
Prešovská Kalvária
Kto nevidel Prešovskú Kalváriu na vlastné oči tak mu jú trochu priblížim.
Popis kaplniek:
1. Zastavenie - Posledná večera
Kaplnka vznikla r.1886 čo je možne si všimnúť na prvý pohľad plus iniciály donátorky stavby Márie Szalokyovej (rod. Bercsikovej). Financovala postavenie kaplnky, ktoré sa koncom 19. storočia dostalo číslo I a tak sa stalo počiatkom 14 dielnej pobožnej krížovej cesty. Architektúra je jednoduchého hranolového tvaru so sedlovou strechou. Nad hlavnou fasádou sa dvíha trojuholníkový štít, v tympanone s oválnou kartušou, v ktorej je reliéf symbolov Eucharistie (kalich a hostia). Nad štítom je jednoduchý kovový kríž.
2. Zastavenie - Ježiš sa modlí v Getsemanskej záhrade
Len o kúsok vyššie nad prvou kaplnkou, stále na úpätí kopca, zbadáme kaplnku číslo II. Túto kaplnku postavili ako vôbec prvú stavbu zo súboru Prešovskej kalvárie. Vznikla roku 1721 s pomocou baróna Samuela Dessewffyho. Má obdĺžnikový tvar a je zasadená do masívu kopca. Portál je podkovitého tvaru s bočnými pilastrami a klenákom vo vrchole. V trojuholníkovom štíte nás upúta oválna kartuša, určená pre umiestnenie erbu donátora. Bohužiaľ erb sa zachoval už len vo fragmentárnej podobe, ale rám kartuše s rastlinným dekórom, ornamentom tvaru mušle a rozvilinami v podobe palmových listov, je dobre čitateľný.
3. Zastavenie - Ježiš pred veľkňazom Annašom
Smerom doľava od kaplnky č.II sa dostaneme k ďalšej kaplnke. Architektúrou je podobná predchádzajúcej, ale je kratšia a preto je na bočných fasádach iba jedno ozdobné zrkadlo s karnisovým vzorom. Erb, ktorý sa vyníma na kartuši, s najväčšou pravdepodobnosťou patril Ignácovi Staberhofferovi (bol to cisársky radca a riaditeľ smolnických baní.)
(Reliéf Ježiša pred veľkňazom Annášom)
Kaplnka Sväté schody
Táto kaplnka je iná ako ostatné na tejto Kalvárií. Dejová línia pašiového cyklu krížovej cesty je tu prerušená. Aj keď má kaplnka podobu Pilátovho domu, dnu sa ukrýva súsošie Piety (bola do kaplnky umiestnená až v roku 1904). Pašiová postupnosť pokračuje v nasledujúcej kaplnke č.IV. Kaplnku Svätých schodov dal postaviť Karol Radzwill roku 1765, bol to jeho prejav vďaky Prešovčanom za poskytnutý azyl.) Tvar obdĺžnikovej spodnej časti, ktorú ústi na kopci do kruhovej rotundy, zaklenutej kupolou. Nad ňou zo strechy stojí subtílna lucerna. Celá fasáda pripomína roztvorenú náruč, ktorá prijíma pútnikov.
(Horná časť Kaplnky Svätých schodov)
4. Zastavenie - Bičovanie Ježiša
Táto stavba bola postavená v roku 1767 spolu s ďalšími kaplnkami areálu Kalvárie. Nachádza sa smerom doľava od kaplnky Svätých schodov. (Kaplnka počas obnovy bola označená ako č. IV, ktorá bola vykonaná roku 2009). Achritektúrou je skoro totožná s kaplnkou č. III s rozdielom, že zadná fasáda je ozdobená obdĺžnikovým zrkadlom sedlového typu. V tympanone štítu sa nachádza na výšku orientovaný oválny medailón s profilovaným orámovaním, trojlístkom a mušľami. Bohužiaľ erb v medailóne nie je zachovaný a tým pádom ani donátor nie je známy.
