Podnikateľský plán - business plán - štruktúra a osnova

Toto je podnikateľský plán, tak ako som ho zostavil ja. Keďže nemám ekonomické vzdelanie ( som technik:) ), neviem či to čo som napísal je skutočná osnova "podnikateľského plánu". Čerpal som len z internetu a z toho čo som si myslel žeby v ňom malo byť. Doteraz som naozaj vážne presne nepochopil čo ten podnikateľský plán je, pretože pár ľudí ho vôbec neuznáva a iný ho pokladajú za Bibliu v podnikaní.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Pre mňa osobne je to niečo ako manuál pre rozbeh podnikania a kontrola toho čo sa dosiahlo neskôr. Je vhodný a zameraný aj pre investorov a je ideálny na spísanie si všetkých nápadov ktoré človeka počas prípravy napadnú. Je lepšie urobiť chybu na papieri ako ju potom opravovať v realite ...

Ak máte akékoľvek pripomienky alebo nápady k tomuto plánu, prosím vyjadrite sa v diskusii.

Verzia 1.01

1. Výskum

Predtým ako začnem písať podnikateľský plán, mal by som si urobiť výskum o veci do ktorej idem.

- Navštíviť banky a získať informácie o balíkoch pre začínajúcich podnikateľov.
- Navštíviť mieste podnikateľské centrá a spýtať sa na pomoc a rady. Navštíviť ich a vládne webstránky.
(Úrad prace, Národná agentúra pre rozvoj malého a stredného podnikania, Sario)
- (viac bod 2. tvoja konkurencia ) - Dozvedieť sa čo najviac o svojej konkurencii.
- Zistiť celý zoznam vecí ako a koľko rôzne veci stoja (VŠETKO - poštovné, priestory, kancelárske stoličky, ...)
- poznaj svojich zákazníkov – Predávaj tam, kde je to žiadané. Zisti kto budú tvoji potencionálny zákaznici. ( Predával by si zeleninu pred cukrárňou ?)
- počúvaj svojich zákazníkov – Máš priateľov, známych ? Spýtaj sa ich čo chcú a ponúkni im to čo najviac vyhovuje ich kritériam. Odpovedaj im ich vlastnými slovami.

2. Spísať si veci

Máš za sebou výskum a na stole plno papierov s nápadmi a požiadavkami. Konečne sa môžeš pustiť do písania. Ak si dezorientovaný z takéhoto množstva informácii, vydýchni si, upokoj sa, porozmýšľaj a napíš si pod seba veci, aby si si ujasnil čo by v tvojom pláne malo byť.

- účel tvojho podnikania – Čo predávaš a aký je tvoj trh / odbyt / obchod
- tvoja konkurencia – Zváž kde zapadneš a ako sa odlíšiš od konkurencie
- Pred začatím plánu budeš potrebovať informácie o trhu na ktorý ideš. (sleduj konkurenciu)
- Aké budú tvoje ceny. (aké ma ceny konkurencia ?)
- Ako bude tovar alebo služba distribuovaný, logistika, zásoby, sklad, veľkoobchod ... (distribúcia). (ako to robí konkurencia ?)
- Ak si využíval konkurenciu ako zákazník, premýšľaj prečo ťa zaujala, prečo si ju využíval.
- obchodná stratégia, reklama – Zváž svoj obchodnú stratégiu, ako dáš ľuďom vedieť že si prišiel. Možnosti je viacero
- listy – Veľký počet potenciálnych zákazníkov a klientov, alebo len pár vybraných. Sú dobré napr. pre konzultantov, alebo lokálny servis.
- letáky - Dobré pre lokálnu komunitu. Mali by zasiahnuť potencionálnych zákazníkov ako napr. príloha s listami, príloha emailu, príloha lokálnych novín alebo špecializovaných magazínov. Letáky noste so sebou na stretnutia spoločnosti / trhu /akcie.
- osobné kontakty – Ak začínate, vytvorte si vyzitky. Je to najlepší spôsob marketingu v začiatkoch. Pripoj sa do miestneho podnikateľského centra.
- výstavy – Sú dobré pre tovarovo založené spoločnosti. Skôr než na nich vstúpiš, zisti o čom sú a čo robí konkurencia.
- webstránka – Vytvor ju až po tom čo máš určitú obchodnú históriu. Ak však predávaš online, musíš ju mať od začiatku. Maj ju profesionálne upravenú a aktuálnu.
- SEM (Search engine marketing)
- direct marketing (e-mail marketing)
- SEO (linkbuilding, ...)
- affiliate
- ...
- Reklama investovaným do národných časopisov sa neoplatí. Premýšľaj radšej nad zdarma tyždeňnými reklamnými blokmi. Môžeš dosiahnuť lepší úspech.
- Nové a netradičné formy reklamy (prenajať si teplovzdušný balón s reklamou)
- iné – mieste rádio, zlaté stránky, výklady obchodov.
- pohotovosť a aktuálnosť – Nikto nechce veci, ktoré sú dostupné celý rok. Pripomeň im, že tento vysávač prichádza len raz za rok. Teraz ! Ako budeš schopný prinášať novinky ?
- pracuj s emóciami – Nechaj zákazníkov aby sa cítili dobre, že ťa v podnikaní podporujú. (charita, mala firma prerastá do veľkej, komunitná stratégia - zameranie na miesto / mesto v ktorom pôsobiš) 
- start up požiadavky – Čo budeš potrebovať na existenčný začiatok svojho podnikania. Napr. ak si otváraš obchod budeš potrebovať : priestory, veci, sklad, kancelársky nábytok a nástroje. Všetky veci stoja peniaze a musím premýšľať nad ich financovaným.
- ľudia – Spíš si zoznam ľudí ktorých budeš potrebovať v podnikaní, zahŕňajúc seba. Spíš ich pozadie, skúsenosti, kvalifikáciu a iné faktory, ktoré pokladáš za dôležité.
- napíš tvoju výhodu - Ak ju nemáš, prečo by s tebou mali iný ľudia robiť biznis ? Prečo nie s tvojou konkurenciou ?

