
Autoportrét
Jej cena sa neudáva, nedá sa totiž vyčísliť. Nepatrí múzeu, ale mestu. Obraz maľoval umelec v rokoch 1640 - 1642, pôvodne mal 4,5-krát 5 metrov, ale neskôr z neho kus odrezali, aby sa zmestil na určené miesto. Meno, pod ktorým ho pozná celý svet, dostal omylom. Keď ho objavili, bol priveľmi zanesený a pripomínal nočnú scénu. Preto Nočná hliadka. Až keď ho vyčistili, zistili, že partia vojakov vystupuje z tmavého dvora do jasného dňa. Hoci obraz porušil všetky pravidlá vtedajších skupinových formálnych portrétov, mal obrovský úspech. A ten má dodnes. Rembrandt na ňom nie je iba podpísaný, ale majstrovsky doň vkomponoval kúsok svojej vlastnej tváre „Nočná hliadka “
V ňom radikálne mení doterajšie poňatie skupinového portrétu - mužov na obraze nezoradia vedľa seba, ako je doteraz zvykom, ale spodobí ich vo chvíli, keď sa dávajú na pochod. Výjav tak dostáva zložitú kompozíciu a pohyb. V tomto obraze je vraj ukrytých 34 tajomstiev, ktoré tam autor zakomponoval. Tým všetkým chcel prejaviť svoje pocity a názory na vtedajšie pomery a okolitý svet. 1. Holandská domobrana 5 dôstojníkov, poverili protestanta namaľovať skupinový obraz. Rembrandt každého osobne ,,študoval“ a koho nepoznal osobne, spoznal ! Každý muž na obraze ma v sebe znázornene vlastne osobne tajomstvo ! 2. DivadloJe to len pozadie? Fikcia? Aktualita? Rembrandt dokázal zachytiť rekonštrukciu nehybného okamžiku – dejstva. Rekonštrukcia deja – vsadené obvinenie !!! Dokonca ruka nás vťahuje priamo do deja, ktorý sa odohráva. 3. Miesto Oblúk pre amsterdamské publikum. Je to znázornenie triumfálneho oblúku? Bol to síce silný zvyk v obrazoch toto znázornenie, ale pre Amsterdam to malo hlbší zmysel z histórie, keď boli na námestiach napodobeniny oblúkov. Aj tento náš je len kamenná napodobenina, ako kedysi. 4. Udalosť Návšteva M. Medičiovskej (bankári z Florencie) ( Henricha IV) Do Amsterdamu prišla so svojím doprovodom – arkebuzickou gardou. Sama chcela svoju gardu dať si spodobiť – aby bola večná. (Kapitán Haselburg, poručík Egremont) 5. Načasovanie Ďalšia návšteva Mediči. Mária Stuartová anglická kráľovná. Mala zastaviť korunovačné klenoty. (nekalé machinácie) * v tom istom čase bol zavraždený kapitán Haselburg 6. Názov Asi v r. 1715 bol udaný tento názov. V tej dobe vznikala nočná hladka, ktorá strážila ulice. (nová Amsterdamská polícia) 7. Svetlo Fascinácia obrazu. (až priam divadelne presné osvetlenie) Rembrandt bol jeden zo 4 majstrov svetla. Objavenie umelého svetla v tej dobe bolo prevratné. Spočiatku si ho mohla dovoliť len šľachta a cirkev až do kon. 16. stor. Potom už aj lojová, ktorá bola značne lacnejšia. 8. Talianska spojka Rembrandt mal voči tal. umeniu rešpekt, aj keď nikdy nebol v Taliansku. Ich diela poznal len z dostupnej tlače. (v podstate vo svojich dielach mal veľa odkazov na náväznosť na Taliansko – politika, násilie, vraždy, ako aj v Nočnej hliadke) 9. ObjednávateliaBoli to presne tie osoby, ktoré boli zapletené do útoku na Haselburga. 10. Kapitán F. Baning Cook Bol to Lord, ktorý ale titul nezískal po meči, ale sobášom. 