5. a 6. Zastavenie - Ecce Homo (hore) a Korunovanie Krista tŕňovou korunou (na prízemí)
Toto je jedna z troch väčších kaplniek . Nachádza sa medzi kaplnkou Svätých schodov a kostolom na vrchole kopca. Kaplnka bola postavená v roku 1767. Architektúra kaplnky je dvojposchodová. V spodnej časti so strohým hranolovým priestorom, v hornej s otvoreným interiérom, ktorý pripomína balkón. Prízemie je zaklenuté pruskou klenbou a výzdoba korešponduje s ostatnými drobnými stavbami - kútové pilastre nesú klenbu, ozdobnými detailmi sú predovšetkým akant a rokaj. Vstup uzatvára nová preplietaná mreža. Otvorené druhé poschodie je vymedzené nárožnými piliermi vpredu a vzadu panelovou stenou. Kaplnka predstavuje Pilátov dom s balkónom. (práve z neho rímsky miestodržiteľ vynáša rozsudok o Ježišovi.) Prízemie je sprístupnené širokým portálom. Vo vnútri sa nachádza skupinka sôch, ktorá predstavuje Korunovanie Ježiša.
(Figurálna kompozícia Korunovanie Ježiša.)
7. Zastavenie Ježiš sa stretáva s plačúcimi ženami
Po architektonickej stránke je kaplnka takmer identická s predchádzajúcimi drobnými stavbami č. 3 a 5, ktoré sú situované pod ňou. Odlišnosť je v štíte nad hlavnou fasádou, kde trojuholníkový tvar z predchádzajúcich kaplniek nahradili mäkko modelované barokové línie s volútami a segmentovo ukončeným nadstavcom. Mreža na vstupe je pôvodná. Zmena je aj v dekoratívnej maľbe bočných fasád. Biele zrkadlá v tmavočervených plochách tu majú tvar kruhu s vyrezanou vrchnou a spodnou časťou (nohavicový tvar). Výstavbu kaplnky podporila Terézia Rajnoldová de Mednyanszky.
(Reliéf Ježiš sa stretáva s plačucími ženami)
8. Zastavenie Ježiša pribíjajú na kríž
Od kaplnky č. VII vedie chodník priamo hore na návršie a na jeho konci stojí kaplnka č. VIII. Pri je končí južná vetva krížovej cesty. Kaplnka je drobnou stavbou a jej architektúra opakuje typ predchádzajúcich kaplniek. V strede tympanónu barokového volútového štítu nachádza sa oválna nika medailónu, orientovaného na výšku. Vo vnútri bol kedysi erb hlavného donátora, ktorý sa zachoval už iba v torzovitom tvare. Zobrazený atribút v podobe raka je súčasťou Szirmayovského erbu. Kaplnku podporila grófka Zuzana Barkóciová, rod. Szirmayová. Vstup uzatvára rokoková mreža.
(Reliéf Ježiša pribíjajú na kríž)
9. Zastavenie Kostol Svätého kríža
V tomto bode vrcholí príbeh Ježišovej krížovej cesty. Tam za dvermi kostola je ukrytá bolesť jeruzalemskej Golgoty. Dokonané je!
Dôležitosti dejovej línie zodpovedá výnimočnosť architektúry kostola. Jadrom stavby je centrálna hmota, vo vonkajšom výraze obdĺžnikového tvaru, vo vnútri na eliptickom pôdoryse. Hlavný vstup do kostola je z východu, kde neskôr vznikla plošina pre pútnikov. Barokový kamenný portál s ušnicami má na bočných stojkách ozdobné detaily, tzv. klapky. Portál uzatvárajú plátové kovové dvere s mrežou tvaru kosoštvorca, na krížení pásov s rozetami. Nad vstupom je situovaný balón, spočívajúci na dvoch predsunutých kamenných stĺpoch a dvoch plytkých pilastroch na fasáde. Zábradlie je tepané z kovu a je v rokokovom štýle. Na balkón sa vstupuje cez chóru cez otvor, zvýraznený okrídlenou segmentovou rímsou.
Z bočných fasád kostola sú ďalšie dva vstupy.
(Kostol Svätého kríža detail)
Týmito riadkami ešte nechcem ukončiť túto téme, len si myslím, že pre začiatok hádam aj stačí. V ďalšom článku by som chcela ďalej opísať Kostol Svätého kríža, zvyšné zastavenia na Prešovskej Kalvárií a všetky krypty, ktoré pre verejnosť možno nie sú až také známe ako samotné zastavenia.
PETRANSKÁ, D. - ZUBKO, P. - DRONZEK, J. - SEMANOVÁ, E.: Prešovská Kalvária. Prešov 2010