
Štatistiky varujú! Na svete sa rodí stále menej ľudí a obyvateľstvo starne. Je to nepopierateľná a závažná skutočnosť. Vínimkou už nie sú ani členské krajiny európskej únie vrátane Slovenskej republiky. Máme čoraz viac dôchodcov, ekonomicky postproduktívnych ľudí, ktorí si svoje roky odpracovali a zaslúžia si už spokojný odpočinok a primeraný dôchodok.
Smutným faktom však je, že školy majú problémy otvoriť nový ročník. Obce a mestá, ktoré majú základné a stredné školy pod svojou správou s týmito problémami musia čoraz častejšie súperiť. Často dochádza k racionalizačným opatreniam, kde sa jednotlivé školy zlučujú. Nie je už nič výnimočné, keď sa zlučuje aj stredná škola zo základnou školou kde sa žiaci rôznych vekových kategóriachá učia v spoločných priestoroch. Odborníci vyzývajú vlády jednotlivých štátov aby začali robiť priaznivú populačnú politiku, ktorej cieľom by malo byť, aby sa zabránilo starnutiu obyvateľstva.
Aj naša nová vláda, od 1. januára 2007 začala vydávať príspevky rodičom za prvonarodené dieťa, pre rodiny, kde sa narodilo 3 a viac detí súčasne, alebo sa v priebehu dvoch rokov opakovane narodili dvojčatá. Problém však vidím pri vydávaní príspevku za prvonarodené dieťa... Celková výška takého príspevku predstavuje dokopy 15 460.- sk. Premiér v posledných dňoch avízoval, že tento štátny rodičovský príspevok sa od nového roka má ešte zvýšiť a že celková výška by mala predstavovať cca 21 000 sk. Práve týmto vyhlásením som sa rozhodol napísať článok, resp. reakciu na tento sociálny príspevok, pri ktorom sa obávam, či bude vôbec efektívny. Veľmi sa obávam, či práve zvýšenie tohto rodičovského príspevku neohrozí zavedenie eura na Slovensko. Kritéria maastrichtu sú tvrdé a aj program vlády je sociálne náročný a podľa viacerých odborníkov dokonca nerealizovateľný. Tu sa vynára otázka, či toto zvýšenie príspevku neprehĺbi deficit nášho štátneho rozpočtu. V čom vidím neefektívnosť tohto príspevku:
1. V súčasnosti prevláda trend, kde sa preferuje typ rodiny s jedným dieťaťom. Dnešní mladí moderní rodičia si často povedia, že im stačí len jedno dieťa. Avšak rodiny kde je len jedno dieťa nedokážu zabrániť starnutiu obyvateľstva. Síce príspevok od štátu dostanú, použijú ho, ale štátu to neprinesie nijaký osoh a požadovaný výsledok sa nedostaví.
2. Mladé rodiny, kde sa im narodí prvé dieťa ešte nemajú zdanlivo tak vysoké náklady. Vyššie náklady za deti môžme hovoriť o rodinách kde je 3 a viac detí, práve tu sú náklady na rodinu neporovnateľne vyššie.
3. Nikde nie je istota, že v rodine sa neskôr narodí viac detí. Príspevok zaťaží štátny rozpočet. Preto skôr navrhujem, aby sa príspevky vyplácali rodinám kde pribudne tretie alebo štvrté dieťa. Aj keď tých rodín s toľkými deťmi v budúcnosti môže byť čoraz menej/aspoň dnešný trend ku tomu smeruje..../, určite sa príspevok za dieťa nebude vyplácať až v takom rozsahu ako pri rodinách s jedným dieťaťom, pretože takéto typy rodín je stále viac. Tým by sa mohlo zamedziť zbytočnému neefektívnemu vyplácaniu a tieto peniaze by sa mohli použiť niekde inde. Netreba zabudnúť na stanovenie primeranej výšky príspevku!
4. Príspevky rodičom od štátu nedokážu plne zabrániť starnutiu obyvateľstva. Tam by sa trebalo zameriať na propagáciu rodičovstva. Práve štát by mal vyvíjať takéto aktivity. Netreba zabudnúť, že veľa závisí aj od ekonomickej situácie jednotlivých rodín.
5. Netreba zabúdať aj na to, že dnešní mladí ľudia dávajú prednosť kariére a rodina do úvahy pripadá až neskôr.
Osobne by som preferoval príspevky pre rodičov, ktorí majú viac detí a dával by som ho za tretie narodené dieťa. Určite, robiť populačnú priaznivú politiku je veľmi potrebné a malo by to byť povinnosťou každej vlády. Napr. vo forme propagácie ako je rodina dôležitá. Vlády sa musia snažiť aby zlepšili ekonomické postavenie bežnej rodiny. Aj štátne rodičkovské príspevky za narodené dieťa sú dôležité, treba si však dať záležať na tom, aby ich vyplácanie bolo efektívne! Je však hlúposť si myslieť, že sociálne príspevky za narodené deti dokážu úplne zabrániť starnutiu obyvateľstva.