11. Muž v čiernom ,,Satan v čiernom“ Dojem, ktorý chcel autor vyvolať, dokonale dotvárala ,,démonická“ šerpa a nenápadný dračí chvost! 12. Vilém van Roiterburg Skazený syn boháča. Je namaľovaný, ako zbohatlík, rozmaznaný peniazmi od otca. 13. Rozdiel vo výške Baning Cook aj van Roiterburg si boli rovní po vojenskej stránke, ale aj v spoločnosti. Ale na obraze je Cook vyšší a stoja na rovnakej úrovni... 14. Natiahnutá ruka Je to znak pohnúť sa dopredu? (v tej dobe vznikla nato aj nemalá satira, o tom, že Cook zisťuje či prší) Je to vôbec jeho ruka? Nie je to pomyselná haselburgová? A čo je na prvý pohľad podstatné je to ľavá ruka, zlovestná. (,,iba mŕtvy muž ponúka ľavú ruku“) 15. Rukavica Baning Cook drží pravú rukavicu, ale v pravej ruke na ktorej má rukavicu. Je to veľmi nenápadný odkaz na švagra Baninga Cooka, Andreasa de Gra. (pár rokov predtým ako Rembrandt namaľoval Nočnú hliadku, portrétoval pána de Gra, ktorý ale obraz odmietol, lebo tam vraj boli náznaky na jeho pijatiku. Bol z toho súd, Rembrandt ho vyhral a de Gra musel obraz prijať, a až potom na dotyčný portrét domaľoval pravú rukavicu. Na Nočnej hliadke je ukázané ako ju Cook pomyselne zdvihol!) 16. Zvedenie do pekla Cook zobrazený ako satan, oproti tomu je Roiterburg v bielom. Je to obrazne povedané, slovami autora, ako samotné – vedenie Krista do pekla. Ak sa lepšie pozrieme Cook nemá nechty, ako tvor, ktorý žije v pekle. (Tento obraz bol dokonca aj poškodený keď bol vystavený v galérií, pretože pozorovateľ, ktorý sa na obraz zadíval, spozoroval v postave v čiernom samotného satana) 17. Vimém van Roiterburg – zbraň Pôsobí úmyselne ťažkopádne, v polohe genitálií. Je to iluzionistická skutočnosť, pretože bolo o ňom známe, že neodolal žiadnej sukni. Ďalší symbol je v tom, že táto zbraň sa v r. 1642 kedy bol obraz namaľovaný už dávno nepoužívala. Hĺbkovým skúmaním obrazu sa zistilo, že veľkosť zbrane autor namaľoval až na tretí raz, stále ju zväčšoval. Tým nám poukazuje nato čo sa povrávalo na adresu Viléma – sukničkár s veľkým prirodzením, ale už nefunkčným. 18. Tieň Cookovej ruky Bol to veľmi odvážny krok, tým poukázal na Cookovú pochybnú orientáciu, keďže tieň jeho ruky dopadá presne na Vilémovo podbruško. (Bolo to potupné) 19. Tri amsterdamské kríže Boli to emblémy, a je viacero vysvetlení pre nich samotné. Jedno z nich je, že to je odkaz na tri kríže sv. Antona, chránil Amsterdam. Bol to svätý, ktorý chránil pred – dažďom, ohňom a blchami. Všetky tri atribúty boli totiž pre Amsterdam nebezpečné. Ďalšie vysvetlenie by mohlo naznačovať na tri zapretie Krista – čo by bola pre Holandsko urážka, ktorá by sa chápala ako ich nepartiotizmus. 20. Zvuk Skvelé znázornenie. Ak sa človek zadíva na toto majstrovské dielo započuje – šum davu, reč davu a výstrel. 21. Vojenská satira Zosmiešnil ich. Mušketierov namaľoval podľa toho ako to bolo kázané podľa starých rytín. (Na starých rytinách boli totiž vojaci znázorňovaní, ako držia zbrane dole hlavou) 22. Strelec Kto zabil Haselburga? Ten muž je skrytý. Mladý, dobre oblečený, stavaný – arkebuzík. (Skvelé vodítko pre pozorné oko diváka je helma s dubovým lístím!) 