3
VDU: Sexuality : A Biopsychosocial Approach / Chess Denman. - New York : Palgrave, 2004. - 368 s. - ISBN 0-333-78648-3.
MARC záznam knižnice UKF: 210 $a New York $c Palgrave $d 2004, neobsahuje „MacMillan“. Z katalógu knižnice UKF: prír. číslo P62606, sign. 613/Den dokazuje, že autor je Ch. Denman.
Záver: chybné meno autora, aj názov vydavateľa, chýba miesto vydania
H-ka: záznam č. 39: Bauman, Z. Tekutá modernita. Praha:Grada 2000, s. 17
VDU: Tekutá modernita, Zygmunt Bauman, Vydáno: 2002, Mladá fronta
Originální název: The Liquid Modernity, 2000, Překlad: S. M. Blumfeld
Počet stran: 343
Záver: chybný názov vydavateľa, aj rok vydania (v r. 2000 bol vydaný angl. orig.).
PDF dostupný na: https://giuseppecapograssi.files.wordpress.com/2014/01/bauman-liquid-modernity.pdf
H-ka: záznam č. 44: Lasahn, R. Pedagogika. Bratislava 1992, s. 59-61
VDU: Úvod do pedagogiky / Rudolf Lassahn; prel. Peter Ondrejkovič. - 1. vyd. - Bratislava : SPN, 1992. - 178 s. - ISBN 80-08-01827-5
Záver: chybné priezvisko autora. chybný názov diela, chýbajúci vydavateľ diela.
Súhrn:
Na týchto 10 ukážkach sme exemplifikovali spôsob uvádzania BZ vo vybranej habilitačnej práci z odboru pedagogika. Vo všetkých parametroch sú dokázateľné odchýlky od pôvodných publikácií. Svedčí to o nízkej kvalite tejto časti HP, a nepriamo to vyvoláva pochybnosti o kvalite celej práce. V súvislosti s otázkou: „Môže vecne kvalitný odborný text vytvoriť osoba, ktorá nie je schopná zabezpečiť kvalitu v jednoduchých formálnych aspektoch práce?“ možno postaviť viacero hypotéz týkajúcich sa kvality prípravy budúcich docentiek a docentov pedagogiky a nárokov, ktoré kladú oponenti a členovia komisií a vedeckých rád VŠ v SR na predkladané habilitačné práce v ostatných rokoch.
Literatúra
KATUŠČÁK, D. 1998 Ako písať vysokoškolské a kvalifikačné práce: ako písať seminárne a ročníkové práce, práce študentskej vedeckej a odbornej činnosti, diplomové, záverečné a atestačné práce a dizertácie. Bratislava : Stimul, 119 s. ISBN 80-85697-82-3
TUREK, I. 1998. Učiteľ a pedagogický výskum. 2. preprac. vyd. Bratislava : Metodické centrum, 119 s. ISBN 80-8052-013-5.
TUREK, I. 1999. Ako písať záverečnú prácu. 2.upr.vyd. Bratislava : Metodické centrum, - 28 s. - ISBN 80-8052-045-3.