Dobrá rada - vždy cestuj so svojimi obchodnými materiálmi.

2.1 Stratégia vs. taktika

Teraz začni premýšľať do budúcnosti. Po prvom mesiaci si rozbehol už svoj projekt. Čo teraz ? Prežiješ do Vianoc ?

Stratégia – je to čo sa snažíme robiť aby sme boli v obchode jedničkou. (zľavy, kvalita, poštovné zadarmo, zelená politika, ...)
Taktika – je o tom ako svoje drahé produkty využijeme, ako ich oceníme, ako ich bude distribuovať, reklamné kampane, promo akcie. (Navrhnúť tieto veci je zábava ale riadna drina) Ako budeme tieto veci implementovať krok po kroku a ako budeme reagovať ak budeme stratový alebo v pluse.

3. Premenné podnikateľského plánu

Doteraz bol busniss plán dosť lineárny. Podnikateľský plán musí počítať aj s výchylkami a premennými. Nastupujú otázky typu: Čo sa bude diať cez letné prázdniny keď deti nechodia do školy a zamestnanci a ľudia na dovolenky ? Čo bude hitom týchto Vianoc ? ... 

- Vždy môžeš predpokladať čo sa bude diať (Vianoce), takže je dobre poznačiť si miesta, kde si nie si istý ako sa budú veci vyvíjať. Napr. pri obchode šiat – nemôžeš predpokladať presne veľkosť zákaznika, ale môžeš predpovedať ročné sezóny, pričom aj tie závisia od počasia (v zime nemusí napadnúť sneh a lopaty sa nebudú predávať tak dobre).
- Počítaj aj s reakciou konkurencie. Ak je možnosť veľkej hrozby od konkurencie, ak je konkurencia príliš silná, premýšľaj ako budeš na ňu reagovať. Plánuj stratégiu tvojej stratégie :)
- identifikuj všetky problémy - Nezamlč ani jeden. Buď poctivý. Nepodceňuj situáciu. Ak si problémy indetifikoval, nájdi riešenia. Zmieň sa o nástrahách a problémoch ale aj príležitostiach a výhodách. Dokážeš zmeniť problémy a nevýhody v opak ? Ukáž ako využiješ príležitosti a výhody a vyhneš sa nástrahám alebo vyriešiš problémy.

4. Krok vpred

- Keď si vytvoril všetky tieto body, je dobré zvážiť ako dlho ti bude trvať uskutočniť plán. Buď realista, môže to byť dlhšie ako si myslíš.
- Nebuď prekvapený ak nebudeš mať profit až 2 roky. (všetok zisk investuješ naspäť ...) Veľká chyba je, ak čakáš vysoký predaj. Urob z neho polovicu. Budeš však potrebovať mať stabilný príjem. Toto je bod, kde dobré účtovníctvo a predpoveď príjmu ti pomôže prežiť a udržať sa.

4.1 SMART ciele

Tvoj plán by mál mať ciele ktoré chceš so svojim projektom dosiahnuť.