23. Dubové lístie Tento mladý muž bol spiklencami proti Haselburgovi, nahuckaný. Rembrandt už aj tak odvážnymi narážkami na ostatných, nemusel ukázať tvár vraha, postačilo mu ,,ukázať“ meno. (Mladík sa volal Oaken) 24. Jokk Kind Osoba medzi kapitánom Baning Cookom a Vilémom van Roiterburgom. 25. Dve ženy Prvá žena je zreteľná, ružová, dobre osvetlená a výrazná. Žena za ňou, tej je vidno iba ucho, vlasy a modré šaty. (Sú domnienky, že žena v žltých šatách je možno trpaslík, transsexuál. Čo v tej dobe nebolo nič neobvyklé. Bola by to malá inšpirácia zo Španielska od Velázqueza) 26. Šaty ženy Bola výrazná žena na obraze chápaná ako talizman pre domobranu? Tie dve ženy sa volali Marika a Marita – nemanželské deti pána Kempa, chudobné katolíčky. Ale Marika je zobrazená v krásnych žltých šatách. Tým chcel autor poukázať na sirotinec, v ktorom obe vyrastali. (Sirotinec sa využíval na zneužívanie deti na prácu a prostitúciu. Dievčatám páni, ktorí ich ,,navštevovali“ darovali malé darčeky, ktoré by si ale chudobné dievča nemohlo dovoliť – čelenka, hrebeň, šaty...) 27. Marita Jej tvár je skrytá lebo bola totiž zjazvená. Hanbila sa. Maritina životná láska bol Horácio Oaken. 28. Kurča Symbol pre služobnosť, odovzdanosť a zviazanosť. Marika okrem kurčaťa na páse má aj kanvicu, ktorou bola jej sestra Marita oliata. 29. Odrezanie 1715 bol obraz presťahovaný na novú radnicu, preto ho orezali 1,5 metra z ľavej strany. Či to bolo naschvál, alebo nie bolo to zvýhodnenie pre Cooka, odvtedy sa na obraze celá pozornosť sústredila na jeho okolie. (Dvaja muži boli odrezaní Cookovi príbuzní, ktorí dali zabiť Haselburga!!!) 30. 13 Kópii Na známom obraze po Španielskom víťazstve nad Holandskom od Velázqueza sa nachádza 28 kópií. Rembrandt zvolil číslo trinásť, lebo v tej dobe sa ešte stále pokladalo za zlé číslo. 31. Význam pohľadu Nechcel na tvárach zanechávať konkrétne emócie. Preto len dve osoby sa pozerajú priamo na diváka. 32. Rembrandtom portrét Veľmi sebavedome umiestnil seba na obraze, ako pozorovateľa. (Vedel o celom útoku na kapitána Haselburga, ako, kedy a kto!) Na obraze je ako svedok činiteľ – bábka na obraze. 33. Jacob de Roy Pozerá na nás uprene, a s obvineniami. Ruka, ktorá je v blízkosti jeho hlavy tam nie je náhodne. Keďže de Roy na nás hľadí s obvinením, ruka pána Kempa ukazuje na tých čo sú vinní! 34. Z bohatstva do chudoby S obrazom boli objednávatelia samozrejme nespokojný. Každému vadilo niečo. Potom jeho diela začali chátrať. Po jeho milovanej žene Saskii, mal druhú ženu slúžku Gerke, ktorá bola opak Saskii. Odkopla ho, vraj bola nasadená na žiadosť objednávateľov aby ho postupne zničili a pomstili sa za obvinenia na obraze. Čoraz viac menej maľuje a má menej zákazok. ... Postupný úpadok kedysi tak slávneho a žiadaného umelca. Musel predať dom a odsťahovať sa do zlej štvrti. Jeho veci boli rozpredané na aukciách. Jeho objednávatelia mu podrážali nohy na každom kroku. Za opovážlivosť, ktorú si voči nim dovolil bola ich hlavná priorita znemožniť mu postavenie, ktoré si za posledné roky vybudoval.