Opíš svoje ciele. Poslúži na to SMART. Čo kniha a človek, to iná definícia spojenia SMART -
1. Stretching - podnetný, Measurable - merateľný, Achievable - dosiahnuteľný, Related to customer - zameraný na zákazníka, Time-targeted - terminovaný, cielený v čase
2. Specific – špecifické, Measurable – meriteľné, Agreed – akceptované, Realistic – reálné, Trackable – sledovateľný, sledovateľné v čase

5. Po vytvorení business plánu vytvor ...

Tadáááááá. Plán je na svete. Teraz by mohol mať tak od 100 do 500 strán (môže aj menej :) ). Začnime ho dolaďovať. Mal by obsahovať tieto 2 veci:

Výťah – najviac jedna strana, minimálne odstavec-dva o čom je tvoj podnikateľský plán. Je to prehľad všetkého a je to najkritickejšie miesto pre niekoho kto si ho zoberie do ruky. Napr. bude rozhodovať o financovaní projektu (vhodne napr. pre venture capitalist) (ale nebudú ho vôbec zaujímať detaily tvojej dôveryhodne vyzerajúcej kancelárie).
Buď si istý, že ľudia z neho pochopia nasledujúce:
1. Príležitosť.
2. Čo to bude stáť zapojiť sa.
3. Ako dlho potrvá dosiahnuť cieľ.
4 Prečo práve ty vyhráš.
Daj si na tom záležať. Čím kratšie tým lepšie.

Tabuľka obsahu – nech bude čítať tvoj plán ktokoľvek, určite ho budú zaujímať najme oblasti ktorým najviac rozumie.


Blahoželám v ruke držíš business / podnikateľský plán s ktorým môžeš preraziť. To je všetko. Teraz ho už len stačí zrealizovať. Osobne by som ho dal prečítať napr. niektorým mojim priateľom, známym a rodine aby mi povedali svoj názor. Netreba sa báť negatívnych reakcii - je to prirodzená reakcia na niečo nové. Potom už je jednoduchšie zájsť za investormi alebo do banky a predložiť im váš návrh.

6. Hodina otázok a odpovedí

V rukách máš svoje dielo - podnikateľský plán. Naposledy si ho zober do rúk a polož si otázky nižšie. Vieš ich tam nájsť ? Máš ich tam rozpísané ? Vieš na nich odpovedať ? Budeš sa o pláne rozprávať s kýmkoľvek, preto je dobré vedieť aj o čom píšeš ...

- Rozumiem tovaru/službe, ktorý chcem predávať ?
- Mám / našiel som spoľahlivých dodávateľov ? Môžem si dovoliť 2 týždňové meškanie ? Zľavy pri väčších odberoch ?
- Potrebujem sklad ? Čo doňho dám ? Budem schopný dodať tovar do 3 dní ?
- Aká je konkurencia ?
- Koľko chcem reálne zarobiť ? Koľko musím zarobiť aby som bol v pluse ?
- Akú zvolím reklamu ?
- Budem mať nejakých zamestnancov ? Akých ?
- Mám nejaké skúsenosti s podnikaním (ako vystaviť faktúru, účtovníctvo, dane ...) ? Kto mi povedie účtovníctvo ? Kto bude spisovať zmluvy ?
- Potrebujem živnosť ? Založím sročku alebo akciovku ?
- Mám skúsenosti s komunikáciou s ľuďmi ?
- Mám nejaké peniaze v hotovosti pre obchod alebo prípad okamžitého nákupu ?
- Mám čas vôbec sa tomu venovať ? Koľko času denne ?
- Kde budem pracovať ? Aké bude pracovné prostredie ? Aké mám požiadavky, čo všetko budem potrebovať meniť a nastavovať ?
- Aký je proces predaja ?
- Aký bude mať zákazník dôvod kúpiť vec u mňa ?
- Ako vyriešim reklamáciu ?
- Čím budem lepši ako konkurencia ?
- Čo je mojou hlavnou prioritou ? Veľký výber, nízke ceny, rýchla dodávka, bezproblémové reklamácie ... ?


Ak niekoho niečo nápadne čo by som sa ešte mohol spýtať , alebo máte pripomienky či vlastné názory k tomuto dokumentu, prosím vyjadrite sa do diskusie. Ak viete o nejakom zaujímavom linku na podobnú tému, rád by som sa dozvedel aj ja čosi viac.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako vyzerá podnikateľský plán si môžete pozrieť na mojom blogu:

Business plán rýchlovak Košice - Prešov


v. 1.00 - 11. september 2008 - publikovanie
v. 1.01 - 11. september 2008 - opravené drobné chybičky v texte, opravený druh písma, pridaných pár rád

Andrej Buday

Andrej Buday

Bloger 
  • Počet článkov:  27
  •  | 
  • Páči sa:  0x

PHP developer. Zoznam autorových rubrík:  Cestujeme

Prémioví blogeri

Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,079 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

105 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

319 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu